Nadeszła kolej na prywatną kolej. Monopol przełamany

ET
opublikowano: 20-06-2007, 00:00

Województwo kujawsko-pomorskie powierzyło przewóz osób prywatnej firmie kolejowej. Na szampana jeszcze za wcześnie.

Województwo kujawsko-pomorskie powierzyło przewóz osób prywatnej firmie kolejowej. Na szampana jeszcze za wcześnie.

Od grudnia tego roku linie spalinowe w woj. kujawsko-pomorskim będzie obsługiwało konsorcjum PCC Rail-Arriva, które pokonało PKP Przewozy Regionalne — zdecydował urząd marszałkowski.

— Zaproponowaliśmy znacznie lepszą cenę — mówi Rafał Błaszkiewicz z PCC Rail.

Konsorcjum zaproponowało 12 zł za kilometr. PKP PR — 18,36 zł.

— Skalkulowaliśmy naszą cenę wykorzystując wieloletnie doświadczenia w transporcie osób — mówi Łukasz Kurpiowski, rzecznik PKP PR.

Komisji przetargowej bardziej spodobała się jednak oferta prywatnych firm, mimo że nie mają one własnego taboru. Na razie konsorcjum będzie woziło podróżnych szynobusami wydzierżawionymi od kujawsko-pomorskiego samorządu. Jak najszybciej chce też uruchomić swój własny skład, który pod koniec maja sprowadziło z zagranicy.

— Obecnie jest on doposażany i wkrótce powinien przejść procedurę homologacyjną — mówi Rafał Błaszkiewicz.

Mieczysław Olender, prezes PCC Rail, mówił niedawno, że jeśli konsorcjum wygra przetarg, to kupi dwa nowe składy osobowe.

— Liczymy, że przewoźnik uruchomi połączenia, które zostały w ostatnich latach zlikwidowane — mówi Beata Krzemińska, rzecznik urzędu marszałkowskiego.

Chociaż przetarg został rozstrzygnięty, to klamka w sprawie transportu osób na Kujawach wcale jeszcze nie zapadła. PKP PR nie zamierzają bowiem łatwo oddać pola. 26 czerwca zbiera się komisja arbitrów przy Urzędzie Zamówień Publicznych, do którego przewoźnik wniósł skargę na warunki kolejowego przetargu. Niewykluczone, że zostanie on unieważniony.

— Istnieje spore ryzyko, że tak się stanie, bo warunki przetargu zawierają zbyt wiele niejasności, ale rozstrzygnięcie nie jest aż tak ważne. Istotne jest to, że samorządowcy zdecydowali się zliberalizować zamknięty do tej pory rynek przewozów pasażerskich. Za nimi pójdą następni — mówi Jakub Majewski z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei.

60,9

mln zł

Taka jest wartość trzyletniego kontraktu, jaki dostało konsorcjum PCC Rail-Arriva.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ET

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu