Konsultanci pomogli wybrać dostawcę

Marcin Złoch
08-04-2002, 00:00

Nowy Styl działa w branży meblarskiej, wytwarza krzesła oraz podzespoły do ich produkcji. Firma powstała w 1992 roku jako przedsięwzięcie polsko-amerykańskie, z większościowym udziałem kapitału polskiego, którego właścicielami są Adam i Jerzy Krzanowscy.

Zakład stale rozwija się i modernizuje, zatrudnienie wynosi około 3 tys. osób, a dużo zadań zlecanych jest na zewnątrz na zasadzie outsourcingu. Na Ukrainie funkcjonuje firma zależna od Nowego Stylu, która zajmując się montowaniem krzeseł z podzespołów produkowanych w Polsce, dostarcza je głównie na rynki wschodnie.

Zespół narzędzi informatycznych stosowanych wcześniej w Nowym Stylu nie stanowił systemu zintegrowanego. Rozwój przedsiębiorstwa spowodował, że eksploatowany system przestał zaspokajać jego potrzeby.

— W połowie lat 90. użytkowane były aplikacje firmy Simple. Jednak nie jest to produkt dla firmy z bogato rozwiniętą częścią produkcyjną. Jedną z niedogodności była możliwość występowania ujemnych stanów magazynowych — informuje Jerzy Krzanowski, współwłaściciel Nowego Stylu.

Szukamy dostawcy

Właściciele firmy zdawali sobie sprawę, że odpowiednie narzędzia informatyczne mogą przynieść wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa. Do poprowadzenia procesu wdrożenia został specjalnie zatrudniony Jacek Steliga, obecny kierownik działu informatyki Nowego Stylu, który wcześniej pracował w administracji państwowej i miał za sobą uczestnictwo w kilku podobnych projektach.

— Wykonaliśmy rozeznanie na rynku dostawców tego rodzaju aplikacji. Na zawężonej liście znalazły się JBA Polska, Baan i IFS. Wybór trwał 8 miesięcy. Zdecydowano, że Nowy Styl będzie korzystał z oprogramowania IFS Applications. Przekonał nas przede wszystkim potencjał wdrożeniowy konsultantów IFS i zaufanie, które budzili. System IFS okazał się najlepszy dla zaspokojenia potrzeb firmy i gwarantował, że jego ewentualne modyfikacje nie będą stanowiły przeszkody w nagłych zwrotach w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Udało się wynegocjować dobre ceny, gdyż wdrożenie miało objąć nasz cały holding. Poza tym wtedy IFS zależało, żeby nie kojarzyć się tylko z energetyką, która głównie korzystała z aplikacji tego producenta — twierdzi Jerzy Krzanowski.

Przebieg wdrożenia

Umowa z IFS została podpisana w kwietniu 1999 r. Po dwóch miesiącach dostarczono do fabryki mebli sprzęt i rozpoczęto wdrożenie. Rozpoczęcie pracy w systemie IFS zaplanowano na styczeń. 2000 r. Wdrożenie poprowadzono na osi Nowy Styl — Fotel Styl. Nowy Styl to centrum procesów dystrybucyjnych odpowiedzialne za obsługę zamówień klientów. Fotel Styl to główna montownia, zorientowana na produkcję pod zamówienia klientów.

Kolejność modułów

W pierwszym etapie rozpoczęto wdrażanie modułów dystrybucji i finansów w Nowym Stylu, a w Fotel Stylu modułów dystrybucji, finansów oraz elementy modułu produkcji. Umożliwiło to śledzenie przepływu zamówień od wejścia do produkcji, po wyjście.

— Po przeprowadzeniu szkoleń z obsługi modułów dystrybucji, produkcji i finansów wśród naszego personelu nastąpił, trwający niespełna miesiąc, okres pracy równoległej. W styczniu 2002 r. zakończono wdrażanie modułów finansów, produkcji i dystrybucji w trzech ostatnich zakładach firmy. Wdrażanie wymagało wiele wysiłku przede wszystkim zespołu informatycznego, który doraźnie naprawiał błędy popełniane przez użytkowników, wykonywał za nich wiele czynności i usuwał pojawiające się błędy w pracy systemu. Jednak wdrożenie nie zakończyło się, bo ciągle zachodzą zmiany w strukturze przedsiębiorstwa. Szacuję, że dobiegamy do wykorzystywania 70 proc. oferowanej przez system funkcjonalności — mówi Jerzy Krzanowski.

Użytkownicy wykorzystują IFS Applications w założonym we wstępnym etapie zakresie. Przetwarzanie danych odbywa się centralnie w Nowym Stylu, na maszynach IBM RS6000 połączonych dla bezpieczeństwa w klaster, złożony z IBM RS6000 S70 i S80. Dostęp on-line z poszczególnych zakładów realizowany jest przez łącza WAN Polpak-T i ISDN, dzierżawionych od TP SA.

Korzyści

Nowy Styl jest w trakcie zmian organizacyjnych, dotyczących firm partnerskich, zmian rozliczeń wewnętrznych i budowy nowych zakładów.

Zastosowanie zintegrowanego systemu do wspomagania zarządzaniem zakładu pozwala elastycznie kierować rozwojem firmy, poszukiwać, planować i realizować oszczędności kosztów własnych. Jednym z celów było ograniczenie zapasów materiałowych, które przy tradycyjnym modelu produkcji były niemałe.

— Obecnie, po reorganizacji firmy i przy wsparciu narzędziami informatycznymi, wielkość zapasów maleje. Dostawcy otrzymują z wyprzedzeniem prognozy zapotrzebowań materiałowych, co pozwala im zaplanować produkcję podzespołów. Mając infrastrukturę informatyczną i odpowiednie narzędzia do zarządzania, zmierzamy do modelu produkcji Just in Time, czyli minimalizowania w montowniach gromadzenia podzespołów — zaznacza Jerzy Krzanowski.

Plany

Właściciele mają w planach uruchomienie w kwietniu 2002 r. sklepu internetowego opartego na modelu B2B. W niedługim czasie zamierzone jest uaktualnienie używanego systemu do wersji IFS Applications 2002.

— Jesteśmy zainteresowani aktualizacją, gdyż nowsza wersja zawiera kilka nowych funkcjonalności, których nie było w użytkowanych przez nas IFS Applications (‘99). Wersja 2002 przede wszystkim jest lepiej przygotowana do obsługi wielofirmowości, jest ponadto wersją międzynarodową. A w związku z tym, że mamy zakłady produkcyjne na Ukrainie, Węgrzech i w Wielkiej Brytanii, interesuje nas bogata funkcjonalność najnowszej wersji — mówi Jerzy Krzanowski. p

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Konsultanci pomogli wybrać dostawcę