Motoryzacyjna mapa Polski

opublikowano: 06-03-2019, 22:00

Z nowym volkswagenem, który króluje aż w dziewięciu województwach, wciąż wygrywają „używki” z Niemiec

W 2018 r. w Polsce zarejestrowano łącznie ponad 1,46 mln samochodów osobowych. 64 proc (ponad 928 tys.) stanowiły auta używane sprowadzone z zagranicy. Nowych aut zarejestrowano 532 tys. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprawdził, jakie samochody trafiły do poszczególnych województw oraz jak stopa bezrobocia i poziom wynagrodzeń wpływają na liczbę rejestracji aut, ich wiek i nasycenie rynku w przeliczeniu na 1 tys. mieszkańców.

Oczywista zależność

Na koniec minionego roku stopa bezrobocia w Polsce wynosiła 5,8 proc. Najwyższą (10,4 proc.) odnotowano w województwie warmińsko-mazurskim, następne były kujawsko-pomorskie i podkarpackie (po 8,8 proc.) oraz świętokrzyskie (8,3 proc.). Na przeciwnym biegunie znalazły się województwa: wielkopolskie (3,1 proc), śląskie (4,3 proc.) i małopolskie (4,7 proc). Mazowieckie zajęło czwartą pozycję ex aequo z pomorskim (po 4,9 proc.). Bezrobocie jest ściśle skorelowane z wynagrodzeniami. Najniższe średnie wynagrodzenie brutto (4059 zł) na koniec ubiegłego roku wykazano w województwie warmińsko-mazurskim. W kujawsko-pomorskim zarabiano średnio 4229 zł, w podlaskim 4243 zł, a w podkarpackim 4265 zł. Warszawa tradycyjnie podciągnęła woj. mazowieckie na pozycję krajowego lidera ze średnią 5495 zł. W czołowej trójce, z przewagą ponad 500 zł nad kolejnymi w zestawieniu, są jeszcze woj. śląskie (5 464 zł) oraz dolnośląskie (5457 zł). Średnia dla całego kraju wyniosła 4904 zł.

— Dane statystyczne potwierdzają dość oczywistą zależność między poziomem zamożności społeczeństwa a udziałem nowych samochodów we wszystkich rejestracjach. W skali kraju nowe samochody stanowiły 36 proc. pierwszych rejestracji — mówi Wojciech Drzewiecki, szef Samaru.

Najmniejszy udział w liczbie rejestracji nowe auta mają w woj. lubelskim (16 proc) i świętokrzyskim (17 proc.), nieco większy w warmińsko-mazurskim (20 proc), lubuskim (21 proc.) oraz podkarpackim i kujawsko-pomorskim (po 22 proc.). Niekwestionowanym liderem zestawienia jest woj. mazowieckie, gdzie udział nowych samochodów w pierwszych rejestracjach wyniósł w minionym roku 59 proc.

— Warto podkreślić, że dane te nie do końca rzetelnie odzwierciedlają rzeczywistość, ponieważ w Warszawie jest największe skupisko firm leasingowych i CFM, a użytkownicy aut kupionych przez te firmy mogą mieć siedziby rozproszone po całym kraju — zaznacza Wojciech Drzewiecki.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Lubuskie z niespodzianką

Na liczbę rejestracji w danym regionie wpływa nie tylko zamożność społeczności, ale też jej liczebność. Lepszym parametrem jest zatem liczba nowych samochodów w przeliczeniu na tysiąc mieszkańców. Najniższy wskaźnik (niespełna 27 sztuk) odnotowano w woj. warmińsko-mazurskim, a nieco wyższy (blisko 30 sztuk) — w podlaskim. Zbliżone wartości — 30,4 oraz 30,6 aut — osiągnęły woj. zachodniopomorskie i opolskie. Najwięcej nowych samochodów na tysiąc mieszkańców zarejestrowanych zostało w mazowieckim (ponad 52 sztuki). Następne były woj. wielkopolskie (48,4) i lubuskie, które zrobiło niespodziankę, osiągając wskaźnik przekraczający 40. Średnio w Polsce w 2018 r. przypadło niespełna 38 nowych aut osobowych na tysiąc mieszkańców.

Województwa warmińsko-mazurskie i lubelskie otwierają inne zestawienie — średniego wieku importowanych aut, który wynosi w obu regionach prawie 13 lat. Nieco lepiej (12,6 roku) prezentuje się woj. lubuskie, a najmłodsze samochody używane (nieco powyżej 11 lat) rejestrowane są w wielkopolskim. Średnio po 11,4 roku mają używane auta rejestrowane po raz pierwszy w woj. śląskim i małopolskim. Podobnie jak w przypadku stopy bezrobocia woj. mazowieckie i pomorskie mają identyczne dane. W tych regionach średni wiek importowanych aut wynosi 11,8 roku. W rankingu najpopularniejszych marek i modeli królują samochody niemieckie. W dziewięciu województwach liderem jest Volkswagen, w czterech Opel, a w trzech Audi. W rankingu najpopularniejszych modeli prowadzi audi A4 (9 województw), a następne są volkswagen golf (5) i opel astra (2).

Mazowsze z leasingiem

Pod względem „jakości zmotoryzowania” prowadzą najbogatsze regiony. Czołówkę stanowią Mazowsze, Śląsk, Wielkopolska.

— Wszelkie statystyki w zakresie liczby rejestracji czy wieku samochodów znacząco podnoszą liczne firmy leasingowe i CFM, które lokują główne siedziby w największych ośrodkach przemysłowych — wyjaśnia Wojciech Drzewiecki.

Na drugim końcu skali są województwa najuboższe, z największym bezrobociem i najniższymi płacami. Niemal każde zestawienie w takim ujęciu otwiera woj. warmińsko-mazurskie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu