Leasing pomaga MSP rozwijać biznes

12-09-2017, 22:00

Finansowanie Dzięki dzierżawieniu sprzętów małe i średnie firmy mogą nie tylko utrzymać finansową płynność, ale też rozwijać produkcję

Coraz więcej MSP sięga po leasing jako formę finansowania działalności. Z takiego rozwiązania korzysta lub korzystało już 42 proc. małych i 52 proc. średnich spółek — wynika z badania „Małe firmy o usługach finansowych 2017”.

PROSTOTA:
Zobacz więcej

PROSTOTA:

Firmy decydują się na leasing najczęściej ze względu na szybkość procesu, elastyczność produktu i brak konieczności zakupu przedmiotu — mówi Anna Wiśniewska, dyrektor departamentu produktów i procesów w PKO Leasing. [FOT. ARC]

Zdaniem ekspertów jest to spowodowane faktem, że przedsiębiorca nie musi angażować własnych pieniędzy, co zwiększa jego płynność finansową i możliwość ich przeznaczenia na bieżącą działalność.

— Stałe raty leasingowe zapewniają bezpieczeństwo planowania i kontroli wydatków, a decyzja o przyznaniu finansowania jest wydawana już w 15 minut. Badania rynkowe potwierdzają, że szybkość procesu, elastyczność produktu i brak konieczności zakupu przedmiotu są głównymi determinantami wyboru tej formy finansowania — komentuje Anna Wiśniewska, dyrektor departamentu produktów i procesów PKO Leasing. Wyniki badań potwierdzają sami przedsiębiorcy. Jednym z nich jest Maciej Lubiak, prezes Maczfit, który również korzysta z tej formy finansowania.

— Pozwala ona przedsiębiorcy na zmniejszenie kosztów jednorazowych związanych z zakupem wielu urządzeń. Ponadto, korzystając z tej formy finansowania, możemy pokusić się o wybranie droższej oferty, której spłatę można rozłożyć na raty. Przekłada się to zatem również na jakość tego, co kupujemy — zauważa Maciej Lubiak. Wtóruje mu Tomasz Wagner, właściciel Coffeelab.

— Obecnie leasing jest najrozsądniejszym rozwiązaniem ze względu na to, że nie blokuje środków bieżących, które są potrzebne do ciągłości funkcjonowania firmy. Pozwala on przedsiębiorstwom również na rozwój, np. zakup dużego sprzętu. Myślę, że często nie byłoby to możliwe bez takiej zewnętrznej pomocy — mówi Tomasz Wagner.

Lepszy niż kredyt

Jak wynika z badania, leasing w oczach MSP jest elastyczniejszą, tańszą, bezpieczniejszą i bardziej przyjazną formą finansowania niż kredyt. Szczególnie ważne dla małych biznesów są brak konieczności zakupu przedmiotu finansowania (55 proc.), niskie koszty dla firmy (36 proc.), korzystne rozwiązania podatkowe (33 proc.) oraz mniejsze wymagania co do zabezpieczeń (32 proc.).

— Leasing jest swoistym barometrem polskiej gospodarki, a ta opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach. Wzrost konsumpcji i dochodów gospodarstw domowych ma bezpośrednie przełożenie na zwiększone zapotrzebowanie na produkty i usługi tego segmentu. Natomiast rozwój przedsiębiorstw jest zależny od możliwości produkcyjnych, posiadanego sprzętu czy dystrybucji produktu lub usługi. Dzięki łatwemu dostępowi do leasingu przedsiębiorcy są w stanie efektywnie i szybko finansować swoje cele, a to przekłada się na ich plany biznesowe i rozwój — komentuje Anna Wiśniewska.

Co ciekawe, już 52 proc małych i 59 proc. średnich firm deklaruje zamiar ponownego skorzystania z tej formy finansowania. Być może to rezultat tego, że już trzy czwarte przedstawicieli firm mających do czynienia z leasingiem wysoko ocenia swoją wiedzę na ten temat.

— To obecnie jedna z najbardziej korzystnych form finansowania działalności gospodarczej — firma nie musi jednorazowo wydawać dużo własnych pieniędzy, ponadto wszelkie wydatki można rozliczać w kosztach, które są rozłożone w czasie. A warto dodać, że dla przedsiębiorców ważny jest każdy kapitał. Nie ukrywam, że ja też będę w dalszym ciągu korzystał z leasingu, bo daje on możliwość bardziej dynamicznego, lepszego rozwoju firmy — pod każdym względem — twierdzi Maciej Lubiak.

Nie tylko auta

Zdecydowanie najczęściej leasingowanymi przedmiotami — jeśli chodzi o małe i średnie przedsiębiorstwa — są samochody osobowe (64 proc.). Na kolejnych pozycjach plasują się samochody ciężarowe do 3,5 tony (38 proc.) i maszyny (22 proc.). Jednak zdarzają się mniej oczywiste przedmioty, dzięki którym przedsiębiorcy rozwijają biznes do większej skali.

— Leasing jest finansowaniem potrzeb biznesu, a te jak wiadomo są bardzo zróżnicowane. Samochód jest najbardziej oczywistym przedmiotem, ale przedsiębiorcy potrzebują inwestycji również w innych obszarach. Mali i średni przedsiębiorcy finansują np. linie produkcyjne do wytwarzania czekolady, wyposażenie parku trampolin, jachty sportowe, nieruchomości komercyjne, ale również mniejsze aktywa typu drobny sprzęt IT, rowery czy segwaye, czyli deskorolki elektryczne — wymienia Anna Wiśniewska.

Jedną z firm, która zdecydowała się na niesztampowe podejście do leasingu, jest Hangar 646. Firma powstała dzięki temu, że jej właściciele postanowili sprzedać mieszkanie. Ono na początku stało się głównym źródłem finansowania działalności.

— Podczas tworzenia drugiej lokalizacji zdecydowaliśmy się na leasing, przede wszystkim dlatego, że umożliwiał nam większą płynność finansową. Nie musieliśmy poświęcać własnych pieniędzy na realizację kolejnych pomysłów. Ponadto mieliśmy pewność, że będziemy mogli spokojnie funkcjonować. Dużą część naszych nakładów finansowych stanowią trampoliny — to właśnie na nie wzięliśmy leasing podczas urządzania Hangaru na Mokotowie. Pozwoliło nam to uniknąć bardzo wysokich kosztów, przez które stracilibyśmy wspomnianą płynność finansową — opowiada Igor Konefał, współwłaściciel firmy Hangar 646.

Jak zauważa twórca parku trampolin, to właśnie dzięki leasingowi firma jest w stanie tworzyć ciekawsze i bardziej śmiałe projekty. Zewnętrzny zastrzyk finansowania pozwolił jej również na podjęcie decyzji o otwarciu już trzeciego oddziału.

— W trzeciej lokalizacji — na warszawskim Targówku — puściliśmy wodze fantazji. Powstaną tu m.in. dwa duże tory przeszkód i interaktywne ścianki wspinaczkowe z elementami rozszerzonej rzeczywistości. Planujemy wdrożyć technologie, których w Polsce jeszcze nie było — zapowiada Igor Konefał.

Firma, która rośnie

Kolejnym przykładem przedsiębiorstwa, które rozwinęło skrzydła dzięki korzystaniu z leasingu, jest Coffeelab.

— Jesteśmy palarnią kawy, a oprócz tego obsługujemy kompleksowo klientów z rynku gastronomicznego, przede wszystkim wypożyczamy im sprzęt i organizujemy szkolenia dla baristów. Wzięcie w leasing 30-kilogramowego pieca do palenia kawy usprawniło naszą pracę i wydajność. Przy sprzęcie, który posiadaliśmy wcześniej, nasze moce produkcyjne nie pozwalały nam iść do przodu — nie byliśmy w stanie wyprodukować tyle kawy, ile potrzebowali klienci — opowiada Tomasz Wagner, właściciel Coffeelab. Jak zapowiada, w przyszłości nadal planuje korzystać z tej formy finansowania.

— Myślę, że ten 30-kilogramowy piec to nie jest nasze ostatnie słowo. Ten rynek rozwija się bardzo dynamicznie i już widzimy, że za około trzy lata pojawi się potrzeba zwiększenia wydajności — wtedy będziemy potrzebować chociażby linii do pakowania produktów. Dzięki leasingowi jesteśmy w stanie robić rzeczy, które bez niego nie byłyby możliwe — mówi Tomasz Wagner.

— Firmy korzystające z leasingu są zadowolone z tej formy finansowania i deklarują zamiar ponownego jej wykorzystania. Gros naszych klientów zaczęło z nami współpracę, kiedy zakładali działalność jednoosobową. Z czasem, dzięki inwestycjom, przekształciły się one w duże przedsiębiorstwa generujące milionowe zyski. Korzyści płynące z tego rodzaju współpracy zachęcają zarówno mikroprzedsiębiorców leasingujących komputer czy smartfon, jak również firmy inwestujące w linie produkcyjne czy transport ciężki — podsumowuje Anna Wiśniewska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paulina Kostro

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Leasing pomaga MSP rozwijać biznes