Czytasz dzięki

Konsumpcja zwalnia, ale… najwolniej

opublikowano: 23-01-2020, 22:00

Świąteczna gorączka Polaków nie wystarczyła do pobicia zakupowych rekordów. W tym roku będzie lepiej? Zdania są podzielone.

Konsumpcja gospodarstw domowych w grudniu była wyższa niż przed rokiem o 5,7 proc. — wynika z najnowszego komunikatu Głównego Urzędu Statystycznego. To oznacza, że Polacy wydali na święta Bożego Narodzenia nieco mniej, niż przewidywali analitycy, prognozujący wzrost na poziomie 6,6 proc. Mimo to udało się podtrzymać rosnącą dynamikę konsumpcji trzeci miesiąc z rzędu. Tym samym w całym 2019 r. sprzedaż detaliczna wzrosła o 5,4 proc. W obliczu znacznie silniejszego niż przewidywany spadku dynamiki produkcji budowlano-montażowej i przemysłowej (odpowiednio o 3,2 pkt. proc. i 1,4 pkt. proc.) głównym motorem polskiej gospodarki pozostała konsumpcja, choć ją też dotknęło osłabienie tempa wzrostu, z 6,2 proc. w 2018 r. Michał Rot, ekonomista PKO BP, ostrzega jednak, że dobry wynik na koniec minionego roku nie jest zapowiedzią zwyżek w nowym roku.

„Lepszy odczyt za grudzień nie oznacza, w naszej ocenie, końca okresu słabszych [w porównaniu z ubiegłorocznymi — red.] odczytów sprzedaży detalicznej, które obserwujemy w ostatnich miesiącach. Dane o koniunkturze konsumenckiej za styczeń potwierdzają ten obraz: wskaźnik bieżący ufności konsumenckiej GUS spadł w styczniu do poziomu 3,7 pkt., a wskaźnik wyprzedzający obniżył się do poziomu -0,6 pkt.” — twierdzi Michał Rot.

Zaznacza, że osłabienie koniunktury konsumenckiej jest zbieżne z oczekiwanym przez bank wyhamowaniem konsumpcji, „która — w ujęciu realnym — będzie także pod presją rosnącej inflacji”. Odmiennego zdania jest Jakub Rybacki, ekonomista ING Banku Śląskiego. Spodziewa się, że dynamika konsumpcji będzie w nowym roku kontynuować udany ostatni kwartał 2019 r.

„W nadchodzących miesiącach spodziewamy się utrzymania wyższej dynamiki sprzedaży detalicznej. Podwyżka płacy minimalnej i generalnie wysokie tempo wzrostu dochodów mniej zamożnych gospodarstw domowych powinno wspierać wydatki konsumpcyjne w pierwszym kwartale” — uważa Jakub Rybacki.

On również dostrzega zwraca uwagę na wysoką inflację, podkreślając, że „wzrost CPI będzie zaniżać realny wzrost wynagrodzeń pozostałych gospodarstw, co będzie miało negatywny wpływ na wzrost konsumpcji i PKB w 2020 r.” W ujęciu miesięcznym sprzedaż wzrosła o 14,1 proc. Względem listopada najbardziej zwiększyły się wydatki na prasę, książki i pozostałą sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach — aż o 40,9 proc. O ponad 21 proc. więcej Polacy wydali na żywność i odzież. Jedyna branża, która w grudniu stopniała względem listopada, to sprzedaż detaliczna paliw, która spadła o 2,7 proc.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane