Nawet kwartał pod okiem inspektora

opublikowano: 07-09-2017, 22:00

Pierwsza kontrola PIP bez sankcji cieszy się wśród pracodawców świetną opinią. Gorsze zdanie mają o bezpłatnych szkoleniach.

Ośmiu na dziesięciu przedsiębiorców jest usatysfakcjonowanych wynikami kontroli prowadzonych przez Państwową Inspekcję Pracy (PIP). Badanie Business Centre Club (BCC) przeprowadzone we współpracy z inspekcją pokazuje jednak, że pracodawcy mają wobec niej wiele oczekiwań. Niemal połowa respondentów (48,8 proc.) miała w ostatnim czasie kontrolę PIP.

Przedsiębiorcy zwracają uwagę na przypadki przedłużających się czynności kontrolnych, trwających ponad ustawowe 24 dni robocze — do nawet trzech miesięcy w roku kalendarzowym. Źle też oceniają fakt, że inspektorzy pojawiają się w firmach w okresach wzmożonej pracy, np. w trakcie naliczania wynagrodzeń.

Niektórzy pracodawcy twierdzą, że pokontrolne uwagi są zbyt teoretyczne, nie uwzględniają tempa pracy, pragmatyki organizacji pracy czy zasad działania programów komputerowych — i tego wyraźnie oczekują od kontrolujących. Przedsiębiorcy chcą też większej otwartości inspektorów na specyfikę branż i oczekują od nich fachowych porad. Uważają przy tym, że PIP powinna stale naciskać na ustawodawcę, aby dostosowywał przepisy do zmieniającego się świata.

W działalności prewencyjnej inspekcji pracy przedsiębiorcy najwyżej oceniają zasadę prowadzenia pierwszych kontroli bez nakładania sankcji. Niemal 42 proc. ankietowanych przyznało tej inicjatywie 5 punktów (w skali od 1 do 5). Gorzej postrzegane są porady prawne inspekcji. Nieco ponad 23 proc. respondentów oceniło je na trójkę, 21 proc. — na czwórkę, a 18,6 proc. — na piątkę.

Według przedsiębiorców przy tworzeniu jeszcze bardziej bezpiecznych warunków pracy istotne i pomocne dla nich są — lub mogłyby być — np. konkursy inspekcji dla firm promujące bezpieczne środowisko pracy, publikacje z najnowszymi orzeczeniami z zakresu prawa, konsultacje trudnych w interpretacji regulacji oraz wsparcie przy rozwiązywaniu problemów dotyczących szczególnie współpracy z zagranicą, z uwagi na brak spójności przepisów. Respondenci widzą też potrzebę wyznaczenia dla firm indywidualnych opiekunów- -inspektorów, prowadzenia kursów dla kontrolujących urzędników i stworzenia stałego programu nauki (promocji) bezpieczeństwa, począwszy od szkół ponadpodstawowych.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane