W I kw. 2023 r. deweloperzy oddali do użytku zaledwie 103 tys. m kw. powierzchni handlowej. W całym poprzednim roku było to prawie 500 tys. — wynika z raportu JLL. Co prawda obecnie w trakcie budowy znajduje się już prawie 400 tys. m kw., ale ponad 130 tys. m kw. z tej puli rozpoczęto dopiero w tym roku.
Z oddanych do użytku w I kw. 103 tys. m kw. 65 proc. przypada na parki handlowe, 33 proc. na centra handlowe, a 2 proc. na centra covenience (obiekty do 5 tys. m kw.). Nowe powierzchnie w centrach handlowych oddano w Warszawie — w uruchomionym ponownie po przebudowie Forcie Wola o powierzchni 22 tys. m kw. i w części galerii Atrium Promenada po rozbudowie obejmującej 12,6 tys. m kw.

— Z drugiej strony obserwujemy również projekty wycofywane z rynku, co obrazuje zachodzące zmiany w sektorze. Jednym z ostatnich przykładów są Arkady Wrocławskie, których zamknięcie planowane jest do końca 2024 r. W tym przypadku najbardziej prawdopodobny scenariusz zakłada konwersję na budynek mieszkalny lub biurowy — mówi Dagmara Filipiak z JLL.
Według niej skromny udział centrów convenience i wolnostojących obiektów handlowych, których łączne zasoby powiększyły się zaledwie o 2 tys. m kw., to efekt chwilowego spowolnienia, gdyż w budowie w I kw. 2023 r. pozostawało około 25 tys. m kw. takich obiektów.
Ogółem w I kw. 2023 r. było w budowie 387 tys. m kw., z czego 69 proc. stanowiły parki handlowe. W ramach centrów handlowych powstawało ponad 24 proc. nowej powierzchni (m.in. remontowana łódzka Sukcesja, otwarta w kwietniu bełchatowska Bawełnianka oraz Galeria Goplana w Lesznie). W ramach centrów convenience znajdowało się nieco ponad 6,5 proc. powierzchni w budowie.
Na pograniczu internetu
Mimo rozwoju e-commerce tradycyjny handel w Polsce nadal potrzebuje nowych powierzchni. Są to nie tylko nowe sklepy działające w tradycyjnych formach, ale również stacjonarne punkty sklepów internetowych — np. click-and-collect pozwalające na odbiór towarów zakupionych online czy regularne lokale sprzedawców obecnych do tej pory tylko w internecie — np. CentrumRowerowe.pl.
— Na fizyczną ekspansję stawiają przede wszystkim dynamicznie rozwijające się dyskonty. Jednym z przykładów jest Dealz, który niedawno zapowiedział plany podwojenia liczby sklepów w Polsce, osiągając 340 lokali na koniec 2023 r. Innym przykładem jest sieć Woolworth, która otworzyła pierwszy sklep w maju 2023 r. — mówi Maciej Kotowski z JLL.
Inwestycje stanęły
— Całkowity wolumen inwestycyjny nieruchomości handlowych sięgnął w I kw. 134 mln EUR, czyli 20 proc. wyniku z analogicznego okresu w poprzednim roku. Na rynku handlowym odnotowano osiem transakcji, które objęły 11 obiektów — mówi Maciej Kotowski, podkreślając, że rezultaty obserwowane rok temu to w dużej mierze zasługa transakcji joint venture zrealizowane przez EPP na 20 centrów handlowych, dwa parki i trzy projekty biurowe o łącznej wartości około 600 mln. EUR.