Czytasz dzięki

Liderzy ESG wyłonili się w tym samym czasie

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Reprezentują różne branże i mają różne pomysły. Spółki najpoważniej podchodzące do kwestii ESG zaczęły się interesować tymi zagadnieniami już w latach 2013-14

Gdy w 2013 r. zawaliła się fabryka w Bangladeszu szyjąca ubrania na zlecenie europejskich i amerykańskich spółek, potwierdziło się, że polski biznes jest takim samym uczestnikiem globalizacji jak firmy z wielu innych krajów. W gruzach zakładu, w którym zginęło 1,1 tys. osób, znaleziono bowiem metki jednej z marek LPP. Minęło kilka lat i ankietowani przez nas przedstawiciele rynku finansowego oceniają, że to właśnie LPP najpoważniej wśród polskich spółek giełdowych traktuje zagadnienia ESG. Skrót ten obejmuje analizę pozafinansową, uwzględniającą wpływ na środowisko naturalne (E jak environmental), społeczną odpowiedzialność (S jak social responsibility) i ład korporacyjny (G jak governance). Z tym ostatnim spółki z szeroko rozumianej czołówki naszego rankingu nigdy nie miały problemów. Niedostatki w zakresie ładu korporacyjnego od dawna na tyle wpływały na ogólną opinię o firmach, że po prostu nie dało się być w czołówce, mając z tym problem. Kwestie środowiskowe i dotyczące społecznej odpowiedzialności mocno jednak ewoluują w ostatnich latach. Przykładem jest pojawienie się raportów zintegrowanych.

NA DOBRY POCZĄTEK: ING Bank Śląski zainstalował  na dachu centrali  panele fotowoltaiczne. Zapotrzebowanie  na energię zaspokajają  w niewielkim stopniu,  ale instytucja kupuje  też tzw. świadectwa  pochodzenia energii.
Zobacz więcej

NA DOBRY POCZĄTEK: ING Bank Śląski zainstalował  na dachu centrali  panele fotowoltaiczne. Zapotrzebowanie  na energię zaspokajają  w niewielkim stopniu,  ale instytucja kupuje  też tzw. świadectwa  pochodzenia energii.

— Od dwóch lat co roku publikujemy raporty niefinansowe, opisujące nasze działania z zakresu ESG opierające się na standardach Global Reporting Initiative (GRI), które stanowią międzynarodowy wzorzec raportowania odpowiedzialnego biznesu i zrównoważonego rozwoju dla firm w zakresie ekonomicznych, środowiskowych oraz społecznych aspektów ich funkcjonowania. Nasze raporty publikujemy na stronie internetowej spółki, są więc publicznie dostępne. Dodatkowo przy okazji publikacji raportu zintegrowanego organizujemy konferencje dla analityków i inwestorów poświęcone omówieniu głównych zagadnień zawartych w raporcie — zarówno tych dotyczących wyników finansowych spółki, jak i działalności związanej z odpowiedzialnością społeczną. Innym atutem potwierdzającym naszą transparentność, którą zapewne doceniają inwestorzy, jest fakt, że nasz raport zintegrowany jest audytowany przez niezależną organizację zewnętrzną, nie jest zaś naszą subiektywną relacją z realizowanych działań — zaznacza Magdalena Kopaczewska, kierowniczka ds. relacji inwestorskich w LPP.

Po katastrofie, jeszcze w 2013 r. LPP przystąpiło do porozumienia ACCORD (w 2018 r. odnowionego), którego celem jest podniesienie technicznych standardów budynków produkcyjnych w Bangaldeszu. Rok później polska spółka powołała własny dział audytu fabryk. W kolejnym roku uruchomiła własne biuro w stolicy Bangladeszu, by mieć lepszy wgląd w sytuację. W 2017 r. kontrole w warunków pracy w azjatyckich fabrykach powierzyła firmie audytorskiej SGS. W tym samym roku LPP przyjęła strategię zrównoważonego rozwoju. Już w 2014 r. LPP zrezygnowało z wykorzystania angory, czyli wełny z królików. Decyzję tę motywowało złym traktowaniem zwierząt i brakiem możliwości realnej kontroli nad pozyskiwaniem tego surowca. W 2015 r. spółka sięgnęła po bawełnę organiczną, a więc uprawianej z większym poszanowaniem środowiska. W 2018 r. wprowadziła linię odzieży Eco Aware, wykorzystującą jutę, len, tkaniny z celulozy drzewnej i włókna z recyklingu. Rok później LPP podpisało deklarację New Plastics Economy, zmierzającą do eliminacji odpadów z tworzyw sztucznych.

— Zobowiązaliśmy się, że do 2025 r. wszystkie wykorzystywaneprzez nas plastikowe opakowania — zarówno w salonach, jak i w sprzedaży internetowej oraz w operacjach logistycznych — będą spełniać jedno z kryteriów: w 100 proc. nadawać się do ponownego użycia, podlegać recyklingowi lub kompostowaniu — wyjaśnia Magdalena Kopaczewska.

W 2019 r. strategia zrównoważonego rozwoju została odświeżona. W 2021 r. jedna czwarta ubrań LPP ma należeć do kolekcji Eco Aware. Firma zainteresowała się też programem Zero Discharge of Hazardous Chemicals (ZDHC), którego celem jest ograniczenie wykorzystania substancji chemicznych szkodliwych dla ludzi i otoczenia w przemyśle odzieżowym.

— Postawiliśmy sobie za cel, że do 2025 r. osiągniemy całkowitą zgodność w wymaganiach ZDHC w zakresie eliminacji niebezpiecznych chemikaliów w naszym łańcuchu dostaw — informuje Magdalen Kopaczewska.

Woda w kranie

Oprócz prowadzenia biznesu w sposób odpowiedzialny i zrównoważony ważne jest również rozliczenie się z efektów działań — podkreśla Piotr Utrata z ING Banku Śląskiego. ING Bank Śląski to jeden z wiceliderów podrankingu dotyczącego kwestii ESG. Działalność pozafinansową zgodnie z zasadami GRI raportuje od dekady, a od czterech lat dodatkowo robi to w sposób zintegrowany. Rok 2025 będzie dlań nie mniej ważny niż dla LPP. W przypadku banku chodzi jednak o podejście do węgla. Z wyłączeniem wcześniejszych zobowiązań, od 2015 r. nie finansuje już nowych inwestycji w elektrowniach węglowych. Do 2025 r. zakończy jednak współpracę z podmiotami niespełniającymi określonej polityki środowiskowej, w szczególności w zakresie spalania węgla. Po 2025 r. nie będzie finansował klientów, których działalność jest zależna od węgla energetycznego w stopniu przekraczającym 5 proc. ING Bank Śląski poszerza za to swoje zaangażowanie w elektromobilność i ekonomię współdzielenia. W 2019 r. nawiązał np. współpracę z Blinkee.city prowadząca sieć wynajmu elektrycznych skuterów i hulajnóg. Niedługo później reagował na nieodpowiedzialne zachowania użytkowników hulajnóg.

— W październiku przeprowadziliśmy akcję „Hulaj z głową. Bezpiecznie”, która zachęcała do mądrego korzystania z elektrycznych hulajnóg — wskazuje Piotr Utrata.

Kwestię węgla ING Bank Śląski podnosi nie tylko w biznesie, ale również w codziennym funkcjonowaniu własnej organizacji.Piotr Utrata zaznacza, że od 2016 r. 100 proc. energii elektrycznej zużywanej przez bank pochodzi ze źródeł odnawialnych. W polskich realiach jest to oczywiście niemożliwe, choćby dlatego, że w sieci energetycznej nie da się rozdzielić prądu według źródła jego wytworzenia. Powstała w 2019 r. instalacja fotowoltaiczna na dachu centrali banku zaspokaja zaś tylko 2-3 proc. zapotrzebowania tego budynku na prąd. Bank znalazł jednak furtkę formalną. Kupuje tzw. świadectwa pochodzenia energii. Plan był taki, że do 2020 r. ING Bank Śląski zmniejszy emisję gazów cieplarnianych wynikającą ze swojego istnienia o 84 proc. w stosunku do roku 2014.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Punkt krytyczny dla banku wypadł więc mniej . więcej w tym samym czasie co dla LPP. Według rachunku banku już w 2019 r. udało się osiągnąć 89-procentową redukcję. Jednak zgodnie z deklaracją, że ważne jest rozliczenie się z efektów, bank przyznaje, że nie wszystko idzie gładko. W tym samym okresie chciał zredukować swoje zużycie wody o 20 proc. Do 2019 r. zmniejszył je tylko o 9 proc. W 2019 r. wymienił jednak we wszystkich oddziałach perlatory, czyli siteczka kończące krany (w centralach w Warszawie i Katowicach nastąpiło to w 2018 r.). Dzięki nowym nakładkom przepływ wody spadł z 5 do 1,7 litra na minutę. — Nasze własne działania również wpływają na środowisko, m.in. poprzez zużywanie zasobów przez pracowników, systemy IT i podróże służbowe. Zobowiązujemy się ograniczać ten wpływ i ściśle współpracujemy z klientami i dostawcami, aby wykorzystać możliwości w ramach niskoemisyjnej i zasobnooszczędnej gospodarki przyszłości — deklaruje Piotr Utrata.

Zaczęło się od wiaty

W 2019 r. ING Bank Śląski zrezygnował z plastikowych butelek z wodą we wszystkich placówkach — dla klientów woda podawana jest z dyspensera, natomiast pracownicy mają dostęp do filtrowanej wody oraz szklanych karafek. Kwestię zagrożenia dla środowiska, jakie stanowią plastikowe produkty jednorazowego użytku, dostrzegł też CD Projekt — sklasyfikowany przez naszych ankietowanych ex aequo z bankiem na drugim miejscu pod względem podejścia do zagadnień ESG. W lipcu 2018 r. w warszawskiej siedzibie CD Projektu ruszył drugi punkt z kompaktowym systemem oczyszczania wody i wbudowanym zbiornikiem na wodę mineralizującą.

Do końca roku liczba zamawianych do biura plastikowych butelek spadała tam o 88 proc. W tym samym roku firma postanowiła poważniej wspierać elektromobilność. Liczbę stacji ładowania samochodów elektrycznych zwiększyła z jednej do pięciu. By ograniczyć zużycie energii, w 2015 r. zmodernizowałainstalację oświetleniową na wykorzystującą technologię LED. Deklaruje przy tym, że zdecydowana większość opraw posiada przesłony mikropryzmatyczne i pozbawiona jest efektu migotania. Można przy tym odnieść wrażenie, że CD Projekt na poważniej zainteresował się kwestiami wpływającymi na ratingi ESG mniej więcej w tym samym czasie co LPP i ING Bank Śląski. W 2014 r. wybudował bowiem wiatę rowerową z myślą o tych, którzy przyjeżdżają do pracy na dwóch kółkach.

— Dostrzegamy wartość i rosnące zainteresowanie raportowaniem ESG ze strony inwestorów. W miarę możliwości staramy się stosować do powszechnie przyjętych norm w tym zakresie i angażować w inicjatywy wspierające niefinansową ocenę naszego biznesu. Już teraz w sprawozdaniach z działalności zarządu zawieramy szereg informacji dotyczących tych obszarów. Z roku na rok planujemy je poszerzać i nadchodzący raport będzie obejmował jeszcze więcej wiadomości z tego zakresu — zapewnia Donata Popławska, specjalistka ds. relacji inwestorskich w CD Projekcie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane