Czytasz dzięki

Luksusowe auta łapią infekcję

opublikowano: 06-04-2020, 22:00

Popularność samochodów z segmentu premium spadła o blisko 30 proc. Cięcie kosztów im nie sprzyja.

W marcu sprzedaż aut osobowych zaliczyła zjazd, a to dopiero początek zjawiska, które będziemy obserwowali w kolejnych miesiącach. Liczba rejestracji dziennych zbliża się do 1 tys. aut, co stanowi około 60 proc. stanu sprzed pandemii. Wiele wskazuje na to, że może być jeszcze gorzej — w kwietniu liczba rejestracji może nie osiągnąć 20 tys. — mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Jak w tej rzeczywistości odnajdzie się segment premium? Zazwyczaj rósł mniej więcej dwa razy szybciej niż cały rynek aut. Tymczasem w marcu topniał w dwucyfrowym tempie.

— Załamanie sprzedaży, choć już spore, nie osiągnęło jeszcze apogeum. Rynek premium wygląda całkiem nieźle na tle całości — liczba rejestrowanych aut z tego segmentu spadła o 28 proc. wobec prawie 41-procentowego spadku sprzedaży aut osobowych ogółem — zauważa Wojciech Drzewiecki.

W ujęciu kwartalnym spadku prawie nie widać — wyniósł zaledwie 0,15 proc. W 2019 r. liczba rejestracji w segmencie premium urosła jednak o blisko 7,2 proc. Prezes Samaru zaznacza,że ponad 60 proc. nabywców aut luksusowych stanowią firmy. Niepewność co do rozwoju sytuacji może je skłaniać do wstrzymywania się z decyzjami o zakupie, a kryzys — do przestawienia się na samochody z segmentu popularnego. W obliczu konieczności cięcia kosztów i zwalniania pracowników kupno luksusowego auta dla menedżera będzie niekorzystne wizerunkowo.

To odbije się na wynikach droższych marek. W marcu wszystkie marki premium z pierwszej dziesiątki polskiego rynku zanotowały spadek. Największy (o blisko 65 proc.) — Jaguar, najmniejszy (o 6,6 proc.) — Lexus. W pierwszym kwartale więcej niż przed rokiem zarejestrowały cztery marki z pierwszej dziesiątki. Liderem wzrostu (o 22,6 proc.) jest Lexus. Największy spadek liczby rejestracji (o 34,4 proc,). zaliczył Jaguar.

b960cf00-66b9-11ea-bc55-0242ac130003
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane