Modowi potentaci dobrze weszli w rok

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-05-05 16:44

Analitycy dobrze przyjęli wyniki CCC i LPP z początku roku, mimo rynkowych zawirowań wywołanych wojną w Ukrainie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak analitycy komentują wstępne wyniki LPP i CCC za pierwsze miesiące roku
  • jakie wnioski dla rynku z nich wyciągają
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Wojna za wschodnią granicą utrudnia prowadzenie biznesu, ale największe giełdowe spółki modowe z rodzimego rynku mogą zaliczyć początek roku do udanych. LPP (właściciel m.in. marek Reserved i Sinsay) oraz CCC przedstawiły wstępne dane za I kw. roku obrotowego 2022/23 (luty-kwiecień). Na otwarciu sesji w czwartek, 5 maja, kursy obu spółek wyraźnie rosły, ale później zaczęły spadać wraz z rynkiem. Ostatecznie zdecydowanie gorzej wypadło CCC.

Szczególnie dotknięte przez zamknięcie biznesu na Wschodzie LPP zwiększyło przychody r/r o 45 proc., do 3,4 mld zł, mimo zmniejszenia powierzchni o 13 proc. Udział e-commerce’u spadł z 42 do 30 proc. Zysk operacyjny spółka zwiększyła prawie dwuipółkrotnie do 205 mln zł.

Sprzedaż CCC wzrosła natomiast o 32 proc., do 1,9 mld zł, a zysk brutto ze sprzedaży o 50 proc. do 0,9 mld zł dzięki poprawie marży o 5,9 pkt. proc. Udział e-commerce’u w przychodach spadł z 62 do 55 proc. Strata na poziomie operacyjnym zmniejszyła się ze 101 do 45 mln zł, a wynik EBITDA wzrósł o 212 proc., do 110 mln zł.

Nie jest łatwo:
Nie jest łatwo:
Marcin Czyczerski, prezes CCC, podkreśla, że miniony kwartał to kumulacja wyzwań w zakresie siły zakupowej konsumentów: echa kolejnej fali pandemii, wojna w Ukrainie, niesprzyjające otoczenie makroekonomiczne, a w szczególności mająca wpływ na portfele klientów wysoka inflacja i rosnące stopy procentowe.
Marek Wiśniewski

Pozytywny odbiór wyników

Analitycy z BM mBanku odbierają wyniki CCC pozytywnie dzięki znaczącemu wzrostowi przychodów przy istotnej poprawie marży brutto. Wskazują jednak na wzrost zadłużenia netto z 1,4 do 1,9 mld zł oraz kosztów ogólnego zarządu i sprzedaży z 719 do 973 mln zł.

„Firma pokazała pozytywne trendy w kwietniu oraz zapowiedziała wprowadzenie wysokomarżowych produktów, które mogą pozytywnie wpłynąć na rentowność” – napisali analitycy z BM mBanku

Dobrze oceniają także wyniki LPP, doceniając poprawę sprzedaży stacjonarnej w porównaniu do poziomów z ubiegłego roku i sprzed pandemii.

„Niski, jednocyfrowy wzrost w e-commerce postrzegamy jako rozczarowanie, jednak uważamy, że inwestorzy mogą to odłożyć na bok, biorąc pod uwagę wzrost rentowności na poziomie EBIT” – komentują analitycy BM mBanku.

– Wyniki CCC były zgodne z moimi założeniami, a LPP lepsze. Wstępną prognozę dla LPP przygotowywałam na początku kwietnia, a szczególnie dobrze wypadł, jak sądzę, jego koniec – dodaje Sylwia Jaśkiewicz, analityczka DM BOŚ.

Cytowany przez Bloomberga Tomasz Sokołowski, analityk Santander Bank Polska, ocenia wyniki LPP i CCC jako „mocne” i przekraczające jego oczekiwania – podobnie jest w przypadku Krzysztofa Kawy, analityka Erste.

E-handel ważny dla LPP:
E-handel ważny dla LPP:
Udział sprzedaży internetowej w LPP, w którym wiceprezesem jest Przemysław Lutkiewicz, spadł na początku roku, jednak spółka nie zamierza zwalniać rozwoju w e-commerce. Jeszcze w tym roku zamierza skończyć budowę magazynu o powierzchni 69 tys. m kw., do obsługi zamówień online.
materiały prasowe

Nadzieja na kontynuację trendu

Zdaniem Sylwii Jaśkiewicz ze wstępnych wyników LPP i CCC oraz zaraportowanej przez VRG – właściciela m.in. Vistuli – sprzedaży w ubiegłym miesiącu (108,5 mln zł, +206,1 proc.) wynika, że po słabszym początku roku w kwietniu nastąpiło odbicie. Konsumenci wrócili w jej ocenie do modowych zakupów, zwłaszcza w sklepach – sprzedaż stacjonarna zachowywała się lepiej od internetowej.

– Mam nadzieję na kontynuację wzrostowego trendu, choć trzeba pamiętać o wymagającej, ubiegłorocznej bazie. CCC i LPP sprzyja generowany przez niemal 2 mln uchodźców z Ukrainy popyt w niskim segmencie cenowym – uchodźcy kupują sami albo inni kupują odzież i obuwie przeznaczone dla nich. VRG ma ofertę z wyższej półki cenowej, ale po słabym 2021 r. w segmencie modowym pomaga jej powrót imprez okolicznościowych – za moment zaczną się komunie – oraz często praca stacjonarna – mówi Sylwia Jaśkiewicz.

„Liczymy na uspokojenie sytuacji na rynku i większą stymulację popytu. Kwiecień był dużo mocniejszym pod tym względem miesiącem niż pierwsza połowa kwartału i mamy nadzieję, że ten trend się utrzyma” – podkreśla cytowany w komunikacie prasowym Marcin Czyczerski, prezes CCC.