Najważniejsze jest pierwsze wrażenie

opublikowano: 30-01-2017, 22:00

Jak rekrutować i inwestować w pracowników? Kto tego nie wie, powinien uczyć się od Cognifide Polska

Wzbudź sympatię i zaufanie — mówią psycholodzy i trenerzy biznesu. Te dwa czynniki w 80-90 proc. składają się na pierwsze wrażenie i masz 11 sekund, by je stworzyć. Po nich zapadnie decyzja rekrutera, czy zatrudnić ciebie, czy kogoś innego. Osąd — choćby niesprawiedliwy — trudno będzie zatrzeć podczas rozmowy kwalifikacyjnej, choćbyś nie wiadomo jak się starał. Działa to jednak w dwie strony — pierwsze wrażenie robi także firma przeprowadzająca nabór. Chodzi o kulturę osobistą i inne kompetencje interpersonalne rekrutera. Ale nie tylko.

Nikt nie lubi byc trzymany w niepewnosci. Kandydat powinien jak najszybciej dostac informacje o wyniku rekrutacji — uwazaja Magdalena Staczewska (z lewej), starszy specjalista ds. HR, Kinga Przepiórka, dyrektor HR, i Magdalena Owsiana (z prawej), starszy specjalista ds. marketingu i PR w Cognifide Polska.
Wyświetl galerię [1/2]

KWESTIA SZACUNKU:

Nikt nie lubi byc trzymany w niepewnosci. Kandydat powinien jak najszybciej dostac informacje o wyniku rekrutacji — uwazaja Magdalena Staczewska (z lewej), starszy specjalista ds. HR, Kinga Przepiórka, dyrektor HR, i Magdalena Owsiana (z prawej), starszy specjalista ds. marketingu i PR w Cognifide Polska. ARC

Liczy się również to, jak wyglądają jego interakcje z kandydatami po spotkaniach wstępnych. Zwykle kończą się one zdawkowym „wkrótce zadzwonimy z informacją o wyniku rozmowy”. A potem telefon milczy przez tydzień lub dłużej albo nie odzywa się wcale. Niejeden aplikant, który w końcu dostał pozytywną odpowiedź, wybrał już inną ofertę zatrudnienia, bo stracił cierpliwość do niesłownego pracodawcy. Może jeszcze większy powód do irytacji mają osoby, które nie przecisnęły się przez sito rekrutacji i nie zostały o tym powiadomione. Takie praktyki są nie do pomyślenia w spółce Cognifide Polska, która jest jednym z laureatów konkursu „Siła przyciągania”, wyłaniającego firmy przywiązujące dużą wagę do swojej marki jako pracodawcy.

Zorganizował go „Puls Biznesu” wraz z partnerami — Work Service’em, PwC i Orange Polska, aby nagłaśniać nietuzinkowe rozwiązania i dobre praktyki w dziedzinie employer brandingu. Docenione zostały inicjatywy, które mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie w przedsiębiorstwie najbardziej utalentowanych pracowników. Spółka Cognifide zwyciężyła w kategorii „Employer branding w rekrutacji”, w której analizowano pomysły na wykorzystanie rekrutacji do budowania wizerunku. Kapituła skupiła się na skuteczności kampanii, sposobie prezentacji ofert pracy, łatwości aplikowania i transparentności naboru. Cognifide przekonała oceniających tym, że szybko, do 24 godzin, podaje informacje o wyniku rozmowy kwalifikacyjnej.

Szybka odpowiedź

— Informacje zwrotne przekazujemy na każdym etapie, po otrzymaniu CV i po każdym spotkaniu z potencjalnym pracownikiem. Często tzw. feedback dajemy zaledwie po kilku godzinach. Wiadomości są spersonalizowane, bo każdą osobę traktujemy indywidualnie — mówi Magdalena Staczewska, starszy specjalista ds. HR w Cognifide Polska. Kandydata czekają dwie rozmowy. Pierwsza ma charakter techniczny, merytoryczny, trwa dwie godziny i prowadzą ją pracownicy działów, które poszukują specjalistów. Następna faza to spotkanie z przedstawicielami działu personalnego. — Zespół rekruterów technicznych składa się z ochotników, którzy chcą rozwinąć swoje umiejętności w tej dziedzinie. To dobrzy fachowcy, którzy na dodatek świetnie rozumieją najmłodsze pokolenie. Weryfikują kompetencje zawodowe potencjalnych pracowników, ale także to, czy ich predyspozycje społeczne pasują do naszej kultury organizacyjnej — wskazuje Kinga Przepiórka, szefowa HR w Cognifide.

Ci, którzy nie dostaną angażu, nadal pozostają w kręgu zainteresowania firmy. Personalni podają powody odmownej decyzji. Zwykle są to obszary do poprawy dotyczące języka angielskiego, umiejętności programistycznych czy kompetencji interpersonalnych. Dziś każdy specjalista IT przynajmniej czasami kontaktuje się z klientami, dlatego jakiekolwiek braki komunikacyjne trzeba uzupełnić.

— Niektórzy kandydaci dopiero za drugim lub nawet trzecim razem zdobyli u nas zatrudnienie. Zachęcaliśmy ich do pracy nad sobą, podnoszenia kompetencji. Dostawali zaproszenia na wydarzenia z naszym udziałem firmy — targi pracy, konferencje branżowe, spotkania z użytkownikami rozwiązań Cognifide. Wykorzystali szansę i dziś są bardzo cennymi fachowcami — wskazuje Magdalena Staczewska.

Inwestowanie w ludzi

Cognifide Polska opracowuje zaawansowane platformy marketingowe wykorzystujące systemy zarządzania treścią. Aby je tworzyć, potrzeba unikatowych kompetencji. Chociaż więc na rynku pracy IT trwa bezpardonowy bój o talenty, brytyjsko-polska spółka nie obniża swoich wymagań wobec kandydatów. Ma cztery oddziały — w Londynie, Nowym Jorku, Johannesburgu i Poznaniu. Zatrudnia 250 osób, z czego ponad 200 w naszym kraju. Wielkopolska jednostka to centrum dostarczania rozwiązań i projektów. Dlatego musi stosować najwyższe standardy profesjonalizmu.

— Od kandydatów oczekujemy pasji, pomysłu na siebie i chęci ciągłego uczenia się. Kto w IT się nie rozwija, powinien pomyśleć o zmianie zawodu i branży — twierdzi Magdalena Staczewska. Firma inwestuje w kapitał intelektualny.

Przykładem są wykłady pracowników, którzy mają potrzebę dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Tezy z prezentacji i prelekcji trafiają do mediów społecznościowychi cieszą się dużym zainteresowaniem wśród entuzjastów nowych technologii. Inna praktyka to hackathony, czyli maratony projektowania — na jednym z nich programiści razem z HR-owcami poszukiwali najlepszych sposobów na przygotowywanie raportów. Warto również wspomnieć, że eksperci Cognifide Polska prowadzą wykłady i zajęcia na Politechnice Poznańskiej.

Za działania na polu edukacji w 2015 r. firma zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie „Ambasador Zarządzania Wiedzą”, zorganizowanym w ramach projektu „Światłowód Wiedzy” Orange Polska współfinansowanego przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. O czym świadczą takie inicjatywy? Cognifide robi dobre pierwsze wrażenie na rekrutacji. Ale chyba równie ważne jest to, że nieustannie dba o swój pozytywny wizerunek. Ku zadowoleniu partnerów biznesowych, klientów i pracowników.

Poznaj wyzwania i możliwości, jakie Employer Branding wnosi do procesu rekrutacji i rozwoju talentów — spotkaj przedstawicielki Cognifide Polska podczas konferencji Recruitment Days 2017 już 28-29 marca w Warszawie. Szczegóły na stronie konferencje.pb.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu