Motoryzacyjna hossa nie powróci

opublikowano: 03-01-2021, 20:00

W 2021 r. sprzedaż aut przyspieszy, ale tylko w porównaniu do 2020 r. Na pobicie rekordu z 2019 r. szans nie ma, chyba że mowa o... cenach.

Po 11 miesiącach 2020 r. rynek nowych aut tracił do wyników z 2019 r. aż 24 proc. W grudniu ruch w salonach nieco się wzmógł, ale o odbiciu mowy nie ma. Dane z całego roku (styczeń - 20 grudnia 2020 r.) mówią o spadku liczby rejestracji o jedną piątą w porównaniu do 2019 r. Oznacza to, że urzędy wydały o blisko 130 tys. mniej dowodów rejestracyjnych dla nowych samochodów.

„Przewidywanie jest bardzo trudne, szczególnie jeśli idzie o przyszłość” - to cytat z duńskiego fizyka Nielsa Bohra. To, co działo się na rynku motoryzacyjnym w 2020 r., jest potwierdzeniem jego słów. Pod koniec rekordowego 2019 r., kiedy zarejestrowano 625,5 tys. nowych samochodów, czyli o ponad 4 proc. więcej niż rok wcześniej, prognozowano spadek liczby rejestracji. Ale nie tak drastyczny.

– Wówczas zakładaliśmy, że w 2020 r. zarejestrowanych zostanie około 590 tys. nowych aut. Prognozowane spowolnienie wynikało z ogólnoeuropejskiej tendencji spadkowej. Pierwsze miesiące tego roku wydawały się potwierdzać nasze przepuszczenia, ale potem nastąpił lockdown - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.

Przełamana passa

Rynek nowych aut rósł w Polsce nieustannie od 2013 r. Po styczniu i lutym 2020 r. odnotowano pierwsze spowolnienie, spodziewane - rynek stopniał o 13 proc. Kolejne cztery miesiące przyniosły nieoczekiwane załamanie - w kwietniu spadek sięgnął rekordowych 67 proc. Od połowy roku sytuacja zaczęła się stabilizować, ale na poziomie danych z 2017 r.

Wzrost, nie wzrost
Wzrost, nie wzrost
Prognozy zakładają, że w 2021 r. liczba rejestracji nowych aut będzie o około 10 proc. wyższa niż w 2020, ale też o ponad 10 proc. niższa niż w rekordowym 2019.
Stringer

Analitycy Samaru zakładają, że grudzień przyniesie wzrost, ale raczej w ujęciu miesięcznym niż rocznym.

– Ostatnie miesiące roku to tradycyjnie okres wyprzedaży rocznika. Obecna wiąże się również wejściem w życie nowej normy [ Euro 6d FCM - red.] , zobowiązującej producentów do wyposażania samochodów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Pojazdy, które nie są w nie wyposażone, nie będą mogły być już rejestrowane. Mając to na uwadze, szacujemy, że 2020 r. zakończymy z wynikiem około 425 tys. zarejestrowanych nowych aut osobowych i 58 tys. dostawczych - mówi Wojciech Drzewiecki.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Aktualne szacunki dotyczące przeszłego roku zakładają, że rynek zacznie odrabiać straty. Samar szacuje liczbę rejestracji nowych aut osobowych w 2021 r. na około 467 tys., a dostawczych - na 63 tys. Łącznie to 530 tys. rejestracji. Podobnie prognozują importerzy nowych aut. Większość z 14 zapytanych przez Samar firm zajmujących się dystrybucją zakłada wzrost między 8,2 a 12,9 proc. w porównaniu do 2020 r. - tę odpowiedź wskazało dziewięciu importerów. Wzrost przekraczający 12,9 proc. jest realny zdaniem przedstawicieli dwóch firm, a wzrost mniejszy niż 8,2 proc. przewidują trzy.

Napęd z przyszłością

Jedynym segmentem polskiego rynku motoryzacyjnego, który nie zwolnił w pandemii i ma się dalej rozpędzać w 2021 r., jest nisza aut elektrycznych.

- Mimo pandemii liczba rejestracji osobowych samochodów elektrycznych od stycznia do listopada 2020 r. wzrosła o 120 proc. [zarejestrowano ich ponad 8,1 tys. - red.].Wynik mógłby być jeszcze lepszy, gdyby programy wsparcia uruchomione przez NFOŚiGW były lepiej dostosowane do standardów rynkowych. W 2021 r. wchodzimy z nadzieją, że legislacyjno-finansowy system wsparcia zeroemisyjnego transportu zostanie zoptymalizowany. Niezależnie od tego sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce będzie dalej rosnąć, głównie ze względu na coraz atrakcyjniejszą ofertę modelową oraz stopniowe wyrównywanie się cen elektryków i pojazdów konwencjonalnych - mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.

Poza liczbą rejestracji aut na prąd w 2020 r. rosły w motoryzacji już tylko ceny. Na koniec listopada 2020 r. średnia ważona cena sprzedaży nowego samochodu osobowego wyniosła 122,53 tys. zł i była o 10,6 proc. wyższa niż przed rokiem. Nic nie wskazuje na to, że nadejście nowego roku zatrzyma wzrost. Ma to związek nie tylko z nowymi normami emisji i bezpieczeństwa, ale też z rosnącym udziałem w rynku droższych aut - z segmentu premium i napędzanych energią elektryczną.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane