Na rozwój mniejszych przedsiębiorstw

Joanna DobosiewiczJoanna Dobosiewicz
opublikowano: 2017-02-19 22:00
zaktualizowano: 2017-02-19 16:16

Branża leasingowa ponad trzy czwarte usług kieruje do mikro- i małych firm

Łączna wartość aktywów sfinansowanych przez firmy leasingowe w 2016 r. wyniosła 58,1 mld zł. Oznacza to 16,6 proc. wzrostu w porównaniu do poprzedniego roku.

ROSNĄCE MOŻLIWOŚCI: Potencjał leasingu jako formy finansowania inwestycji polskich firm z sektora MŚP jest bardzo duży, a w 2017 r. powinien jeszcze wzrosnąć dzięki wsparciu z UE — mówi Bartosz Bakes, dyrektor departamentu sieci sprzedaży w EFL.
ARC

— Po raz pierwszy w historii branży roczny wynik udzielonego przez firmy leasingowe finansowania przekroczył granicę 50 md zł i zamknął rok na sporym plusie — mówi Radosław Woźniak, wiceprezes EFL. Andrzej Krzemiński, przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Polskiego Leasingu (ZPL) dodaje, że ponad trzy czwarte tych pieniędzy trafiło do firm mikro- i małych.

— To bardzo dobra wiadomość, a jednocześnie zapowiedź dalszego stabilnego finansowania firm MŚP przez sektor leasingowy — uważa Andrzej Krzemiński. Ponad 70 proc. klientów firm leasingowych to firmy o rocznych obrotach do 20 mln zł (53 proc. — do 5 mln zł). To wszystkie polskie firmy mikro i znacząca część małych (o obrotach do 10 mln euro). Pozostali usługobiorcy to firmy o obrotach powyżej 20 mln zł. Branża leasingowa w marginalnym stopniu finansuje sektor publiczny. Klienci indywidualni również stanowią niewielką część.

Szyte na… tempo

Podstawowym źródłem finansowania mikro, małych i średnich firm wciąż są własne pieniądze. Kiedy jednak sięgają po zewnętrzne wsparcie, to najczęściej wybierają właśnie leasing.

— Oferta firm leasingowych jest dobrze dopasowana do potrzeb małych przedsiębiorstw. Choć oferty dla dużych podmiotów są podobne, to często firmy leasingowe potrzebują dodatkowego zabezpieczenia w postaci weksla lub poręczenia, gdy umowa dotyczy specjalistycznegosprzętu wysokiej wartości — komentuje Bartosz Bakes, dyrektor departamentu sieci sprzedaży w EFL. Oferty dla małych i średnich przedsiębiorstw charakteryzują się przede wszystkim szybkością obsługi, chociażby ze względu na mniejszą wartość inwestycji. Jednak pod względem jakości usługi niezależnie od wielkości firmy nie powinny się różnić.

— Dla dużych przedsiębiorstw, realizujących większe inwestycje, czas nie jest zazwyczaj najważniejszym elementem transakcji. Istotniejsza jest wiedzaekspercka o strukturyzowaniu transakcji, pomoc w negocjacjach kontraktów z dostawcami i propozycja właściwej formy finansowania. Dla małych czas jest kluczowy. Dlatego doradca leasingowy na podstawie informacji uzyskanych przez telefon może w kilka minut przekazać klientowi wstępną decyzję kredytową, przesłać propozycje finansowania i kompleksową ofertę produktów ubezpieczeniowych — opowiada Katarzyna Milej, dyrektor departamentu zarządzania produktami w Millennium Leasingu.

Przede wszystkim pojazdy

Najmniejsze firmy wolą leasing od kredytu, ponieważ wydaje im się on o wiele bezpieczniejszy. Ale ma też dla nich inne zalety. — Finansowanie leasingiem umożliwia szybkie i proste pozyskanie środka trwałego przy minimum formalności i bez udziałów własnych — podkreśla Katarzyna Milej. Wśród małych i średnich przedsiębiorstw najpopularniejszy jest leasing samochodów osobowych i dostawczych. To podstawowe narzędzia wykorzystywane w działalności gospodarczej. Potwierdzają to statystyki ZPL — najważniejsze dla 16,6 proc. wzrostu rynku leasingu i rekordowej wartości udzielonego finansowania w 2016 r. były pojazdy (40,6 mld zł), w większości osobowe (prawie 20 mld zł).

Dobre prognozy

W 2017 r. przedstawiciele branży przewidują wzrost rynku leasingu o 16,5 proc. Analizy sporządzone przez Marcina Nieplowicza, dyrektora do spraw statystyki i monitorowania rynku ZPL, zakładają, że będzie to zgodne z prognozowanym wzrostem inwestycji prywatnych i scenariuszem rozwoju gospodarczego kraju. Przy czym w 2017 r. finansowanie ma obejmować przede wszystkim pojazdy lekkie, ciężkie (za sprawą wymiany taboru samochodowego na pojazdy z normą spalania Euro 6 i na wzrost eksportu) oraz maszyny.

— W drugiej części roku przede wszystkim za sprawą uruchomienia dopłat z perspektywy unijnej 2014-20 poprawią się wyniki leasingowania maszyn i urządzeń, które w 2016 r. były słabe — uważa Radosław Woźniak. Potwierdzeniem mogą być wyniki badania przeprowadzonego przez EFL „Inwestycje MŚP pod lupą”, które pokazują, że w najbliższych miesiącach połowa firm planuje inwestycje, z czego 15 proc. w maszyny produkcyjne, a 12 proc. w pojazdy.