Nadchodzi biurowa rewolucja

  • Marta Sieliwierstow
opublikowano: 05-06-2016, 22:00

Stereotypy o ciągnących się po horyzont open space’ach czy codziennej porannej walce o biurka są wciąż żywe wśród pracowników

Od kilku lat obserwujemy intensywne zmiany na rynku biurowym, również w sposobie aranżacji biur. Jednocześnie jesteśmy w trakcie jednej z największych zmian na rynku pracy, która wiąże się z coraz młodszymi pracownikami i wszechobecną technologią.

BIURA PRZYSZŁOŚCI:
BIURA PRZYSZŁOŚCI:
Coraz więcej firm decyduje się na bardziej swobodną atmosferę pracy. Zamiast zamkniętych gabinetów stawiają na otwarte przestrzenie, strefy do relaksu i zabawy, gdzie pracownicy mogą się integrować i w mniej formalnym otoczeniu rozwiązywać problemy.
Szymon Polański

Czas przemian

W czasie, kiedy w Polsce powstawały pierwsze nowoczesne biurowce, królowały w nich biura podzielone na małe gabinety i kilkuosobowe pokoje. Później nastała moda na tzw. open space’y, które skutecznie wypierały te pierwsze. Od niedawna alternatywą dla tych dwóch dobrze już znanych i zakorzenionych w naszej kulturze modeli powoli stają się biura elastyczne. Ich idea polega na tym, że pracownicy nie mają na stałe przypisanych miejsc, a rzeczy osobiste trzymane są w zamkniętych szafkach z dala od biurek.

Średnio na pięciu pracowników przypadają trzy-cztery biurka. Choć brzmi groźnie, to jak przekonują osoby pracujące w takich miejscach, wcale tak nie jest. W takich biurach tworzone są miejsca do odpoczynku, pokoje cichej pracy, różnej wielkości sale konferencyjne i sale do spotkań wewnętrznych, a także miejsca do rozrywki — z piłkarzykami, grami telewizyjnymi czy innymi atrakcjami.

— Biuro, które zna każdy z nas, przechodzi do przeszłości. Miejsca, gdzie ludzie mogą razem pracować, dyskutować w luźnej atmosferze, wymieniać pomysły i tworzyć nowe rozwiązania, stają się koniecznością w każdej nowoczesnej firmie — przyznaje architekt Anna Baczkowska, menedżer ds. wsparcia technicznego w firmie Armstrong.

To się liczy

Biorąc pod uwagę zachodzące zmiany, agencja doradcza CBRE zapytała pięciuset pracowników biurowych z Warszawy, czego oczekują i jakie mają doświadczenia z pracą w różnych biurach. Ankietowanych podzielono na trzy grupy w zależności od długości doświadczenia zawodowego i zajmowanych stanowisk. Wszystkich zapytano, jakie cechy biura są dla nich najważniejsze, a jakie mają najmniejsze znaczenie. Jak pokazują wyniki, niezależnie od zajmowanego stanowiska wśród najistotniejszych elementów pracownicy wymieniali: możliwość kontroli otoczenia rozumianą jako regulację temperatury, klimatyzacji i wentylacji oraz dostęp do światła dziennego.

— Przy projektowaniu biur brane są pod uwagę normy dostępu do światła dziennego. Nasze badania potwierdzają, że jest to bardzo istotny czynnik dla pracowników. Trzeba pamiętać, żeby w miejscach gorzej doświetlonych projektować np. kuchnie, łazienki czy inne pomieszczenia socjalne — mówi Katarzyna Gajewska, starszy konsultant w dziale badań rynku i doradztwa CBRE.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ponadto dla najmłodszych pracowników równie ważny, co kontrola otoczenia, był dostęp do kuchni, w której można przygotować i zjeść posiłki, a dla ich starszych stażem kolegów — bliskość środków transportu publicznego. Co ciekawe, jako najmniej istotne cechy biura pracownicy wymieniali infrastrukturę dla rowerów i zieleń — czyli dwa elementy, w które ostatnio mocno inwestują niemal wszyscy deweloperzy.

— Wciąż niewielki odsetek pracowników biurowych, może 20-30 proc., korzysta z roweru jako środka komunikacji i udogodnień rowerowych. Zaskoczeniem jest niskie znaczenie zieleni, ale może w zestawieniu z takimi aspektami jak klimatyzacja czy dostęp do światła dziennego, czyli warunków wewnętrznych w budynku, to co jest na zewnątrz — przed budynkiem — przegrywa, bo to jednak w pomieszczeniach spędza się więcej czasu — analizuje Katarzyna Gajewska.

Nie taki diabeł straszny

Wielu pracowników utożsamia swoją produktywność z typem biura, w jakim pracują. Najlepiej w tym przypadku wypadają biura o układzie gabinetowym. Różnice w nastawieniu do poszczególnych biur uwidaczniają się najbardziej, jeśli zestawimy opinie osób, które już pracowały w danym typie biura, i tych, które tylko o nim słyszały. Najmniej stereotypów dotyczy biur gabinetowych, co może wynikać z tego, że są one najlepiej znane i większość osób miała okazję pracować w takim miejscu. Opinie o tzw. open space’ach nie różnią się diametralnie wśród osób pracujących w nich i tych, które nie miały takowej okazji. Choć widoczna jest większa niechęć do takich biur w tej drugiej grupie. Najbardziej zróżnicowane są opinie dotyczące biur elastycznych.

— Stereotypy, które ujawniły nasze badania, wynikają z braku doświadczenia. Ci pracownicy, którzy nie mają doświadczenia pracy w biurze elastycznym, wyobrażają sobie, że nie chcieliby pracować w takim miejscu i codziennie szukać biurka.

Zupełnie inaczej jest w przypadku osób, które już mają doświadczenia pracy w takiej przestrzeni. Dlatego też niektóre firmy, które decydują się na wprowadzenie biur elastycznych podejmują różne działania, aby przybliżyć pracownikom tę koncepcję. Boimy się tego, czego nie znamy — tłumaczy Katarzyna Gajewska. Według autorów raportu, biura przyszłości będą coraz mniej fizyczne. Firmy coraz częściej będą dawały pracownikom możliwość pracy z domu, nie będzie konieczności wiązania się z miejscem — biurem czy biurkiem. Biura będą elastyczniejsze, umożliwiając dostosowanie miejsca do wykonywanego zadania.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane