Nie wszystko musisz robić sam

opublikowano: 12-12-2012, 00:00

Z partnerem zewnętrznym Outsourcing IT powinna rozważyć każda firma – i duża, i mała

Kupowanie doładowań do bezabonamentowych telefonów komórkowych, opłacanie rachunków za gaz, prąd, mieszkanie, akceptacja kart płatniczych z użyciem terminali POS — rozliczaniem takich transakcji zajmuje się firma PayUp Polska.

I to w trybie 24/7/365 (czyli 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku). Nic dziwnego, że operator potrzebuje niezawodnych i dostępnychdla klientów systemów IT. Zapewnia je m.in. dzięki współpracy z Centrum Outsourcingowym BCC.

— Nasz zespół IT liczy sześć osób. Kompetencje tych specjalistów koncentrują się na znajomości terminali POS, ich aplikacji oraz oprogramowania centralnego systemu Prepaid. Natomiast zarządzanie serwerami, systemami operacyjnymi i bazami danych powierzamy naszemu zewnętrznemu partnerowi — wskazuje Marek Strzelczyk, dyrektor operacji i IT, członek zarządu PayUp Polska.

Kompetencje i sprzęt

Na outsourcing informatyczny decyduje się coraz więcej firm. Jedne, tak jak PayUp, dochodządo wniosku, że pracownicy powinni skupić się na tym, co umieją robić najlepiej, a resztę zadań zlecają specjalistom zewnętrznym. Inne wychodzą z założenia, że nie ma co inwestować we własny sprzęt i oprogramowanie, skoro można je wypożyczyć.

Do takich należy BRE Bank, który od spółki Arcus dzierżawi około 1,1 tys. urządzeń drukujących, kopiujących, skanujących i faksujących japońskiej marki Kyocera. Maszyny te wspomagają pracę dwóch central BRE Banku w Warszawie i w Łodzi, jego 40 oddziałów i biur korporacyjnych oraz 130 placówek detalicznych Multibanku.

— Klientowi zależało na redukcji kosztów i lepszej organizacji pracy. Przyjęty w BRE Banku system dzierżawy w cenie za kopię zawiera wszystkie koszty związane z funkcjonowaniem urządzeń: od serwisu po dostawy materiałów eksploatacyjnych — informuje Michał Czeredys, prezes firmy Arcus. Wynajem to dla wielu małych firm jedyny sposób na dostęp do najnowszego IT.

— Dziś z zaawansowanej infrastruktury można korzystać bez ponoszenia nadmiernych kosztów. A odpowiednie komputery, oprogramowanie, akcesoria, np. dobre zestawy słuchawkowe w call center, są kluczowe dla efektywnego działania — podkreśla Tomasz Miller, menedżer ds. produktu w spółce Jabra.

Warto mieć papier

Ale z outsourcingiem wiążą się też obawy. Najpoważniejsze dotyczą bezpieczeństwa danych, ewentualnego uzależnienia się od dostawcy i niskiego poziomu jego usług. Jeśli więc przedsiębiorstwo chce uniknąć ryzyka współpracy z nieuczciwym dostawcą, powinno się zdecydować na takiego z doświadczeniem i renomą.

— Przedsiębiorstwa powinny się domagać od zleceniobiorcy możliwości bezpłatnego skorzystania z usługi w formie testowej. Pozwoli im to ocenić ofertę i będą mogły sprawdzić, w jakim zakresie chcą za daną firmą współpracować — podpowiada Galvin Chang, zastępca dyrektora ds. międzynarodowego marketingu produktów w Infortrend Technology. Istotnym elementem outsourcingu IT jest — jego zdaniem — zawierana przez strony umowa SLA (ang. service level agreement), która definiuje zakres usług, gwarantuje ich odpowiedni poziom, a także reguluje zasady współpracy. W razie niedotrzymania przez zleceniobiorcę zapisanych na papierze warunków klient może wystąpić o odszkodowanie.

— SLA może być samodzielnym dokumentem lub częścią ogólnej umowy podpisanej ze zleceniobiorcą. Ważne, by określał reguły wzajemnej odpowiedzialności oraz sposób komunikacji i raportowania. Podstawowym elementem umowy powinien być cennik usług — wyjaśnia Galvin Chang.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu