Konsultant IT poradzi i pomoże

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 18-01-2012, 00:00

Duże firmy nie muszą szukać konsultantów IT — sami do nich przychodzą. A co z mniejszymi przedsiębiorstwami?

Strategie informatyczne, analiza wymagań, audyt systemów, zarządzanie przedsięwzięciami informatycznymi, doradztwo technologiczne i aplikacyjne czy wreszcie zarządzanie wiedzą — te wszystkie usługi świadczą firmy zajmujące się konsultingiem IT. A jest ich na polskim rynku całkiem sporo — poczynając od międzynarodowych koncernów, poprzez duże lokalne spółki doradcze, a kończąc na małych firmach pozyskujących zwykle niszowe kontrakty o mniejszych budżetach. Kluczowe pytanie brzmi: kogo wybrać, jakimi kryteriami się kierować i jak znaleźć odpowiedniego konsultanta?

Gdzie szukać

Z tym ostatnim zagadnieniem problemu nie mają duże przedsiębiorstwa i instytucje państwowe. Konsultanci sami pukają do nich ze swoimi ofertami. Co jednak z mniejszymi firmami? — Przegląd rynku firm informatycznych jest cyklicznie publikowany, chociażby przez „Computerworld” w corocznym raporcie „TOP200”, w którym można znaleźć informacje o firmach z perspektywy najważniejszych usług, jakie świadczą, jak również ich doświadczeń w poszczególnych branżach — wyjaśnia Arkadiusz Wargin, dyrektor grupy Management Consulting and Education w Infovide- Matrix.

Łatwiej jest, jeśli konsulting ma dotyczyć głównie technologii, z której firma zamierza korzystać lub już z niej korzysta. Wtedy usługę może zamówić bezpośrednio u producenta, od którego kupiła sprzęt bądź oprogramowanie.

— Jeżeli klient szuka informacji na temat konsultingu IT w zakresie rozwiązań Citrix, to najprostszą i najefektywniejszą metodą będzie ich uzyskanie od jednego z naszych partnerów, których lista jest dostępna na naszej stronie www, albo zwrócenie się z takim pytaniem bezpośrednio do nas — mówi Artur Cyganek, country manager Citrix Systems w Polsce, która również świadczy usług konsultingowe.

Podobnie jest w przypadku zdecydowanej większości dostawców. Odpowiednio przeszkoleni pracownicy lub partnerzy poradzą, jak najlepiej skorzystać z wdrożenia systemu ERP lub pomogą zoptymalizować koszty druku przy okazji zakupu drukarek. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że konsultant zna daną technologię od podszewki. Wadą — to, że raczej nie zaproponuje alternatywnych rozwiązań innych producentów.

Na każdym etapie

Konsultanci IT pomagają w efektywnym przeprowadzaniu zmian w firmie na każdym etapie: począwszy od analizy środowiska IT, poprzez przygotowanie planu działania, dobranie odpowiednich technologii, a skończywszy na pilotowaniu inwestycji (taką usługę oferują firmy działające w modelu CSI — Consulting and Solution Implementation).

— Systemy informatyczne wdraża się po to, aby automatyzować procesy i zarządzać danymi i ich dostępnością. Spojrzenie na przedsiębiorstwo z perspektywy architektury korporacyjnej, która pokazuje tę relację między procesami biznesowymi a IT, jest kluczowe przy przeprowadzaniu zmian technologicznych. Konsultanci branży informatycznej, patrząc na przedsiębiorstwo z tej właśnie perspektywy, mogą zapewnić sprawne przeprowadzenie transformacji w przedsiębiorstwie — twierdzi Arkadiusz Wargin.

Głównymi korzyściami z zaangażowania konsultantów informatycznych jest przede wszystkim ich doświadczenie, umiejętne połączenie wiedzy praktycznej z metodologiczną i minimalizacja ryzyka projektowego.

— Klient ma pewność, że wszelkie działania są zgodne z najlepszymi praktykami stosowanymi przez producenta. Mogą liczyć na wsparcie osób, które mają doświadczenia z realizacji wielu rzeczywistych projektów, unikalną wiedzę (know- -how) w tym zakresie i stosują sprawdzoną metodologię projektową — dodaje Artur Cyganek.

Ceny w dół

Ile to w takim razie kosztuje? Trudno powiedzieć jednoznacznie, bo ceny usług konsultingowych są dość zróżnicowane. Z reguły płaci się za godzinę pracy konsultanta.

— Przy tzw. kontraktach w modelu „czas i materiał”, czyli rozliczaniu na podstawie rzeczywistego czasu pracy konsultanta, stawki za dzień mogą wynieść kilka tysięcy złotych za osobę. Zależą od doświadczenia i kwalifikacji konkretnego konsultanta. I choć mogą się wydawać wysokie, to wynikają przede wszystkim z bardzo wysokich kwalifikacji merytorycznych konsultanta w danej dziedzinie — wskazuje Arkadiusz Wargin.

Dodaje jednak, że ceny usług konsultingowych w IT sukcesywnie maleją z powodu coraz większej konkurencji.

10,8 proc. Taki udział w rynku ma — według badań IDC — spółka Infovide- Matrix, krajowy lider w kategorii usług konsultingu IT. Drugie miejsce zajęła CapGemini (10,7 proc.), a trzecie IBM i Accenture (po 5,9 proc.). Czwarta pozycja przypadła firmie HP (5,5 proc.).

24 proc. Taki odsetek menedżerów twierdzi, że inwestycja w CRM (oprogramowanie do zarządzania relacjami z klientami) nie przyniosła pozytywnych skutków albo spowolniła działalność biznesową — wynika z raportu brytyjskiej firmy analitycznej De Villiers Walton. Wdrożenia IT często są nieefektywne z powodu braku odpowiedniego konsultingu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu