Czytasz dzięki

Medicalgorithmics rozczarował wynikami

opublikowano: 27-11-2019, 22:00

Po publikacji wyników kurs telemedycznej spółki poszedł w dół o ponad 10 proc., do najniższego poziomu od ośmiu lat. Szybkiej poprawy nie będzie.

Telemedycyna na warszawskiej giełdzie nie ma dobrej passy. Spółki w rodzaju Brastera mają problem z wprowadzeniem urządzenia na rynek i osiągnięciem rentowności. Na tle start-upów i firm dalekich od rentowności w tej branży wyróżniał się Medicalgorithmics, który od lat prowadzi rentowną sprzedaż telemedycznego urządzenia kardiologicznego w USA. Problem w tym, że ostatnio rentowność spada — i przychody też. W trzecim kwartale Medicalgorithmics miał 42,2 mln zł przychodów, o 13,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Zysk na poziomie EBITDA spadł o ponad połowę, do 2,8 mln zł.

Marek Dziubiński, prezes Medicalgorithmics
Zobacz więcej

Marek Dziubiński, prezes Medicalgorithmics Marek Wiśniewski

— Spółka kontynuuje proces zmiany modelu biznesowego oraz reorganizacji zatrudnienia w związku ze zmianą formuły sprzedaży usług na rynku USA. Staramy się utrzymać dotychczasowy poziom przychodów, choć sygnalizowaliśmy, że planowana zmiana modelu biznesowegomoże przejściowo, acz istotnie wpłynąć na nasze wyniki finansowe i sprzedaż — mówi Marek Dziubiński, prezes i główny akcjonariusz spółki, cytowany w jej komunikacie.

W reakcji na wyniki podczas środowej sesji na GPW kurs spółki spadał o ponad 10 proc., do poziomu 24,95 zł za walor. To najmniej od końca 2011 r. Przypomnijmy, że jeszcze w lutym 2017 r. notowania spółki sięgnęły szczytu na poziomie 343,75 zł za akcję. Giełdowa kapitalizacja Medicalgorithmics przekraczała wtedy ponad 1,2 mld zł. Teraz to niespełna 90 mln zł.

— Wyniki Medicalgorithmics w trzecim kwartale nie powinny być dla rynku zaskoczeniem. Opierającsię na podawanych co miesiąc danych sprzedażowych, prognozowaliśmy 2,5 mln straty operacyjnej i ogłoszone rezultaty były w dużej mierze zbieżne z tymi prognozami. Być może rynek oczekiwał czegoś innego, ale cuda się nie zdarzają. Medicalgorithmics zmienia model biznesowy i ogranicza koszty, ale nadal nie widać wzrostu wolumenów, które ta zmiana ma przynieść.

Znaczącego przełomu nie spodziewałabym się też w czwartym kwartale — dostępne są już wyniki sprzedażowe za październik, w których nie widać zmiany trendu, a w listopadzie i grudniu istotne są czynniki sezonowe, bo przy okazji święta dziękczynienia i świąt Bożego Narodzenia pacjenci wykonują mniej badań. Należy obserwować wolumeny w kolejnych miesiącach, zakładając jednak niższą stawkę za badanie, co będzie zgodne ze strategią — ocenia Sylwia Jaśkiewicz, analityk DM BOŚ.

Marek Dziubiński podkreśla, że spółka eksploruje nowe rynki zagraniczne, takie jak Skandynawia, Kanada i kraje Bliskiego Wschodu. W USA podpisuje umowy z ubezpieczycielamii próbuje wprowadzać nowe rozwiązania. Na efekty trzeba będzie jednak poczekać.

— W krótkim okresie przechodzimy dynamiczną transformację — zmianę modelu biznesowego i sprzedaży w USA. Dostrzegamy już odwrócenie negatywnego trendu w liczbie miesięcznych wniosków o płatność. Jednocześnie na wyniki wpływać będzie jeszcze obniżenie poziomu stawek za badania związane ze zmianą modelu biznesowego grupy — ten efekt nie był jeszcze w pełni widoczny w trzecim kwartale — mówi Marek Dziubiński.

Sprawdź program "Venture Capital Forum", 10 grudnia 2019, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane