Można pozbyć się aut i na tym nie tracić

Agata Hernik
opublikowano: 20-09-2007, 00:00

Firmom opłaca się stosunkowo często wymieniać pojazdy. Warto więc trafić w moment, gdy sprzedaż jest korzystna.

Firmom opłaca się stosunkowo często wymieniać pojazdy. Warto więc trafić w moment, gdy sprzedaż jest korzystna.

Około 80 proc. samochodów flotowych zmienia właściciela po osiągnięciu 3-4 lat. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w przypadku aut specjalnych, np. bankowozów. W związku z ich wąskim przeznaczeniem pozostają one w swoich flotach dłużej i nie stosuje się stałych zasad przy ich wymianach.

Sprzedaj pracownikowi

Jest kilka sposobów pozbycia się auta z floty. Metodę warto wybrać jeszcze przed zakupem pojazdu, a zasady odsprzedaży firmowych samochodów zapisać w polityce flotowej.

— Firmy, które chcą zaoferować samochody swoim pracownikom, powinny już od samego początku użytkowania auta ustalić jasne reguły ich wykupu. Przedsiębiorca powinien ustalić cenę już w ramach wstępnej umowy o eksploatacji, zawieranej pomiędzy pracodawcą a pracownikiem. Ta część umowy staje się więc częścią polityki flotowej, ponieważ reguluje zarówno zasady sprzedaży, jak i standardy eksploatacji auta. Jeżeli bowiem cena jest rzeczywiście atrakcyjna, to jest duże prawdopodobieństwo, że użytkownik będzie dbał o samochód jak o swój własny. Gwarancja atrakcyjnej ceny oraz prawo pierwokupu są bowiem silną motywacją do przestrzegania zasad racjonalnego użytkowania samochodu — mówi Tomasz Matujewicz, kierownik działu rozwoju w LeasePlan Fleet Management.

W ten sposób pracodawca zapewnia sobie niższe koszty eksploatacji, nawet za cenę mniejszego zysku przy odsprzedaży auta. Pracownik zaś ma zagwarantowaną cenę wykupu, niższą od rynkowej zwykle o 10-15 proc.

Chętnych nie zabraknie

Polacy chętnie kupują używane auta. Jak wynika z badań TNS OBOP, w 2006 r. co dziesiąty nasz rodak kupił samochód. 65 proc. zdecydowało się na pojazdy sześcioletnie i starsze.

Firmy CFM zwykle nie sprzedają samochodów indywidualnym klientom. Najpierw proponują sprzedaż firmie, która używała auta. Jeżeli nie wyrazi zainteresowania, trafiają one do komisów.

— Natomiast firmy z branży wynajmu długoterminowego sprzedają auta za pośrednictwem swoich stron www bądź innych portali internetowych. Auta takie najczęściej trafiają do pośredników, a nie finalnych użytkowników — tłumaczy Marek Ślepowroński, dyrektor ds. sprzedaży pośredniej ALD Automotive Polska.

Ciekawy sposób na sprzedaż pokontraktowych samochodów ma ALD Automotive. Otworzył salon używanych aut. Osoba zainteresowana zakupem pojazdu ma możliwość dokładnego obejrzenia auta, poznania jego historii serwisowej, umówienia się na jazdę testową.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu