Handel Żeby sprzedawać, trzeba rozumieć klientów. Przybywa wśród nich kobiet, osób starszych i przedstawicieli klasy średniej
Eksporterze, poznaj swojego klienta — zachęca HSBC, który przygotował raport „The Future of Consumer Demand” o potrzebach i oczekiwaniach konsumentów. Na zlecenie banku firma Trajectory przeprowadziła badanie wśród 90 tys. osób z 20 krajów, w tym Polski i jej kluczowych rynków eksportowych — Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji.
Polak jak Hindus
Z badań firmy Trajectory na polskich konsumentach wynika, że jesteśmy bardziej skłonni do podejmowania ryzyka i wypróbowywania nowych produktów i usług niż osoby z innych krajów. Od producentów wymagamy dużo, ale nie lubimy przepłacać, więc częściej od innych nacji korzystamy z narzędzi do porównywania cen. Chętniej robimy zakupy w internecie. W wielu krajach rozwijających się praca jest co najmniej tak samo ważna albo ważniejsza od wolnego czasu. Dotyczy to Chin, Indii, Słowacji, Polski czy Meksyku. W krajach rozwiniętych: Wielkiej Brytanii, USA, Francji czy Niemczech, jest odwrotnie. Największą skłonność do ryzyka mają mieszkańcy Indii (70 proc.), zaraz za nimi są Polacy (60 proc.), a najmniej chętni do przygód są Japończycy (30 proc.). Najwięcej przez internet kupują Brytyjczycy (77 proc. zrobiło to w ostatnim miesiącu), najmniej mieszkańcyIndii (23 proc.), a Polska z 53 proc. jest w środku zestawienia.
New power
Raport zwraca uwagę na kilka globalnych trendów. Rośnie siła nabywcza kobiet. Z danych Światowego Forum Ekonomicznego wynika, że w ciągu dekady liczba kobiet aktywnych zawodowo wzrosła na świecie o 250 mln. Coraz częściej kobiety decydują o zakupach grup produktów zarezerwowanych dawniej dla mężczyzn, np. 65 proc. samochodów kupują właśnie panie. Rośnie też rola starszego pokolenia. Np. w Wielkiej Brytanii, gdzie seniorzy są właścicielami nieruchomości będących poza zasięgiemfinansowym ich dzieci czy wnuków, a rząd tnie pomoc dla młodych, mówi się o gospodarce trzeciego wieku. Amerykański Census Bureau szacuje, że do 2020 r. liczba osób po 60. roku życia na świecie będzie większa niż dzieci w wieku 0-5 lat, a do 2050 r. wzrośnie dwukrotnie. Nie można jednak traktować seniorów jako jednolitej grupy, bo potrzeby 60-latków różnią się od potrzeb 80-latków. Rośnie też klasa średnia, do której zaliczane są osoby o dziennych dochodach na poziomie 10- -20 USD. Według szacunków McKinseya, klasa średnia odpowiada za jedną trzecią globalnej konsumpcji, a ten udział będzie nadal rósł. Dziś zalicza się do niej co siódmy mieszkaniec. OECD prognozuje, że w 2020 r. będzie to 3,2 mld osób, a w 2030 r. — prawie 5 mld.
Lektura obowiązkowa
— Ewolucja potrzeb i oczekiwań konsumentów to jedno z głównych wyzwań, przed jakimi stoją współczesne firmy. Od tego, czy będą potrafiły wystarczająco wcześnie zidentyfikować nadchodzące zmiany i dostosować do nich model biznesowy, będzie zależało ich przetrwanie — uważa Martin Reichel, członek zarządu HSBC Bank Polska. Jego zdaniem, te zjawiska są istotne nie tylko dla producentów i dystrybutorów.
— Dotyczą firm działających na różnych etapach łańcucha dostaw, od dostawców specjalistycznych części po międzynarodowe korporacje. Dla przedsiębiorstw prowadzących działalność międzynarodową dodatkowym wyzwaniem będzie rozeznanie sytuacji na rynkach macierzystych i zagranicznych — dodaje Martin Reichel.
84 proc. Dla takiego odsetka Polaków najważniejsza jest niezawodność kupowanych towarów i usług.
44 proc. Taki odsetek polskich konsumentów zwraca uwagę na to, aby produkt odpowiadał najnowszym trendom.
70 proc. Taki odsetek Polaków przywiązuje wagę do etyczności produktów i usług.
© ℗
Podpis: Małgorzata Grzegorczyk