Kto serwisuje, kto płaci

opublikowano: 14-06-2016, 22:00

Koszty utrzymania

W biurowcu, w imieniu inwestora, za utrzymanie klimatyzacji i wentylacji w dobrym stanie oraz nadzór nad tymi urządzeniami odpowiada zespół obsługi technicznej budynku.

 — Jest on odpowiedzialny za przygotowanie z wyprzedzeniem planów wymaganych przeglądów i dbałość o wymianę poszczególnych elementów na czas. W pierwszym okresie eksploatacji systemów ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji (HVAC), kiedy są one na gwarancji, plan kontroli i wymian jest przeważnie narzucony przez dostawcę urządzeń. Taka firma precyzuje jak, co i w jakim czasie trzeba sprawdzić albo zmienić oraz określa, kto może takich zmian dokonać — tłumaczy Paweł Warda, dyrektor działu zarządzania projektami w Europie Środkowo-Wschodniej JLL. Monitoring pracy instalacji HVAC powinno się wykonywać na bieżąco, co jest łatwiejsze w biurowcach, w których wdrożono system zarządzania budynkiem (BMS), informujący o nieprawidłowościach w działaniu i ewentualnych awariach.

— Żywotność instalacji klimatyzacji i wentylacji ocenia się na około 20 lat, a nawet dłużej, jeśli jest dobrze utrzymywana i serwisowana.

Co parę lat należy czyścić i dezynfekować kanały nawiewne i wywiewne, regularnie wymieniać filtry. Koszty bieżącego utrzymywania i serwisowania instalacji są zwykle wliczone w opłaty serwisowe. W przypadku generalnego remontu i wymiany głównych elementów instalacji jest to koszt inwestora, który musi się z nim liczyć jeśli budynek ma swoje lata — mówi Paweł Warda.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane