Realną przeszkodą w osiąganiu przez kobiety wysokich pozycji zawodowych może być nie tylko brak równych szans, lecz także odwagi. Skąd się bierze ten brak wiary w siebie? – zastanawia się Tomasz Starzyk z Dun & Bradstreet, autora rankingu 100 Kobiet Biznesu.

Kobiety blokuje poczucie niskiej wartości. Zupełnie niesłusznie uważają się – w przeciwieństwie do mężczyzn – za mniej efektywne i gorsze. Sukces dzielą między zespół, a osiągane cele przypisują szczęściu i przypadkowi. To sprawia, że efekt zostaje rozmyty. Za wszelką cenę chcą być lubiane. Wiąże się to z oczekiwaniem społecznym i wychowaniem, upominaniem dziewcząt, by były skromne i miłe. Kobiety – w przeciwieństwie do mężczyzn – chcą być doskonałe. Czekają na awans lub samo podjęcie decyzji o chęci awansu, aż nabiorą przekonania, że są perfekcyjnie przygotowane do funkcji i realizacji przyszłych zadań. Bywa, że taki moment w ogóle nie nadchodzi.
Kobiety mają wrodzone cechy, które pozwalają im być liderkami z krwi i kości: empatię, umiejętność zjednywania sobie ludzi i budowania zespołów. O sukcesie zawodowym decyduje także kultura osobista, zaangażowanie, elastyczność, umiejętność samokontroli i efektywnego zarządzania emocjami. Kompetencje miękkie są dziś najbardziej cenione w biznesie, a to oznacza, że kobiety wcale nie stoją na straconej pozycji. Wręcz przeciwnie.
Mają silnie rozwiniętą empatię i intuicję – podczas gdy mężczyźni są nastawieni na hierarchiczność, dla kobiet liczy się partnerskie traktowanie. Mężczyźni mają większą tendencję do konkurowania, kobiety natomiast do współpracy. Swoją pracę wykonują przez indywidualne traktowanie ludzi i budowanie relacji. Firmy prowadzone przez kobiety zarabiają więcej, a korzyści wynikające z szeroko rozumianego równouprawnienia są niezaprzeczalne. Przy tym wszystkim nie ograniczają się wyłącznie do kwestii społecznych, mają przełożenie na efektywne działanie firm, wliczając w to także rosnący dochód i zysk.
Poznaj program konferencji “Akademia Kobiet Menedżerek Przyszłości”, 24 stycznia 2023, online >>
W biznesie radzą sobie znakomicie, czego dowodem jest choćby tegoroczne zestawienie 100 Kobiet Biznesu. Ranking pokazuje menedżerki, które od lat odgrywają kluczową rolę w swoich firmach i udowadniają, że znakomicie odnajdują się na najwyższych stanowiskach niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa czy branży. Działalność menedżerek z listy „Pulsu Biznesu” pokazuje, że pozycja kobiet na polskim rynku ciągle się umacnia.
Wszystko, co niezbędne, by osiągnąć sukces, rozwijać się i sięgać po więcej, kobiety mają w sobie. Potrzebują jedynie uwierzyć w siebie i podjąć decyzję.
Nabór do rankingu rozpoczynamy w lipcu i kończymy we wrześniu. Zgłosić się mogą wszystkie panie, które mają znaczący wpływ na wyniki finansowe spółek i zajmują w nich najwyższe stanowiska. Równocześnie autor rankingu, firma Dun & Bradstreet, korzystając ze swoich zasobów, wskazuje prezeski i właścicielki firm, które dynamicznie rozwijały się w ostatnich dwóch latach. O miejscu w rankingu decydują bowiem dynamika sprzedaży, dynamika zysku i wielkość sprzedaży firmy.
Ranking 100 Kobiet Biznesu tworzy setka kobiet: połowa reprezentuje przedsiębiorstwa wykazujące obrót od 10 do 50 mln zł , a połowa – przedsiębiorstwa o obrocie powyżej 50 mln zł.

