Meblowy gigant odkrył karty

Magdalena Laskowska
05-05-2008, 00:00

Meblowa grupa potrzebuje 300 mln zł na rozwój sieci i przejęcia. Najpewniej zbierze je z giełdy, o ile sytuacja na niej się poprawi.

Powodzenie emisji Black Red

White gwarantuje wysoka rentowność

Meblowa grupa potrzebuje 300 mln zł na rozwój sieci i przejęcia. Najpewniej zbierze je z giełdy, o ile sytuacja na niej się poprawi.

Biłgorajska grupa Black Red White (BRW), produkująca i dystrybuująca meble pokojowe, kuchenne i młodzieżowe, a także artykuły wyposażenia wnętrz, zamierza wydać w tym roku na inwestycje około 300 mln zł. Dotąd zarząd konsekwentnie nie ujawniał strategii ani wyników fiansowych. Przełamał się jednak i uchylił nam rąbka tajemnicy.

W 2007 r. przychody grupy wyniosły około 1,7 mld zł, a zysk netto około 190 mln zł. Rok wcześniej było to odpowiednio: 1,37 mld zł i 117 mln zł.

— Na koniec tego roku spodziewamy się 10-procentowego wzrostu wyników — mówi Stanisław Bosak, prezes BRW.

Lista spraw

W tym roku BRW otworzy cztery wielkopowierzchniowe obiekty handlowe w Polsce, na co wyda około 160 mln zł. Obecnie ma 34 salony pod własnym szyldem w kraju, 12 na Ukrainie i 4 w Grecji. Jednak BRW sprzedaje meble przede wszystkim w 2 tys. multibrandowych sklepów. Produkty z logo BRW są dostępne w 47 krajach, m.in. w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Rumunii, Chorwacji, Bułgarii, Rosji, Francji, Belgii, Holandii i USA. Sprzedaż zagraniczna stanowi 30 proc. przychodów.

Grupa od kilku lat kontynuuje strategię spółki Black Red White, której twórcą jest Tadeusz Chmiel. Pełni ona nadzór właścicielski nad podmiotami zależnymi. W skład meblowej grupy wchodzi 21 spółek zależnych, w tym dziewięć zagranicznych, oraz 20 zakładów produkcyjnych w Polsce, na Białorusi i Ukrainie.

— Rozmawiamy z kilkoma kolejnymi firmami o ewentualnej współpracy czy przejęciu — mówi Stanisław Bosak.

W latach 2004-07 grupa wydała na inwestycje 867 mln zł. Zbudowała nowoczesne zaplecze logistyczne, zwiększyła moce produkcyjne i unowocześniła linie technologiczne.

— Dotychczasowe inwestycje realizowaliśmy z zysków, kredytów oraz wykorzystując leasing operacyjny przy refinansowaniu budowy obiektów. Takie rozwiązania będziemy stosować także w przyszłości — mówi prezes.

Kierunek parkiet

Tegoroczne plany BRW być może zrealizuje dzięki pieniądzom z giełdy. Spółka szykuje się do debiutu. Kiedy będzie nagle potrzebować zastrzyku kapitału, np. na większe przejęcie, chce mieć możliwość szybkiego przygotowania oferty.

— Dlatego już wdrażamy międzynarodowe standardy rachunkowości, porządkujemy struktury, wykupując większościowe pakiety w partnerskich firmach i konsolidujemy wyniki — mówi Stanisław Bosak.

Od kilku tygodni rynek spekuluje, że debiut BRW nastąpi jeszcze w tym półroczu.

— Nie podjęliśmy jeszcze decyzji ani o terminie, ani o szczegółach oferty — mówi prezes i podkreśla, że parkiet jest jednym ze sposobów zdobycia kapitału.

— Black Red White to największa grupa meblowa w Polsce. Giełda to dobry kierunek, ale uważam, że powinna poczekać na poprawę koniunktury. Można się spodziewać, że oferta będzie duża, najpewniej zbliżona do miliarda złotych. Papiery zapewne będą się cieszyć zainteresowaniem ze względu na wysoką rentowność netto — mówi Radosław Łukaszczuk, analityk DM Millennium.

Śpimy spokojnie

Łukasz Stelmaszyk

prezes Swarzędza

Rynek mebli

Rynek mebli

Produkcją mebli w Polsce zajmuje się około 20 tys. firm, z czego 80 to firmy duże, zatrudniające więcej niż 250 osób. Za blisko 70 proc. obrotów krajowych odpowiada 12 największych. W ich przypadku sprzedaż odbywa się głównie za pośrednictwem niezależnych sieci salonów, a tylko w niewielkim stopniu

w salonach własnych producentów.

Według raportu firmy PMR Consulting, sprzedaż dóbr z szeroko pojętej kategorii wyposażenia wnętrz, w tym mebli, wzrosła w 2007 r. o 18 proc. — do 16,5 mld zł. W latach 2008-10 obroty tego rynku mają rosnąć w tempie ponad 15 proc. rocznie.

Magdalena Laskowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Laskowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Meblowy gigant odkrył karty