Nastroje konsumentów w Niemczech lekko w górę, ale pozostają negatywne

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-09-25 09:14

Niemieccy konsumenci patrzą na przyszłość nieco bardziej optymistycznie, jednak ich nastroje nadal pozostają negatywne. Lepsze oceny dotyczące perspektyw dochodowych zostały zrównoważone przez obawy związane z gospodarką, inflacją i rynkiem pracy.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z opublikowanego w czwartek badania instytutu GfK i Norymberskiego Instytutu Decyzji Rynkowych (NIM) wynika, że wskaźnik nastrojów konsumentów w Niemczech wzrósł w oszacowaniu na październik 2025 r. do -22,3 punktu wobec -23,5 punktu we wrześniu. Wynik ten okazał się jednak lepszy od prognoz ekonomistów, którzy oczekiwali odczytu na poziomie -23,3 punktu.

Eksperci podkreślają, że choć poprawa jest zauważalna, nadal oznacza ona spadek konsumpcji w ujęciu rok do roku. Dopiero wartości powyżej zera sygnalizują wzrost wydatków gospodarstw domowych.

Wyższe oczekiwania dochodowe

Najsilniejszym impulsem dla poprawy ogólnego wskaźnika były rosnące oczekiwania dochodowe. Wskaźnik ten wzrósł aż o 11 punktów w porównaniu z wrześniem, osiągając poziom +15 punktów.

Jednak trudno uznać to za przełom, ponieważ czynniki geopolityczne, ryzyko utraty pracy i obawy o inflację nadal poważnie obciążają nastroje.

Malejące szanse gospodarcze i chęć zakupów

Równocześnie pogorszyły się oceny dotyczące rozwoju sytuacji gospodarczej w perspektywie najbliższego roku. Podindeks oczekiwań ekonomicznych spadł w październiku do -1,4 punktu z +2,7 punktu miesiąc wcześniej.

Jeszcze wyraźniejszy spadek odnotowano w przypadku wskaźnika gotowości do zakupów. Wyniósł on -11,6 punktu, co oznacza najniższy poziom od czerwca 2024 roku. To sygnał, że Niemcy wciąż powstrzymują się od większych wydatków na dobra trwałego użytku.