Nowy kierowca zarabia więcej

Marcin Bołtryk, PAP
04-07-2018, 22:00

Ciągnąc tirem naczepę, „uciągniesz” ponad 7 tys. zł netto miesięcznie.

Mediana zarobków polskiego kierowcy ciężarówki to ponad 5,2 tys. zł netto. Na tę kwotę składają się: podstawa, diety, dodatki i premie. Dwa ostatnie elementy wynagrodzenia dostaje jednak tylko nieco ponad 36 proc. — wynika z raportu „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, przygotowanego przez TransJobs.eu.

Dochody kierowców rosną dużo szybciej niż średnia pensja w przedsiębiorstwach. Jeśli jednak przyjrzymy się dokładniej, okaże się, że w zależności od charakteru pracy sytuacja jest różna. Ponad połowa zarabia poniżej 5 tys. zł netto. Najmniej, bo równowartość stawki minimalnej, zarabia 2,5 proc. kierowców. Powyżej 6 tys. zł netto dostaje 15,1 proc. zatrudnionych w tym zawodzie, zaś powyżej 7 tys. zł — aż 20,1 proc. Tak atrakcyjnymi zarobkami mogą się jednak cieszyć pracownicy działający w ruchu międzynarodowym, posiadacze umowy o pracę, najczęściej obsługujący zestaw: ciągnik + naczepa. Wysokość zarobków zależy od kilku czynników. Po pierwsze — od rodzaju tras: w ruchu lokalnym mediana zarobków to 2,9 tys. zł netto, w transporcie krajowym — 3,5 tys. zł, a w międzynarodowym (na terenie UE) — aż 6,1 tys. zł.

Po drugie — od systemu pracy: najlepiej płatny jest pełny etat, w przypadku którego mediana zarobków sięga rekordowych 7 tys. zł na rękę. Nie bez znaczenia jest również typ zabudowy pojazdów (ponad 5,5 tys. zł netto otrzymują obsługujący m.in. plandeki czy transporty ponadgabarytowe), branża pracodawcy (powyżej 5 tys. zł netto zarabiają pracownicy branży transportowej i spedycyjno-transportowej) oraz wielkość firmy (powyżej 5,5 tys. zł netto zarabiają osoby pracujące w firmach zatrudniających ponad 50 osób). Istotne są również wiek i doświadczenie pracownika, ale — o dziwo — im dłuższy staż, tym niższe zarobki. Najwięcej zarabiają nowi pracownicy — zatrudnieni w firmie do dwóch lat. Kto pracuje w jednym miejscu powyżej pięciu lat, dostaje z reguły mniej. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Nowy kierowca zarabia więcej