Kompetencje przyszłości

Partnerem publikacji jest Orange Polska
opublikowano: 2025-09-15 20:00

Komentarz partnera X edycji konkursu Siła Przyciągania

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Kompetencje przyszłości. Kompetencje dla przyszłości. Wolę drugi termin, bo silnie wspiera budowanie przyszłości firm. Tak to też rozumiemy w Orange Polska. By inwestować w nie z dobrym skutkiem, trzeba zacząć od…

1. Strategii firmy.

To ona stanowi drogowskaz dla zarządów i zespołów Human Capital w planowaniu dalszych inwestycji w kompetencje i rozwój. To na tych zespołach spoczywa obowiązek jej analizy, a następnie przygotowania właściwej oferty. Tak więc nowoczesne technologie z rosnącym znaczeniem AI, robotyzacja, elastyczne metody pracy, nowoczesne narzędzia wspierające pracę hybrydową i pracę w rozproszonych zespołach. Ważne są nadal kompetencje miękkie, praca crossfunkcjonalna i kompetencje zarządcze. Jednym z filarów naszej nowej strategii „Lead the Future” jest „Silny Zespół”. HC Orange przygotował własny „white paper” — dokument programowy opisujący wyzwania i trendy, także w zakresie rozwoju, by wspierać tworzenie strategii.

2. Wyboru kompetencji, w które należy inwestować.

Kluczem sprawnego planowania działań w Orange jest system SkillsUp działający od 3 lat. Pozwala on na zdiagnozowanie posiadanych kompetencji oraz ewentualnych luk. Obejmuje wszystkich pracowników i kluczowych współpracowników. Po konsultacji z liderami pozwolił on na stworzenie planu, który objął kilka kluczowych grup kompetencji: data i AI, IT & cloud, cybersecurity, agile i zarządzanie projektami, power skills czyli kompetencje miękkie, orientacja na klientów, kompetencje liderskie. Skillsup pozwala także poprzez system podpowiedzi rozwijać kompetencje bazowe profilów i przekwalifikowywać się.

3. Budowy systemu rozwoju.

Tak, rozwój to wymagający system zbudowany według określonej filozofii. W Orange opiera się o: koncept „organizacji uczącej się”, pracy w społecznościach, odpowiedzialność pracownika za rozwój, silną koordynację HC oraz zastosowanie nowych technologii w tym AI. Tworzą go m.in.: szkoły profesjonalne tworzone razem z biznesem, Orange learning — oferta szkoleń online, kilkadziesiąt społeczności ekspertów, szkolenia up— i reskillingowe, symulatory zasilane sztuczną inteligencją oraz nasze własne narzędzie GenAI Dinootoo. Ten system to połączenie działań strategicznych, jak i aktywności demokratycznych, inicjowanych przez pracowników.

Udziału liderów w rozwoju.

Human Capital ma kluczowe znaczenie jako koordynator rozwoju. Patrzące na rozwój kompetencji przyszłości rozwiązania nie funkcjonują bez inicjatywy pracownika i mądrej współpracy z liderami organizacji. Firma przenosi się na kolejne poziomy rozwoju, kiedy liderzy zachęcają do stosowania nowych rozwiązań. Inkluzywność i współpraca między funkcjami wspomagają stosowanie nowych technologii.

A skąd wiadomo, że warto rozwijać kompetencje przyszłości?

Oto kilka przykładów z naszej firmy. Dinootoo jest używane obecnie przez 80 proc. pracowników, co istotnie przyspiesza pracę. W ramach naszego programu robotyzacji #Doit4Me ponad 600 przeszkolonych Citizen Developerów uruchomiło ponad 1000 robotów, co przekłada się na efektywność zespołów. W naszym badaniu klimatu firmy każdego roku obserwujemy wzrost satysfakcji z działań rozwojowych. 87 proc. szkoleń realizujemy online. Ponad 13 tys. studentów zaaplikowało do programu praktyk Let’s Orange, doceniając jakość oferty rozwojowej. Więc warto. Kompetencje przyszłości są już tu! Korzystajmy.