Odważna liderka nie boi się porażek

opublikowano: 14-12-2022, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Bez odwagi w życiu osobistym nie ma odwagi w biznesie – twierdzi Aneta Podyma, prezeska Unum Życie, zwyciężczyni plebiscytu Kobieta Biznesu Roku 2022. Firma, którą kieruje od siedmiu lat, rośnie jak na drożdżach, a w drugim roku pandemii postawiła sobie wyśrubowane cele na kolejne lata.

Pierwsze miejsce:
Pierwsze miejsce:
Aneta Podyma, prezeska Unum Życie, zwyciężyła w plebiscycie Kobieta Biznesu 2022 Roku po podsumowaniu ponad 17 tys. głosów internautów – czytelników „Pulsu Biznesu” i portalu Bankier.pl.
Tomasz Pikula

Motywem przewodnim tegorocznego rankingu 100 Kobiet Biznesu i plebiscytu na Kobietę Biznesu Roku jest odwaga. Zwyciężczyni plebiscytu – prezeska Unum Życie – uważa, że aby podjąć odważną decyzję czy to w życiu zawodowym, czy prywatnym, trzeba się odnieść do swojej wrażliwości, poczuć towarzyszący jej niepokój i obawę, bo każda naprawdę odważna decyzja wiąże się z wzięciem na siebie nie tylko ryzyka, lecz także odpowiedzialności. Jej międzynarodowa kariera zawodowa dowodzi, że ta zasada dobrze się sprawdza.

Z Warszawy do Paryża i… z powrotem

W dorosłym życiu zawsze wiedziała, czego chce. Odwaga i determinacja pozwoliły jej zrealizować cele. Po dwóch latach na Wydziale Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przerwała studia w Polsce i wyjechała do Francji, by dobrze poznać język i kulturę tego kraju. Pobyt zaplanowany na rok przedłużył się do lat siedemnastu. W Paryżu ukończyła studia na Wydziale Zarządzania i Administracji w Conservatoire National des Arts et Metier i trzyletnie studia z języka angielskiego na paryskiej Sorbonie. W 1999 r. rozpoczęła karierę zawodową. I to od razu z wysokiego C, bo we francuskim oddziale amerykańskiego banku inwestycyjnego Merrill Lynch.

– Początki nie były łatwe. Okazało się, że język jest trudny, szczególnie gdy ktoś chce się nim posługiwać perfekcyjnie, a studia musiałam zaczynać od początku. Byłam jednak bardzo zdeterminowana i osiągnęłam cel. Kiedy zaczęłam pracę w banku, jeden z szefów zlecał mi sprawdzanie, czy tekst, który przygotował – oczywiście po francusku – nie zawiera błędów. To była prawdziwa weryfikacja moich umiejętności – wspomina Aneta Podyma.

W siedem lat awansowała na szefa sprzedaży we Francji. We wrześniu 2006 r. wróciła do Polski, by objąć stanowisko wiceprezesa polskiego oddziału globalnego giganta – BlackRock. W lutym 2010 r. została prezeską AXA TFI, którym kierowała ponad trzy lata, by w lipcu 2013 r. zostać dyrektor zarządzającą Genworth Financial na region CEE. Dwa lata później został szefową Pramerica Życie TUiR, marki handlowej amerykańskiego giganta ubezpieczeniowego Prudential Financial. W październiku 2018 r. Pramerica Życie zmieniła nazwę na Unum Życie po tym, jak kupiła ją Grupa Unum, amerykański ubezpieczyciel i silny gracz w segmencie ubezpieczeń grupowych w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii.

Menedżerka podkreśla, że kariera w biznesie to nie tylko pasmo sukcesów. To także podejmowanie – czasem bardzo niepopularnych – decyzji, z kim chce się iść wspólną drogą, a z kim nie.

– Od początku stawiałam wyraźne granice. Możemy się różnić, ale jesteśmy równi i musimy się szanować niezależnie od pozycji zawodowej. Niejednokrotnie musiałam się mierzyć z trudnymi sytuacjami i odważnie mówić, że czegoś nie zrobię, mimo że na bardzo wysokich stanowiskach mogło to być źle widziane. To prowadziło mnie w życiu. Odwaga daje mi poczucie bycia w zgodzie ze sobą i wewnętrzny spokój. A to ogromna siła, żeby nie ulegać wpływom – mówi Aneta Podyma.

Według niej odwaga to także przyzwolenie na słabość, danie sobie prawa do pomyłek, do bycia nieperfekcyjnym.

– Odwaga bycia sobą – zarówno w życiu prywatnym, jak i biznesie – oznacza, że czasem nie będzie nam łatwo. Ale choćby nie wiem, jakie wiatry wiały, pewnych rzeczy w życiu nie zrobię, bo mam silny kręgosłup i swoje wartości – podkreśla prezeska.

Poznaj program konferencji “Akademia Kobiet Menedżerek Przyszłości”, 24 stycznia 2023, online >>

Życie składa się ze spotkań

Motto:
Motto:
Lider, który nie lubi ludzi, minął się z powołaniem. Simon Sinek powiedział: „opiekuj się swoimi ludźmi, bo jak przyjdzie trudny czas, to cyferki z Excela nie przybiegną ci na pomoc”. Na tym buduję firmę. Mówię ludziom: „nie interesuje mnie, co macie napisane na wizytówkach, ale to, jaką macie pasję, czy chcecie się uczyć, czy chce wam się chcieć, czy bierzecie odpowiedzialność za to, co robicie. Jeśli tak, to jest to wasz dom na lata” – mówi Aneta Podyma.
Tomasz Pikula

Wskazuje, że lider musi być nie tylko odważny, lecz także mieć w sobie nieustanną chęć poznawania nowych ludzi i miejsc. Przebieg jej kariery zawodowej dowodzi, że to nie są frazesy.

– Lider, który nie lubi ludzi, minął się z powołaniem. Simon Sinek powiedział: „opiekuj się swoimi ludźmi, bo jak przyjdzie trudny czas, to cyferki z Excela nie przybiegną ci na pomoc”. Na tym buduję firmę. Mówię ludziom: „nie interesuje mnie, co macie napisane na wizytówkach, ale to, jaką macie pasję, czy chcecie się uczyć, czy chce wam się chcieć, czy bierzecie odpowiedzialność za to, co robicie. Jeśli tak, to jest to wasz dom na lata” – mówi Aneta Podyma.

Firma na złe czasy

Zapewnia, że kultura firmy jest zbudowana nie tylko na dobre, ale przede wszystkim na złe czasy. Pierwszy trudny moment przyszedł w 2018 r., kiedy po 20 latach ubezpieczyciel (wówczas pod nazwą Pramerica Życie) został wystawiony na sprzedaż i zmienił właściciela. W tym samym roku firma (od grudnia jako Unum Życie) osiągnęła najlepsze w historii wyniki finansowe, a zaangażowanie pracowników było znacznie większe niż w poprzednich latach.

Dla wszystkich ubezpieczycieli życiowych bardzo ważnym sprawdzianem okazała się pandemia, kiedy – w rezultacie wyższej śmiertelności – znacznie wzrosły wypłaty świadczeń. Choć w 2021 r. wartość wypłaconych przez Unum świadczeń była o 28 proc. wyższa niż rok wcześniej (ponad 157 mln zł), to składka wzrosła o 12 proc. – do 370 mln zł, a zysk netto zwiększył się o 26 proc. – do ponad 14 mln zł.

– To nie są łatwe czasy – mamy trudną sytuację makroekonomiczną, pandemię, wojnę u wschodnich sąsiadów. To de facto nowa rzeczywistość. Moment, kiedy los mówi: sprawdzam, weryfikując wartości i misję, którymi się kierujemy – podkreśla Aneta Podyma.

W tym roku Unum znów zamierza pokazać znakomite wyniki. Po trzech kwartałach składka przypisana brutto sięgnęła prawie 300 mln zł i była wyższa o 15 proc. w skali roku.

– Dziś jesteśmy trzecim najszybciej rosnącym ubezpieczycielem życiowym na rynku. Mamy dokładnie sprecyzowany cel i misję – ochronę życia i zdrowia klientów. Szczególnie w obecnych czasach to daje naszym pracownikom poczucie sensu tego, co robią, i wzmacnia ich zaangażowanie. Zyski są pochodną tego sposobu myślenia i działania – mówi prezeska.

Może być tylko lepiej

W drugim roku pandemii Unum przyjęło pięcioletnią strategię. Firma ma urosnąć trzy razy w ubezpieczeniach grupowych i dwa razy w indywidualnych pod względem przypisu składki brutto w porównaniu z wynikami za 2020 r. Plan ten wymaga zwiększenia zatrudnienia, rozwoju oferty produktowej, wzmocnienia relacji z brokerami, dla których Unum chce być ubezpieczycielem pierwszego wyboru, a także wzrostu rozpoznawalności marki.

– To jest dopiero odwaga w podejmowaniu decyzji! W czasie gdy trwała pandemia, powiedzieliśmy, że nadal rośniemy. Stworzyliśmy własną sieć sprzedawców dla biznesu grupowego, których rolą jest dotarcie do małych i mikroprzedsiębiorstw z naszą ofertą, zatrudniliśmy ludzi do centrali i do sieci sprzedaży ubezpieczeń indywidualnych, rozwijamy nasze produkty ubezpieczeniowe tak, by odpowiadały na zmieniające się potrzeby klientów – wymienia Aneta Podyma.

