NIK: Szlaki transportowe zaczynają omijać Polskę

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 08-12-2005, 16:19

Polska staje się korkiem komunikacyjnym Europy; szlaki transportowe, nowo budowane autostrady i drogi szybkiego ruchu zaczynają omijać nasz kraj - poinformował prezes Najwyższej Izby Kontroli Mirosław Sekuła w czwartek na konferencji prasowej.

Polska staje się korkiem komunikacyjnym Europy; szlaki transportowe, nowo budowane autostrady i drogi szybkiego ruchu zaczynają omijać nasz kraj - poinformował prezes Najwyższej Izby Kontroli Mirosław Sekuła w czwartek na konferencji prasowej.

Przedstawiciele NIK zaprezentowali informację o wynikach kontroli funkcjonowania transportu drogowego i kolejowego w latach 1990-2004. Informacja powstała na podstawie 45 kontroli przeprowadzonych przez NIK w tych latach.

Spośród linii kolejowych tylko 5 proc. spełnia standardy europejskie, a spośród dróg krajowych 8 proc. Stosunkowo bezpieczny transport kolejowy został wyparty przez transport samochodowy. Nastąpiło znaczne pogorszenie bezpieczeństwa komunikacyjnego, wzrost uciążliwości ekologicznej oraz zniechęcenie inwestorów - powiedział Sekuła.

"Większość krajów Unii Europejskiej przeznacza od 0,5 do 1,5 proc. PKB na utrzymanie i modernizacje dróg. My, z ogromnymi zapóźnieniami, przeznaczamy tylko 0,3 PKB" - powiedział prezes NIK.

Na koniec 2004 roku udział autostrad o łącznej długości 552 km w ogólnej długości dróg publicznych o twardej nawierzchni stanowił 0,21 proc., czyli 10 razy mniej niż w krajach Unii Europejskiej. Jeszcze niższy był udział dróg ekspresowych - wynosił 0,1 proc.

Z krytyczną oceną NIK stanu polskich dróg zgadza się rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Andrzej Maciejewski. Jego zdaniem, w polityce transportowej brakuje konsekwencji w realizacji planów. "Generalna Dyrekcja realizuje co cztery lata inny plan budowy dróg" - powiedział dziennikarzom.

"Drogi nie są lewicowe ani prawicowe, tylko z betonu bądź asfaltu" - powiedział Maciejewski.

Jak poinformowali przedstawiciele NIK, niebawem ma skończyć się kontrola działalności koncesjonariuszy autostrad A2 i A4. Jak powiedział Krzysztof Wierzejski z NIK, "przynajmniej w przypadku A4 są realne przesłanki do wypowiedzenia umowy koncesyjnej".

Andrzej Witkowski z NIK wyjaśnił, że koncesjonariusz A4 nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Jako przykład podał brak środków na dostosowanie autostrady do standardów, jakie taka droga powinna spełniać. Chodzi tu o poszerzenie jezdni, bezkolizyjne obejście niektórych miejsc, budowę punktów poboru opłat, stacji benzynowych, moteli itd.

Zdaniem zarządu spółki Stalexport Autostrada Małopolska (koncesjonariusza), nie ma przesłanek do wypowiedzenia umowy koncesyjnej.

"Zawarty z Ministerstwem Infrastruktury Aneks nr 5 do umowy koncesyjnej, który wszedł w życie 17 października br., pozwoli na zawarcie w ciągu najbliższych paru tygodni umowy kredytowej w wysokości 350 mln zł i realizację pełnego zakresu robót budowlanych, realizowanego dotychczas w ograniczonym zakresie wyłącznie ze środków z tytułu poboru opłat" - poinformowała PAP Alicja Rajtar ze Stalexportu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane