Nie tylko menedżer tworzy wizerunek firmy

Marek Głowiński
03-01-2002, 00:00

Chcąc przeciwdziałać recesji, każda firma stara się przede wszystkim zmniejszyć koszty działalności. Przy dokonywaniu cięć na pierwszy ogień najczęściej idą wydatki na szeroko pojmowaną komunikację oraz na szkolenia. Jednakże później odbija się to utratą kontraktów i osłabieniem pozycji firmy na rynku. Dzisiaj fundamentem sprawnego działania jest przecież należyte posługiwanie się informacją, która sama się nie przekaże — muszą to uczynić ludzie.

Przystępując do reorganizacji firmy, najprościej jest zwołać zebranie i obwieścić pracownikom, czego się od nich oczekuje w najbliższej przyszłości. Potem zadaje się sakramentalne pytanie: „czy wszystko jasne?”. Okazuje się, że jedni pracownicy gwałtownie zaczynają protestować i zgłaszać zastrzeżenia, inni natomiast milkną i chcą jak najprędzej wyjść, by przemyśleć, jakie niebezpieczeństwa niesie dla nich nowa sytuacja. Dalsze skutki widoczne w zachowaniach pracowników to: ucieczka na zwolnienie, przyjmowanie postawy wyczekującej, spowalnianie pracy, fabrykowanie plotek, dezawuowanie sensu reorganizacji, podejmowanie prac pozornych i nieproduktywnych, a także — przekazywanie informacji ze złą wolą, czyli po dokonaniu ich selekcji według własnych kryteriów. A wszystko dlatego, że ważna wiadomość o mających nastąpić zmianach przekazana zostaje jak wieść o nadciągającym trzęsieniu ziemi. Jest to dowód nieprzygotowania menedżera do roli, jaka przypada mu w udziale.

Nie ulega wątpliwości, że szkolenia zwane medialnymi, przygotowujące do wystąpień publicznych oraz pozwalające na umiejętne przekazywanie ważnych informacji, są dla kadry kierowniczej każdej firmy nieodzowne. Niemniej zabiegi o należyte przeprowadzanie zmian powinny mieć charakter dwukierunkowy. Drugim ogniwem tego łańcucha są sami pracownicy. To oni, a szczególnie mający wpływ na kształtowanie opinii, powinni być wcześniej odpowiednio przygotowani. Taką rolę spełniają szkolenia opinion leaders, związane z komunikacja zewnętrzną. Kształtują one zdolność pracowników do reprezentowania firmy w jej otoczeniu.

Teoretycznie każde z przedsiębiorstw ma wizję swej polityki komunikacyjnej, jednak większość z nich koncentruje się na aspektach budowania własnego wizerunku w kontaktach ze światem zewnętrznym przy użyciu standardowych narzędzi. Należą do nich polityka reklamowa, działania PR wykonywane przez dział wyspecjalizowanych pracowników bądź przez zewnętrzną agencję, itp. Tymczasem bardzo ważnym czynnikiem opiniotwórczym są pracownicy.

Optymistycznie przyjmuje się, że skoro są zatrudnieni, to jest oczywiste, iż rozumieją, na czym polegają w tej dziedzinie ich zobowiązania. Umiejętność reprezentowania firmy w sytuacjach codziennych, mało sformalizowanych, racjonalnie uzupełnia wspomniane wcześniej działania. Niewykorzystanie opiniotwórczego potencjału pracowników uszczupla środki, jakie firma przeznacza na komunikację zewnętrzną. Pracownik nie wyposażony w odpowiednią wiedzę, a zarazem pozbawiony świadomości skutków wynikających z jego licznych kontaktów, może przyczynić się do powstania w przedsiębiorstwie trudnych do oszacowania szkód.

Szkolenia, o których wspominam, zakładają kształtowanie umiejętności zdobywania wiedzy na temat firmy i właściwe operowanie tymi informacjami, szczególnie w trudnych dla niej momentach. Mają jeszcze jeden walor — mianowicie budują pozytywne nastawienie do firmy, zdolność do reprezentowania jej na zewnątrz oraz gotowość do współpracy nad koniecznymi dla jej dobra zmianami. Bo przecież od samego początku chodziło o to, by wszyscy uczestniczy procesu byli świadomi, iż zmiana jest szansą, nie zaś karą.

Wracamy zatem do punktu wyjścia. Jeżeli przedsiębiorstwo będzie oszczędzało na doskonaleniu umiejętności komunikacyjnych pracowników, to w krótkim czasie narazi się na straty. Większość menedżerów zapewnia, że znaczenie dobrej komunikacji dla efektywności gospodarczej jest dla nich oczywiste. Ale najczęściej kończy się na deklaracjach, zaś realizacja zamierzeń przesuwana jest w bliżej nie określoną przyszłość.

Autor jest konsultantem ds. szkoleń ComPress

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Głowiński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Nie tylko menedżer tworzy wizerunek firmy