Minister sprawdza Lotnisko Chopina

opublikowano: 19-09-2018, 22:00

Pytania kontrolerów wskazują, że resort ma zarządcy stołecznego portu sporo do zarzucenia, zwłaszcza w inwestycjach. Prezes PPL jest jednak spokojny.

Pod koniec lipca Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, upoważnił departament kontroli do zbadania PPL, które zarządza Lotniskiem Chopina.

— Kontrola w PPL dotycząca realizacji polityki zatrudniania i wynagradzania pracowników PPL oraz działań w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa ruchu lotniczego na Lotnisku Chopina w Warszawie nie została jeszcze zakończona. Obecnie trwa analiza zebranych dokumentów oraz wyjaśnień udzielonych przez PPL. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie projektu wystąpienia pokontrolnego — mówi Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

Smutna rzeczywistość

Z informacji „PB” wynika, że w sierpniu PPL dostał kilkanaście trudnych pytań. Najważniejsze: kiedy został opracowany i zatwierdzony plan generalny dla lotniska.

— To jeden z kluczowych dokumentów, obowiązkowy dla każdego portu, wymagany przez Prawo Lotnicze. Ostatni plan generalny dla Lotniska Chopina był przygotowany w 2015 r. jeszcze przez poprzednika obecnego prezesa — twierdzi jeden z rozmówców „PB”.

Wówczas warszawski port planował rozbudowę za 250 mln zł, która miała pozwolić na zwiększenie przepustowości do 22 mln pasażerów. Projekt miał ruszyć w 2016 r. Za czasów Mariusza Szpikowskiego, który w styczniu 2016 r. został szefem PPL, większych inwestycji jednak nie było: spółka kupiła m.in. elementy do toalet dla niepełnosprawnych, lampy do drogi startowej, urządzenia rentgenowskie do kontroli bagażu. W tym roku na Lotnisku Chopina, które w 2017 r. obsłużyło 15,75 mln pasażerów, została wprowadzona cisza nocna. Planowane inwestycje — rozbudowa terminala i więcej płyt postojowych — mają zwiększyć przepustowość dróg startowych z 38 do 50 operacji na godzinę, a dzięki coraz cichszej flocie liczba operacji na dobę urośnie z 650 do 800.

— Trudno jest oszacować, ilu pasażerów lotnisko będzie wtedy w stanie obsłużyć, bo to zależy, jak linie będą aplikować o sloty i jakimi samolotami będą realizować połączenia — mówi Mariusz Szpikowski.

PPL zaangażował się w tym roku w budowę lotniska komplementarnego w Radomiu — w ubiegłym tygodniu syndyk ogłosił jego upadłość i wskazał PPL jako przejmującego. Państwowa spółka zainwestuje na Sadkowie 425 mln zł i w kwietniu 2020 r. zamierza uruchomić port o przepustowości 3 mln pasażerów.Dwie narracje

— Na Lotnisku Chopina realizujemy wszystkie inwestycje zgodnie z planem przebudowy. Wiele z nich czeka na uzyskanie zgody. W 2016 r. nie było możliwe opracowanie kompleksowego programu inwestycji, bo LOT dopiero budował ofertę. Jednocześnie plan z 2015 r. był już nieaktualny. Zatwierdzanie planu generalnego trwa dwa lata, więc w porozumieniu z ULC i Ministerstwem Infrastruktury zdecydowaliśmy, że będziemy go aktualizować częściami. Tak właśnie robimy — mówi Mariusz Szpikowski.

Co innego twierdzi ULC.

— Lotnisko Chopina ma zatwierdzony plan generalny lotniska użytku publicznego. Zatwierdzenie w zakresie zgodności z polityką transportową kraju zostało dokonane przez Ministra Infrastruktury i Budownictwa pismem z 12 października 2016 r. Plan został opracowany na lata 2015 — 2040. PPL nie wystąpił do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie aktualizacji planu generalnego — mówi Karina Lisowska, rzeczniczka ULC.

Inna kwestia, o którą pytają kontrolerzy Ministerstwa Infrastruktury, dotyczy „spraw pracowniczych”: pozwów ok. 30 zwolnionych osób, z których większość dochodzi swoich praw w sądzie pracy i rejestru spraw sądowych. Jest też prośba o przedstawienie tabeli wynagrodzeń w latach 2016-18 i zasad udostępniania pojazdów służbowych przez szefa PPL.

 

Po publikacji materiału rzeczniczka ULC przesłała uzupełnienie swojej wypowiedzi:

"Do Urzędu Lotnictwa Cywilnego nie wpłynął wniosek o całościową aktualizację planu generalnego dla lotniska Chopina, natomiast trwają konsultacje w trybie roboczym dotyczące aktualizacji części planu generalnego. Proces ten ma na celu przyspieszenie późniejszego etapu wydania opinii dotyczącej aktualizacji planu.

ULC pozostaje w stałym kontakcie roboczym z PPL, tak aby jak najlepiej przygotować nowe inwestycje na lotnisku Chopina pozwalające na zwiększenie przepustowości portu."

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Minister sprawdza Lotnisko Chopina