Miliardy na otoczenie CPK

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-08-28 20:00

W czwartym kwartale pod obrady Rady Ministrów trafi strategia dotycząca inwestycji planowanych wokół lotniska w Baranowie. Budowa infrastruktury towarzyszącej, np. dróg i placówek medycznych, a także m.in. uzbrojenie terenu do 2044 r. pochłonie ponad 16 mld zł.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na co pójdą pieniądze przeznaczone na zagospodarowanie otoczenia CPK
  • jaki obszar obejmą inwestycje
  • jaki będzie wpływ gigaprojektu na gminne plany zagospodarowania przestrzennego
  • na jakim etapie jest planowanie Airport City i Cargo City
  • jak mają się plany CPK do założeń prezydenckiego projektu ustawy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) planuje wkrótce rozpocząć dialog z firmami budowlanymi chcącymi zbudować terminal lotniczy w Baranowie. W IV kwartale 2025 r. ogłosi też m.in. przetarg na budowę kolei dużych prędkości (KDP) między Warszawą a portem i Łodzią. Równolegle spółka pracuje nad zagospodarowaniem obszaru wokół hubu. Przeprowadziła konsultacje Strategii rozwoju obszaru otoczenia CPK do 2044 roku oraz jej oddziaływania na środowisko.

- Spółka CPK będzie aktywnie zaangażowana w realizację inwestycji w bezpośrednim sąsiedztwie terminala, w szczególności w hotele na potrzeby obsługi pasażerów i załóg oraz biurowiec dla operatora lotniska. We wschodniej części Airport City planowane jest utworzenie strefy inwestycji i przyciągnięcie przedsiębiorców głównie z branż technologicznych, innowacyjnych. W ramach projektu Cargo City zakładamy utworzenie parków magazynowo-logistycznych w otoczeniu lotniska – mówi Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK.

W czwartek spółka poinformowała o podpisaniu umowy z Polskim Holdingiem Hotelowym. W ramach joint venture ma z nim zbudować hotele i nimi zarządzać. Przynajmniej część z zaplanowanych obiektów powinna działać w momencie startu lotniska w 2032 r., a nakłady inwestycyjne w pierwszym etapie sięgną 650 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z kapitału właścicielskiego i finansowania dłużnego.

108 tys. hektarów pod inwestycje

Szczegóły przedstawia Rafał Garpiel, dyrektor pionu relacji i nieruchomości w CPK. Informuje, że obecnie analizowane są uwagi zgłoszone podczas konsultacji. Dotyczą m.in. lokowania poszczególnych inwestycji, w tym dróg, przeznaczenia gruntów np. pod działalność rolniczą, tereny zielone oraz zabudowę mieszkaniową, a także o model finansowania przedsięwzięć. Uczestników konsultacji interesowały też kwestie środowiskowe, jak hałas, ochrona wód czy szlaków migracyjnych zwierząt.

- W ostatnim kwartale 2025 r. strategia rozwoju obszaru otoczenia będzie gotowa i zostanie przekazana pod obrady Rady Ministrów – mówi Rafał Garpiel.

Plan dotyczy obszaru 1080 km kw., na terenie 18 gmin zachodniego Mazowsza, zamieszkiwanego przez ponad 400 tys. osób. Dzięki budowie lotniska oraz infrastruktury towarzyszącej liczba mieszkańców może się znacznie zwiększyć. Już w trakcie budowy pojawi się kilkanaście tysięcy pracowników i nastąpi wzmożony ruch samochodów dostarczających materiały na budowę. Przy lotnisku powstaną parkingi, biura i hotele, a obiekty logistyczne - na obszarach po zachodniej stronie portu, w kierunku Łodzi. Rafał Garpiel informuje, że gminy będą zobowiązane do uwzględnienia zapisów strategii i załączonej do niej mapy w planach ogólnych. Dzięki temu w przyszłości, podczas realizacji inwestycji publicznych czy komercyjnych, łatwiej będzie uniknąć ewentualnych kolizji.

Trzy cele strategiczne

Projekty strategii przewiduje zainwestowanie do 2034 r. 10,2 mld zł, a w sumie do 2044 r. - 16,2 mld zł. Pieniądze zostaną przeznaczone na realizację trzech celów.

Pierwszy to "Rozwój gospodarczy – wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw". Na jego realizację trafi w sumie 5,45 mld zł. W strategii czytamy, że osiągnięcie tego celu będzie możliwe „poprzez poprawę: infrastruktury telekomunikacyjnej, cyfrowej, energetycznej, usług administracji lokalnej i środowiska obsługi inwestorów, a także zasobów na rynku pracy dla rozwoju dotychczasowych i nowych przedsiębiorców z branży TSL i innych innowacyjnych branż, odnoszących korzyści z sąsiedztwa wygodnej sieci transportowej w dynamicznie rozwijającym się regionie”.

Na kolejny cel - "Atrakcyjne miejsce do życia" - zostanie przeznaczone 1,32 mld zł. Chodzi o „zaspokajanie społecznych potrzeb mieszkańców (…), w zakresie dostępu do placówek ochrony zdrowia, opieki, edukacji oraz bezpieczeństwa i wykorzystania czasu wolnego”. W projekcie strategii czytamy, że „będzie to możliwe poprzez inwestowanie w usługi publiczne (bezpieczeństwo, ochronę zdrowia, opiekę żłobkową, edukację, wsparcie aktywności społecznej mieszkańców) oraz wspieranie działań mających na celu rozwój kulturalny, ochronę lokalnego dziedzictwa kulturowego oraz rekreacji”. Z dokumentu wynika, że zaplanowano do zmodernizowania 30 placówek edukacyjnych. Przewiduje się też realizację programu wsparcia szkolnictwa branżowego dla 500 osób. Wsparcie mogłoby też otrzymać 20 placówek medycznych.

Najwięcej, aż 9,24 mld zł, może trafić na realizację celu o nazwie "Przyjazna przestrzeń". Chodzi o „zagospodarowanie przestrzeni, które zapewni korzystanie z niej w sposób wygodny dla jej użytkowników, z poszanowaniem interesów różnych stron”. Autorzy projektu zapewniają, że zostanie to osiągnięte dzięki „wdrożeniu zasad zrównoważonej planistyki przestrzennej oraz sprawnie funkcjonującej komunikacji publicznej, wspartej budową lokalnych zintegrowanych węzłów przesiadkowych oraz realizacją niezbędnych lokalnych połączeń drogowych” Przewidziane są też działania mające na celu ochronę środowiska i łagodzenie zmian klimatu.

Plan zakłada renaturyzację 30 km rzek i cieków wodnych, budowę i modernizację 200 km dróg lokalnych, 12 dworców oraz 120 km linii kolejowych. W grę wchodzi np. przedłużenie do lotniska CPK Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Rafał Garpiel informuje, że w sprawie tej inwestycji trwają rozmowy z samorządem mazowieckim. Podkreśla, że przedłużenie linii jest potrzebne w celu poprawy komunikacji publicznej dla pracowników, którzy będą dojeżdżać do CPK i obiektów towarzyszących. Źródłem finansowania mogą być fundusze skarbu państwa, Unii Europejskiej, samorządów i inwestorów prywatnych.

Lotniskowe miasteczka

Strategia obejmie także przygotowania związane z projektem urbanistycznym Airport City i hubem logistycznym Cargo City, ale warto przypomnieć, że odnoszą się do nich również inne dokumenty spółki i rządu. W rządowym programie z grudnia 2024 r. na tzw. inwestycje rozwojowe przewidziany jest wkład spółki w wysokości 783 mln zł przy założeniu konieczności pozyskania finansowania zewnętrznego dla przyszłych przedsięwzięć o charakterze komercyjnym.

Na przygotowania do budowy Airport City i Cargo City zaplanowano odpowiednio 273 i 260 mln zł. Faktyczne nakłady będą wyższe o kapitał wnoszony przez inwestorów zewnętrznych oraz finansowanie dłużne. CPK z samorządami i Łódzką Specjalną Strefą Ekonomiczną zadbają o uzbrojenie i skomunikowanie terenów inwestycyjnych. W zaplanowaniu obu hubów pomoże doradca, którego spółka zamierza wybrać do końca roku. Na razie wiadomo jedynie, że Airport City powstanie na powierzchni 64 ha, w tym 12 ha zajmie przestrzeń publiczna, czyli np. drogi. Łączna powierzchnia mających tam powstać obiektów to niespełna 600 tys. m kw. Budynki nie mogą być wyższe niż 42 m. Planowane jest także utworzenie parku technologicznego. Wpływ na zagospodarowanie Cargo City będzie miał projekt zintegrowanej sieci kolejowej, który ma być gotowy w pierwszym kwartale 2026 r. Bez tego trudno ocenić zakres i koszty inwestycji logistycznych.

W opublikowanym niedawno prezydenckim projekcie ustawy – mającej zapewnić powrót do koncepcji realizacji inwestycji z czasów rządu PiS - oceniono koszty terminali na 3 mld zł (dwa razy więcej, niż przewidywał program PiS przyjęty w październiku 2023 r.). Rafał Garpiel nie chce odnosić się do tych kwot. Podkreśla, że ostateczne koszty będą zależały nie tylko od zakresu, który zaplanuje CPK, ale także od inwestorów prywatnych, którzy będą finansować terminale i nimi zarządzać.

Program pomostowy

Choć Strategia rozwoju obszaru otoczenia CPK dopiero powstaje, inwestycje już się rozpoczęły. W tym roku, w ramach programu pomostowego, przeznaczono 39 mln zł, m.in. na budowę oświetlenia ulicznego w Holendrach Baranowskich, gminnej biblioteki w Teresinie oraz inwestycje w lokalne szkoły, infrastrukturę drogową i ośrodki zdrowia. Ponadto 14,5 mln zł trafi do trzech szpitali z powiatów grodziskiego, sochaczewskiego i żyrardowskiego. Wsparcie zostanie przeznaczone na modernizację i zakup specjalistycznego wyposażenia.