Spółka z grupy Naspers stała się większościowym akcjonariuszem polskiego serwisu e-wynajmu samochodów w abonamencie. Ma dla niego wstępny plan integracji ze swoim biznesem.
Dobra passa na rodzimym rynku fuzji i przejęć trwa w najlepsze. Po opisywanych niedawno transakcjach z udziałem międzynarodowych podmiotów dziś upubliczniamy kolejną. Należąca do Naspers grupa OLX z siedzibą w Amsterdamie zakupiła pakiet akcji Carsmile, rodzimej platformy motoryzacyjnej oferującej online najem i leasing nowych samochodów. OLX Group odkupiła akcje warszawskiej spółki od jej dotychczasowego inwestora — Solter Capital, stając się większościowym udziałowcem w firmie. Wartość transakcji nie została oficjalnie podana, natomiast, jak się dowiadujemy, sięgnęła poziomu kilkudziesięciu milionów złotych. Ponad rok temu po inwestycji Solter Capital mówiło się, że Carsmile uzyskał ośmiocyfrową wycenę.



— Chcemy wspierać wizję rozwoju nakreśloną przez założycieli Carsmile i pomóc firmie zwiększyć skalę działania poprzez m.in. włączenie jej w nasz ekosystem i zaoferowanie jej usług zarówno kupującym, jak i sprzedającym za pośrednictwem naszych portali ogłoszeniowych — zapowiada Lukas Draginas, dyrektor zarządzający sektorem motoryzacyjnym w OLX Europe.
Za sprawą fuzji Carsmile, który po dwóch latach od startu ma 300 tys. użytkowników miesięcznie, zyska — jak wynika z wyliczeń PBI/Gemius — dostęp do 17,4 mln internautów, którzy w sierpniu 2020 r. na OLX wygenerowali 4,1 mld odsłon. Natomiast serwis ogłoszeniowy Otomoto, który wydaje się głównym wyborem do partnerstwa — w pierwszej połowie 2020 r. odwiedzało średniomiesięcznie ponad 6,5 mln internautów. Ten zasięg przekłada się na średnio ponad 340 mln odsłon miesięcznie.
Inwestorski przekładaniec
Tomasz Witczak, partner w Solter Capital, wyjaśnia, że fundusz zbył swój pakiet akcji w Carsmile’u w związku z zakończeniem okresu inwestycyjnego wyznaczonego dla tej spółki. Jak podaje, fundusz był akcjonariuszem większościowym przez półtora roku. Transakcję ocenia jako bardzo udaną.
— Przeprowadzanie transakcji inwestycyjnej o zasięgu międzynarodowym w tak trudnych okolicznościach, tj. w czasie pandemii, uważam za coś wyjątkowego — mówi Tomasz Witczak.
— Rynek motoryzacyjny po lockdownie wciąż jest w fazie odbudowy, natomiast — jak wynika z moich doświadczeń w zakresie fuzji i przejęć — na dobrą sprawę nigdy nie wiadomo, czy akurat mamy dobry czy zły moment na kolejną transakcję. Carsmile ma natomiast własną bazę klientów i szybko rosnący biznes. To umożliwia nam stawianie optymistycznych prognoz na przyszłość i zapowiada bardzo ekscytującą współpracę — dodaje Lukas Draginas.
Z naszych ustaleń wynika, że Carsmile nie był jedyną polską spółką z segmentu automotive, z którą rozmawiał OLX.
Carsmile po nowemu
Wiary w szybki wzrost biznesu nie ukrywa także Łukasz Domański, prezes Carsmile, który firmę prowadzi wspólnie z Michałem Knitterem.
— OLX jest częścią dużej technologicznej grupy Naspers. Wchodzimy więc do grupy, w której będziemy się mogli dynamicznie rozwijać, co dla nas, założycieli, jest nawet bardziej istotne niż sam zastrzyk kapitału — mówi Łukasz Domański.
Dodaje, że spółka notuje obecnie rekordowe wyniki w swojej historii, a COVID-19, który wywrócił do góry nogami rynek motoryzacyjny na świecie, Carsmile’owi paradoksalnie pomógł. Firma zanotowała wprawdzie spadek sprzedaży w marcu 2020 r., jednak w kolejnych miesiącach zaczęła korzystać na przechodzeniu klientów — indywidualnych i firmowych — z offline do online. Dziś miesięcznasprzedaż przekracza 200 samochodów, przy czym — jak wylicza prezes — stacjonarne salony samochodowe w Polsce sprzedają średnio ok. 300 aut rocznie.
— Teraz wspólnie będziemy dążyć do wdrożenia w obrębie grupy modelu określanego jako „one-stop-shop” w motoryzacji — chcemy utworzyć ekosystem, w którym użytkownicy różnych serwisów z Grupy OLX będą mogli zrealizować wszelkie swoje potrzeby związane z samochodami, zarówno używanymi, jak i nowymi — dodaje Łukasz Domański.
Serwisem, w którym dominują oferty sprzedaży samochodów używanych, jest właśnie Otomoto. Osobowość prawna Carsmile’a się na razie nie zmieni. Do jej zarządu dołączy przedstawiciel OLX. Założyciele spółki będą natomiast aktywnie uczestniczyć w dalszym jej rozwoju co najmniej przez najbliższe cztery lata.
Seria transakcji
Tak dużej aktywności zagranicznych gigantów na polskim rynku fuzji i przejęć dawno w Polsce nie było. Ledwie kilka tygodni temu zakończoną transakcją pochwaliło się Cisco. Firma przejęła BabbleLabs z siedzibą w Stanach Zjednoczonych, założoną przez Amerykanina Chrisa Rowena, której współzałożycielem jest Kamil Wójcicki. Spółka rozwijająca technologię redukcji szumu i poprawy jakości rozmów tworzyła swoje technologiczne zaplecze m.in. w Warszawie i Gdańsku. W ręce kolejnej amerykańskiej spółki, SEMrush, trafiła e-platforma komunikacji public relations Prowly, w którą wcześniej zainwestował fundusz Internet Venture z grupy MCI Capital. Natomiast farmaceutyczną Smart Pharmę zakupiła firma z włoskiej grupy Chiesi, aktywnej w 29 krajach.
OKIEM PRAKTYKA
Nadejdzie czas fuzji
WOJCIECH DRZEWIECKI, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
COVID-19 negatywnie wpłynął na branżę automotive. Spadki widoczne są w skali globalnej, choć ich wielkość jest różna w zależności od kraju. Niepokoi np. sytuacja, z jaką dziś mierzy się Wielka Brytania. W Polsce sytuacja jest nieco lepsza, bo zanotowaliśmy wzrost wartości sprzedaży we wrześniu, niemniej wciąż pozostaje daleka od ideału. Wzrost ten jest także efektem niskich wyników, jakie branża osiągnęła we wrześniu 2019 r. Jednak w ostatnich latach obserwowałem regularne zwiększanie się liczby firm sprzedających online samochody. Obecnie jest ich kilkanaście, może kilkadziesiąt. Oczywiście gdy wybuchł COVID-19, większość tradycyjnych sprzedawców także zadeklarowała wprowadzenie sprzedaży do internetu, choć ich działania często odbiegają od marketingowych komunikatów. Rynek sprzedaży czy najmu online samochodów w Polsce nie jest bardzo pojemny, mamy miejsce na kilkanaście prężnie działających serwisów. Spodziewam się, że w najbliższych latach będziemy więc świadkami kolejnych ciekawych przejęć czy fuzji.
Podpis: Anna Bełcik