Opłaty za loty idą w dół

MAG
opublikowano: 03-01-2012, 00:00

Wszędzie w górę, ale nie na polskim niebie. Przewoźnicy zapłacą mniej za przelot, start i lądowanie.

Od Nowego Roku obowiązują nowe stawki za usługi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), państwowej instytucji odpowiedzialnej za nawigację linii lotniczych podczas przelotu nad Polską i operacji na lotniskach. Stawka za przelot spadła z ponad 39 do 36 EUR, czyli najniższego poziomu od 2008 r., gdy powstała PAŻP. Jest to też jedna z najniższych opłat w Unii Europejskiej, gdzie średnia sięga 51,55 EUR (o 0,4 EUR więcej niż w ubiegłym roku). Jeszcze bardziej, bo o jedną czwartą, spadła stawka za nawigację terminalową, czyli usługi świadczone przy startach i lądowaniach.

W tym roku wynosi ona 781,06 zł, wobec 1051,03 zł w ubiegłym roku. Obowiązuje na 12 polskich lotniskach kontrolowanych (w tym także Modlinie), a w połowie roku zacznie też najprawdopodobniej obowiązywać w porcie lotniczym Lublin — Świdnik.

Wtedy też opłata terminalowa wzrośnie o 1 proc., do 789,29 zł. Opłaty pobierane przez agencję wnoszą linie lotnicze. Mają one pokryć wydatki PAŻP, nie są natomiast źródłem zysku i w przypadku nadpłat są zwracane przewoźnikom.

— Opłaty lotniskowe i nawigacyjne to po paliwie i leasingu najczęściej trzecia największa grupa kosztowa dla linii lotniczych. To bardzo dobry ruch, który podniesie konkurencyjność polskiego nieba. Każdy przewoźnik przy planowaniu tras bierze pod uwagę także koszty. Jesteśmy dobrym krajem dla tranzytu i obniżenie stawek pomoże zwiększyć ruch — ocenia Sebastian Mikosz, były prezes LOT. W 2011 r. PAŻP obsłużył około 640 tys. operacji lotniczych, a średnie opóźnienie na lot zredukował do 0,7 minuty.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy