Czytasz dzięki

Najważniejsze jest pierwsze wrażenie

opublikowano: 30-01-2017, 22:00

Jak rekrutować i inwestować w pracowników? Kto tego nie wie, powinien uczyć się od Cognifide Polska

Wzbudź sympatię i zaufanie — mówią psycholodzy i trenerzy biznesu. Te dwa czynniki w 80-90 proc. składają się na pierwsze wrażenie i masz 11 sekund, by je stworzyć. Po nich zapadnie decyzja rekrutera, czy zatrudnić ciebie, czy kogoś innego. Osąd — choćby niesprawiedliwy — trudno będzie zatrzeć podczas rozmowy kwalifikacyjnej, choćbyś nie wiadomo jak się starał. Działa to jednak w dwie strony — pierwsze wrażenie robi także firma przeprowadzająca nabór. Chodzi o kulturę osobistą i inne kompetencje interpersonalne rekrutera. Ale nie tylko.

Nikt nie lubi byc trzymany w niepewnosci. Kandydat powinien jak najszybciej dostac informacje o wyniku rekrutacji — uwazaja Magdalena Staczewska (z lewej), starszy specjalista ds. HR, Kinga Przepiórka, dyrektor HR, i Magdalena Owsiana (z prawej), starszy specjalista ds. marketingu i PR w Cognifide Polska.
Wyświetl galerię [1/2]

KWESTIA SZACUNKU:

Nikt nie lubi byc trzymany w niepewnosci. Kandydat powinien jak najszybciej dostac informacje o wyniku rekrutacji — uwazaja Magdalena Staczewska (z lewej), starszy specjalista ds. HR, Kinga Przepiórka, dyrektor HR, i Magdalena Owsiana (z prawej), starszy specjalista ds. marketingu i PR w Cognifide Polska. ARC

Liczy się również to, jak wyglądają jego interakcje z kandydatami po spotkaniach wstępnych. Zwykle kończą się one zdawkowym „wkrótce zadzwonimy z informacją o wyniku rozmowy”. A potem telefon milczy przez tydzień lub dłużej albo nie odzywa się wcale. Niejeden aplikant, który w końcu dostał pozytywną odpowiedź, wybrał już inną ofertę zatrudnienia, bo stracił cierpliwość do niesłownego pracodawcy. Może jeszcze większy powód do irytacji mają osoby, które nie przecisnęły się przez sito rekrutacji i nie zostały o tym powiadomione. Takie praktyki są nie do pomyślenia w spółce Cognifide Polska, która jest jednym z laureatów konkursu „Siła przyciągania”, wyłaniającego firmy przywiązujące dużą wagę do swojej marki jako pracodawcy.

Zorganizował go „Puls Biznesu” wraz z partnerami — Work Service’em, PwC i Orange Polska, aby nagłaśniać nietuzinkowe rozwiązania i dobre praktyki w dziedzinie employer brandingu. Docenione zostały inicjatywy, które mają na celu przyciągnięcie i zatrzymanie w przedsiębiorstwie najbardziej utalentowanych pracowników. Spółka Cognifide zwyciężyła w kategorii „Employer branding w rekrutacji”, w której analizowano pomysły na wykorzystanie rekrutacji do budowania wizerunku. Kapituła skupiła się na skuteczności kampanii, sposobie prezentacji ofert pracy, łatwości aplikowania i transparentności naboru. Cognifide przekonała oceniających tym, że szybko, do 24 godzin, podaje informacje o wyniku rozmowy kwalifikacyjnej.

Szybka odpowiedź

— Informacje zwrotne przekazujemy na każdym etapie, po otrzymaniu CV i po każdym spotkaniu z potencjalnym pracownikiem. Często tzw. feedback dajemy zaledwie po kilku godzinach. Wiadomości są spersonalizowane, bo każdą osobę traktujemy indywidualnie — mówi Magdalena Staczewska, starszy specjalista ds. HR w Cognifide Polska. Kandydata czekają dwie rozmowy. Pierwsza ma charakter techniczny, merytoryczny, trwa dwie godziny i prowadzą ją pracownicy działów, które poszukują specjalistów. Następna faza to spotkanie z przedstawicielami działu personalnego. — Zespół rekruterów technicznych składa się z ochotników, którzy chcą rozwinąć swoje umiejętności w tej dziedzinie. To dobrzy fachowcy, którzy na dodatek świetnie rozumieją najmłodsze pokolenie. Weryfikują kompetencje zawodowe potencjalnych pracowników, ale także to, czy ich predyspozycje społeczne pasują do naszej kultury organizacyjnej — wskazuje Kinga Przepiórka, szefowa HR w Cognifide.

Stać cię na więcej
Newsletter autorski Mirosława Konkela
ZAPISZ MNIE
×
Stać cię na więcej
autor: Mirosław Konkel
Wysyłany raz w tygodniu
Mirosław Konkel
Jesteś lepszy, niż ci się wydaje, ale nie tak dobry, jak mógłbyś być. Zapisz się na newsletter - znajdź inspiracje i odpowiedzi na ważne pytania.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ci, którzy nie dostaną angażu, nadal pozostają w kręgu zainteresowania firmy. Personalni podają powody odmownej decyzji. Zwykle są to obszary do poprawy dotyczące języka angielskiego, umiejętności programistycznych czy kompetencji interpersonalnych. Dziś każdy specjalista IT przynajmniej czasami kontaktuje się z klientami, dlatego jakiekolwiek braki komunikacyjne trzeba uzupełnić.

— Niektórzy kandydaci dopiero za drugim lub nawet trzecim razem zdobyli u nas zatrudnienie. Zachęcaliśmy ich do pracy nad sobą, podnoszenia kompetencji. Dostawali zaproszenia na wydarzenia z naszym udziałem firmy — targi pracy, konferencje branżowe, spotkania z użytkownikami rozwiązań Cognifide. Wykorzystali szansę i dziś są bardzo cennymi fachowcami — wskazuje Magdalena Staczewska.

Inwestowanie w ludzi

Cognifide Polska opracowuje zaawansowane platformy marketingowe wykorzystujące systemy zarządzania treścią. Aby je tworzyć, potrzeba unikatowych kompetencji. Chociaż więc na rynku pracy IT trwa bezpardonowy bój o talenty, brytyjsko-polska spółka nie obniża swoich wymagań wobec kandydatów. Ma cztery oddziały — w Londynie, Nowym Jorku, Johannesburgu i Poznaniu. Zatrudnia 250 osób, z czego ponad 200 w naszym kraju. Wielkopolska jednostka to centrum dostarczania rozwiązań i projektów. Dlatego musi stosować najwyższe standardy profesjonalizmu.

— Od kandydatów oczekujemy pasji, pomysłu na siebie i chęci ciągłego uczenia się. Kto w IT się nie rozwija, powinien pomyśleć o zmianie zawodu i branży — twierdzi Magdalena Staczewska. Firma inwestuje w kapitał intelektualny.

Przykładem są wykłady pracowników, którzy mają potrzebę dzielenia się swoją wiedzą z innymi. Tezy z prezentacji i prelekcji trafiają do mediów społecznościowychi cieszą się dużym zainteresowaniem wśród entuzjastów nowych technologii. Inna praktyka to hackathony, czyli maratony projektowania — na jednym z nich programiści razem z HR-owcami poszukiwali najlepszych sposobów na przygotowywanie raportów. Warto również wspomnieć, że eksperci Cognifide Polska prowadzą wykłady i zajęcia na Politechnice Poznańskiej.

Za działania na polu edukacji w 2015 r. firma zwyciężyła w ogólnopolskim konkursie „Ambasador Zarządzania Wiedzą”, zorganizowanym w ramach projektu „Światłowód Wiedzy” Orange Polska współfinansowanego przez UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. O czym świadczą takie inicjatywy? Cognifide robi dobre pierwsze wrażenie na rekrutacji. Ale chyba równie ważne jest to, że nieustannie dba o swój pozytywny wizerunek. Ku zadowoleniu partnerów biznesowych, klientów i pracowników.

Poznaj wyzwania i możliwości, jakie Employer Branding wnosi do procesu rekrutacji i rozwoju talentów — spotkaj przedstawicielki Cognifide Polska podczas konferencji Recruitment Days 2017 już 28-29 marca w Warszawie. Szczegóły na stronie konferencje.pb.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane