Motoryzacja widzi koniec bessy

opublikowano: 16-02-2021, 20:00

Firmom motoryzacyjnym wraca dobry humor - 65 proc. menedżerów prognozuje powrót do sytuacji sprzed pandemii w ciągu roku, dwóch lat. 8 proc. jednak nie spodziewa się go... nigdy.

Nastroje wśród przedstawicieli firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku znacznie się poprawiły mimo niezwykle trudnej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19. Według najnowszej edycji badania KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) mierzący je wskaźnik wynosi obecnie 50 punktów i jest o 30 punktów wyższy niż w czerwcu ubiegłego roku.

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej liczą na poprawę koniunktury w sektorze. Połowa ankietowanych dystrybutorów oraz czterech na dziesięciu producentów przewiduje, że nastąpi ona w ciągu najbliższego roku. Jedna trzecia obu grup uważa, że sytuacja sektora motoryzacyjnego przez najbliższy rok nie ulegnie zmianie, a 26 proc, producentów oraz 17 proc. dystrybutorów spodziewa się pogorszenia. Odsetek pesymistów jednak znacznie się skurczył - odpowiednio o 19 i 32 pkt proc.

28 proc. dystrybutorów motoryzacyjnych uważa, że pogorszy się też sytuacja ekonomiczna Polski (17 proc. prognozuje, że zdecydowanie). Gorsze nastroje panują wśród producentów, wśród których podobne opinie wyraża aż 43 proc.

– Chyba po raz pierwszy z naszego badania nie wyłania się czytelny i jednoznaczny obraz sytuacji. W opinii respondentów nie jest ona bardzo zła, ale brak jest również ocen bardzo dobrych. Wydaje się, że te ostrożne opinie odzwierciedlają obecny stan gospodarki. Z jednej strony wiele sektorów odnotowuje spadek, ale z drugiej widać optymizm w kwestii przyszłości – mówi Jakub Faryś, prezes PZPM.

Przed branżą motoryzacyjną stoi wiele wyzwań. Zdaniem 73 proc. producentów największym będzie sytuacja polityczno-gospodarcza w Polsce. Problematycznymi kwestiami są również koszty pracy (67 proc. wskazań) oraz nowe regulacje prawne (60 proc.). Motodystrybutorzy dopisują do listy zmienność kursów walutowych.

Zdecydowana większość firm biorących udział w badaniu (83 proc.) przyznaje, że wybuch pandemii i jego gospodarcze następstwa skutkowały spadkiem sprzedaży, 71 proc. musiało zmierzyć się z zakłóceniami dostaw, a 40 proc. zredukowało etaty.

Mimo że koronakryzys ma duży wpływ na branżę, 44 proc. firm motoryzacyjnych prognozuje, że już za dwa powróci do stanu sprzed pandemii. W gronie największych optymistów, przewidujących powrót do normalności już w ciągu roku, znalazł się co piąty uczestnik badania. Na drugim biegunie jest 8 proc. respondentów, którzy w ogóle tego nie przewidują.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane