W pandemicznym 2020 r. rynek nowych aut skurczył się w Polsce o ponad 20 proc. Tymczasem internetowa platforma Carsmile zawarła rekordową liczbę prawie 2 tys. umów na leasing i najem nowych aut. Oznacza to wzrost na poziomie 140 proc. r/r. Od początku działalności (czerwiec 2018 r.) Carsmile sprzedał ponad 3 tys. nowych samochodów.
– Jesteśmy na rynku od dwóch i pół roku. Naszym sukcesem jest dziś poziom sprzedaży ponad pięciokrotnie większy od przeciętnego salonu samochodowego i to pomimo faktu, że nie prowadzimy sprzedaży flotowej, czyli nie obsługujemy dużych kontraktów dla korporacji. Zbliżamy się do poziomu, w którym nasze miesięczne wyniki będą odpowiadać rocznym wynikom przeciętnego salonu w Polsce, a to nie jest nasze ostatnie słowo – zapowiada Łukasz Domański, prezes i założyciel Carsmile.
Plany na 2021 r. zakładają podwojenie sprzedaży oraz uruchomienie wspólnie z nowym inwestorem, OLX Group, kilku nowych projektów. Spółka nie ujawnia szczegółów, ale na rynku mówi się, że chodzi m.in o uruchomienie finansowania na oferowane na platformie otomoto auta używane oraz wprowadzenie narzędzi dla tradycyjnych dilerów aut, które mają im ułatwić sprzedaż online.
- Zawirowania związane z pandemią przeniosły dużą część handlu do sieci. Dotyczy to również sprzedaży aut. Wzrosty, których doświadczyła platforma Carsmile, są tego najlepszym przykładem. Innym jest wzrost zainteresowania prowadzonym przez nas Autokatalogiem, a jeszcze innym zachowanie tradycyjnych dilerów, którzy od kwietnia 2020 r. na szybko zaczęli odrabiać lekcje z handlu w sieci - mówi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Dziś najważniejszym produktem Carsmile (z którego korzysta 75 proc. klientów), są abonamenty samochodowe, czyli wynajem auta z ubezpieczeniem i serwisami na okres od 2 do 5 lat. Umowę zawiera się elektronicznie, po uprzednim wybraniu na platformie odpowiedniego modelu pojazdu oraz złożeniu wniosku online. W e-salonie Carsmile dostępnych jest obecnie ponad 1,2 tys. samochodów, a liczba marek, z którymi współpracuje platforma, przekroczyła 30.
– Jesteśmy pionierami nie tylko w sprzedaży samochodów przez smartfona, ale też w popularyzacji abonamentów samochodowych. Te dwa główne filary naszego biznesu zostały pozytywnie zweryfikowane przez użytkowników. Potwierdzeniem naszej skuteczności jest pozyskanie w ubiegłym roku strategicznego inwestora – podkreśla Michał Knitter, wiceprezes Carsmile.
Carsmile obsługuje klientów z całej Polski. W 2020 r. platformę odwiedziło 1,6 mln użytkowników. Spółka zatrudnia już prawie 100 osób.