Unum obsługuje obecnie ponad 300 tys. polis swoich klientów, a przypis składki brutto od 2015 r. wzrósł o 80 proc. To w dużej mierze efekt pracy agentów, którzy nie tylko zapewniają dobre wyniki sprzedaży, lecz także sprawiają, że klienci zostają z Unum na wiele lat. Pośród 104 pracowników firm ubezpieczeniowych z Polski, którzy uzyskali kwalifikację do międzynarodowego stowarzyszenia najlepszych doradców ubezpieczeniowych na świecie – Million Dollar Round Table (MDRT), znalazło się 34 agentów Unum.

Prezeska podkreśla, że rola agenta w ubezpieczeniach życiowych jest nie do przecenienia, a każda polisa to indywidualna historia.

Z firmą współpracuje obecnie 680 osób, w tym ponad 300 agentów sprzedaży indywidualnej i grupowej.

Zdrowie na celowniku

Rozwój:
Rozwój:
Dziś jesteśmy trzecim najszybciej rosnącym ubezpieczycielem życiowym na rynku. Mamy dokładnie sprecyzowany cel i misję – ochronę życia i zdrowia klientów. Szczególnie w obecnych czasach to daje naszym pracownikom poczucie sensu tego, co robią, i wzmacnia ich zaangażowanie. Zyski są pochodną tego sposobu myślenia i działania – mówi prezeska Unum Życie.
Tomasz Pikula

Unum zamierza zwiększyć zakres świadczeń o ubezpieczenia zdrowotne. Firma rozgląda się już po rynku medycznym w poszukiwaniu partnerów.

– Szukamy rozwiązań, które moglibyśmy dołączyć do polis. Chcemy mieć holistyczną ofertę, bo klienci szukają np. możliwości leczenia nowotworów za granicą. Przeglądamy cały rynek, bo to bardzo poważna decyzja. Zależy nam na usługach wysokiej jakości – mówi Aneta Podyma.

Ubezpieczenie zdrowotne ma już co dziesiąty Polak (4,08 mln osób), a składka przypisana brutto po trzech kwartałach br. wyniosła prawie 880 mln zł (wg danych PIU). Mimo to ubezpieczyciele życiowi mają jeszcze ogromne pole do zagospodarowania, bo społeczeństwo się starzeje, efekt postpandemiczny będzie rozłożony w czasie, a do coraz liczniejszych chorób cywilizacyjnych dołączył permanentny stres.

– Nasze holistyczne podejście widać już w ofercie ubezpieczeń na wypadek chorób kardiologicznych i onkologicznych dla klientów indywidualnych, a także w ofercie ubezpieczeń grupowych. Widzimy, jak klienci cenią te pakiety, to dla nas sygnał, by bardziej je rozwijać – uważa prezeska.

Unum, podobnie jak inni ubezpieczyciele, inwestuje większość zysków w technologię, która usprawnia przede wszystkim wypłatę świadczeń.

– Przez ostatnie dwa lata nasze największe inwestycje dotyczyły IT, głównie w obsłudze wniosków o wypłatę świadczeń, bo klienci oczekują, że przebiegnie to szybko i transparentnie. Aktualnie średni czas wypłaty świadczeń to 2,5 dnia od otrzymania kompletnej dokumentacji od klientów – mówi Aneta Podyma.

Dzięki technologii można podejmować decyzję szybciej i mądrzej, ale w ubezpieczeniach życiowych zawsze na pierwszym miejscu będą relacje człowieka z człowiekiem i zaufanie. Koniec roku to całkiem dobry moment, żeby zatrzymać się i odpowiedzieć na pytanie, co jest w życiu najcenniejsze. Może okazać się, że właśnie… życie.

Poznaj laureatkę pierwszego miejsc rankingu 100 Kobiet Biznesu 2022 w kategorii firmy z przychodem ze sprzedaży poniżej 50 mln zł:

Agnieszka Koziorowska, właścicielka spółki Hoger MB, „W machinie biznesu najważniejszy jest człowiek

Poznaj laureatkę pierwszego miejsca rankingu 100 Kobiet Biznesu 2022 w kategorii firmy z przychodem ze sprzedaży powyżej 50 mln zł:

Katarzyna Mazurek, prezes Slovnaft Polska, „Lubię odważnych ludzi, którzy nie boją się zadawania pytań

Poznaj zwyciężczynię plebiscytu w kategorii Kobieta Biznesu Roku 2022: działalność społeczna:

Małgorzata Szumowska, dyrektorka Niewidzialnej Wystawy, „Mój piękny hattrick

Przeczytaj materiały partnerów i dowiedz się więcej:

o tym, co może przeszkadzać kobietom w osiąganiu wysokich pozycji zawodowych:Odwagę buduje wzmacnianie poczucia własnej wartości”i”

o wyrównywaniu szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy:Nie ma odwagi bez otwartości

o przełamywaniu stereotypów związanych z płcią:Bez odważnych decyzji nie ma sukcesu w biznesie

o tym, że z każdej sytuacji można znaleźć wyjście: Odwagę wyniosłam z domu”

Wszystkie materiały dotyczące 100 Kobiet Biznesu 2022 znajdziesz w specjalnym serwisie internetowym (kliknij)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane