Nastroje lepsze, ale zatory doskwierają coraz bardziej

opublikowano: 06-06-2012, 00:00

W badaniach BIG wzrósł wskaźnik uznania nieterminowych płatności za poważną przeszkodę w funkcjonowaniu firm.

W maju 2012 r. 86 proc. respondentów uznało, że nieterminowe regulowanie płatności przez kontrahentów jest poważną przeszkodą w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce. Tym samym w ciągu trzech ostatnich miesięcy uległa pogorszeniu ocena zjawiska nieterminowych płatności, wykazana w cyklicznym badaniu Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor nastrojów wśród przedsiębiorców, czyli poziomu bezpieczeństwa działalności gospodarczej. Jednocześnie BIG podał jednak, że ostatnie trzy miesiące stały pod znakiem poprawy nastrojów wśród polskich firm. Główny wskaźnik poziomu bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej wzrósł o 5,76 pkt i wynosi obecnie 11,12 pkt.

Jak wynika z Raportu BIG, 55 proc. zbadanych firm stwierdziło, że zaległe płatności występują w ich branżach często, przy czym wzrost negatywnych odczuć zanotowano w sektorze e-commerce (wzrost o 28 pkt proc.), a spadek — w budowlance (o 27 pkt proc.). W sumie jednak w porównaniu z poprzednim badaniem w lutym, grupa negatywnie oceniających sytuację spadła o 3 pkt proc. Wzrosły też pozytywne oceny udziału należności regulowanych w terminie. Obecnie 40 proc. respondentów otrzymuje terminowo ponad 76 proc. płatności. Gorzej jest z zapłatą 90 proc. należnych pieniędzy, bo firm, które je w takim stopniu uzyskują, jest 13 proc., a było 16 proc. Bardzo niski jest natomiast wskaźnik nieterminowych zapłat poniżej 25 proc. należności — poza branżą budowlaną nie przekracza on 10 proc.

Majowy raport BIG pokazuje także, jak przedsiębiorcy postrzegają wpływ rozpoczynających się w tym tygodniu mistrzostw EURO 2012 na zatory płatnicze. Ekspresowe tempo realizacji inwestycji w celu ich zakończenia na czas w ocenie 64 proc. respondentów nie ma żadnego wpływu na zjawisko zalegania z płatnościami. Firmy obawiają się raczej problemów w związku z obsługą tej imprezy. Niemal połowa, bo 49 proc., spodziewa się pogłębienia zjawiska zatorów płatniczych. Takie negatywne podejście prezentują głównie dostawcy usług finansowych (62 proc.), branża budowlana (50 proc.) oraz turystyczna (51 proc.). Jak podkreśla Marcin Ledworowski, wiceprezes BIG InfoMonitor, ocena przedstawicieli firm turystycznych jest dość zaskakująca. Spodziewano się, że one najwięcej zyskają na EURO.

— W drugiej połowie roku pozytywne wskaźniki BIG powinny się podnieść, ale trudno ocenić, czy to jest trend na przyszłość — mówi Mariusz Hildebrand, prezes BIG InfoMonitor.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu