Obsługa PPK nie taka prosta

opublikowano: 11-03-2021, 16:20

Pracodawcy nie zawsze potrafią sprostać wymaganiom ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, bo nie uwzględnia ona realiów.

Trwa ostatni etap wdrażania w przedsiębiorstwach programu oszczędnościowego Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). W tym roku przystąpią do niego ostatnie podmioty. To najmniejsze firmy, zatrudniające mniej niż 20 osób. Umowy o prowadzenie PPK przez wybrany fundusz powinny one podpisać do 10 maja. Z dotychczasowych doświadczeń wynika jednak, że pracodawcom nie zawsze jest łatwo sprostać obowiązkom z tym związanym.

– W ustawie nie przewidziano wielu sytuacji, które występują w praktyce – mówi Łukasz Jasiński, ekspert ds. PPK w firmie Contract Administration.

Zwraca uwagę, że już sam proces rejestracji pracownika do PPK nie jest prosty. Zależy m.in. od jego stażu, a więc wymaga weryfikacji czasu zatrudnienia na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy i sprawdzenia, kiedy dokładnie wyniesie on 90 dni. Sprawa komplikuje się, gdy należy zapisać do programu pracownika, który wcześniej skorzystał z prawa do rezygnacji z udziału w tym systemie.

– Przy obsłudze wniosków o przystąpienie do PPK pracodawca musi być bardzo uważny, ponieważ każda taka deklaracja pracowników ma inny moment wejścia w życie. Jeśli ktoś uprzednio złożył rezygnację, a następnie chce znaleźć się w programie, nie znajdziemy nigdzie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, kiedy należy mu naliczyć pierwsze składki – wyjaśnia Łukasz Jasiński.

Jeśli taka sytuacja dotyczy pracownika, w którego imieniu nie zawarto umowy o prowadzenie PPK, należy niezwłocznie zgłosić go do programu. Gdy w tym czasie nie wypłacono mu wynagrodzenia, składki muszą być naliczone jeszcze w tym samym miesiącu. Inaczej jest w przypadku zgłoszenia chęci ponownego, czyli po przerwie, przystąpienia do programu przez pracownika mającego już wcześniej zawartą wspomnianą umowę. Wówczas jego wniosek wchodzi w życie od kolejnego miesiąca.

Proces naliczania i wypłacania wynagrodzeń w firmach często jest wielostopniowy. Zazwyczaj od przygotowania i zamknięcia listy płac do przelewu mija do dwóch dni i w tym czasie nie są już wprowadzane żadne zmiany. Ustawodawca nie uwzględnił tego przy określaniu momentu wejścia w życie poszczególnych deklaracji pracowników dotyczących ich uczestnictwa w PPK. Na przykład pierwsze oświadczenie o wysokości składki dodatkowej zaczyna obowiązywać w dniu jego złożenia i powinno być uwzględnione przy najbliższej wypłacie pensji. Jeżeli taka informacja wpłynie po akceptacji listy płac, spełnienie tego warunku nie jest możliwe.

Naliczenie wpłat na PPK też bywa trudne. Problemy są szczególnie w firmach z rozbudowaną siatką składników płacowych i wypłatami wynagrodzeń częstszymi niż raz w miesiącu. Do podstawy wymiaru składek zalicza się bowiem oprócz "gołego" wynagrodzenia także np. niektóre benefity.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane