Księgowi nastawieni do JPK lepiej niż mikrofirmy

22-01-2018, 22:00

Przekonanie klientów rozliczających się kwartalnie do przekazywania faktur co miesiąc może nie być łatwe — mówią w biurach rachunkowych.

Księgowi są podzieleni w ocenie konieczności przesyłania fiskusowi co miesiąc danych podatkowych w postaci Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK) — wynika z badania in- Fakt. Okazuje się, że jest to nowe wyzwanie nie tylko dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą — które zostały tą powinnością objęte w tym roku — ale także obsługujących je biur rachunkowych. 44 proc. badanych przez inFakt ocenia ten obowiązek zdecydowanie pozytywnie, a 35 proc. — zdecydowanie źle.

Ankieta pokazuje zarazem, że księgowi podchodzą do nowych wymagań z lepszym nastawieniem niż przedsiębiorcy. Księgowi pozytywnie oceniający JPK najczęściej postrzegają go jako przydatne narzędzie do przeprowadzenia kontroli. Wielu uważa, że nowy obowiązek skłoni ich klientów do większej regularności w dostarczaniu im faktur. W opiniach podanych w ankiecie można przeczytać np. taką, że przedstawiciele biur rachunkowych rozumieją cel wprowadzenia jednolitego pliku i doceniają założenia lepszej komunikacji między podatnikiem a skarbówką oraz uszczelnienie systemu podatkowego, czy że wysyłają pliki w imieniu kilku firm i ten proces nie okazuje się uciążliwy. W badaniu nie zabrakło jednak sceptycznych uwag. 8 proc. respondentów wskazało, że JPK to dobre rozwiązanie, ale obawiają się oni skutków wynikających z tempa wprowadzanych zmian — że są wdrażane szybko, bez odpowiedniego przygotowania i uściślenia przepisów. Dla 5 proc. respondentów to po prostu kolejny obowiązek, z którym nie ma co dyskutować — skoro jest, należy się z niego wywiązywać. Wśród przedstawicieli biur rachunkowych, którzy oceniają JPK zdecydowanie negatywnie, pojawiają się podobne głosy, jak wśród przedsiębiorców.

Przede wszystkim postrzegają go jako nowe zadanie, które dotknie przede wszystkim ich samych. Podkreślają również, że ich zdaniem nie jest on konieczny w działalności gospodarczej prowadzonej jednoosobowo. Jeden z ankietowanych napisał: „Myślę, że w przypadku małych firm jest to niepotrzebne — to dodatkowy obowiązek dla firm, które same prowadzą księgowość, a korzystały tylko z porad biur.” Według badanychjest on ponadto uciążliwy dla działalności jednoosobowej, dla której księgowość prowadzą właściciele.

Poza tym jest złym pomysłem dla firm rozliczających się kwartalnie, ponieważ są one przyzwyczajone do przynoszenia faktur do biura rachunkowego z opóźnieniem. Księgowi obawiają się inwigilacji w związku z tym, że w JPK przekazywanych jest sporo różnych danych dla celów kontrolnych. Mają też wątpliwości, czy urzędy skarbowe są odpowiednio przygotowane do związanej z tym procedury. Podobnie jak firmy, mają obawy związane z procesem wysyłki pliku.

Przedstawiciele biur rachunkowych niepokoją się ponadto poziomem przygotowania ich klientów do obowiązkowego przesyłania JPK. — Księgowi podchodzą do nowego obowiązku ze sporym dystansem. Oni są przyzwyczajeni do zmian podatkowych i nowych obowiązków sprawozdawczych. Ich najczęstsze obawy dotyczyły tego, jak przekonać klientów rozliczających się kwartalnie, aby przekazywali dokumenty co miesiąc oraz jak wiele przybędzie innych obowiązków związanych z JPK jak np. udzielanie wyjaśnień w razie wątpliwości organów podatkowych czy składanie korekty plików — mówi Magda Sławińska- Rzemek, doradca podatkowy inFakt.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Księgowi nastawieni do JPK lepiej niż mikrofirmy