Czytasz dzięki

Parki handlowe doszły do siebie

opublikowano: 20-07-2020, 22:00

Duże centra wciąż przegrywają walkę ze skutkami pandemii. Małe sprawniej dogadały się z najemcami i już zabrały się za nadrabianie strat

Według danych Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) w pierwszym tygodniu po restarcie handlu w galeriach średnia odwiedzalność obiektów handlowych sięgnęła 68 proc. ubiegłorocznej. Po dwóch miesiącach, pomimo wielu restrykcji i obowiązku robienia zakupów z zakrytymi ustami i nosem oraz w rękawiczkach, ten wskaźnik wzrósł średnio do 77-81 proc., zależnie od dnia tygodnia — podaje BNP Paribas Real Estate Poland (BNP PRE) w raporcie podsumowującym drugi kwartał na rynku handlowym. Według badaczy lepiej radziły sobie obiekty małe i średniej wielkości, a więc reprezentujące tzw. format zakupów w sąsiedztwie.

W warunkach zagrożenia zakażeniem lepiej radzą sobie małe centra
i parki handlowe. Tu chodzi się po konkretne rzeczy i nie poświęca na to dużo
czasu.
Zobacz więcej

ZAKUPY W SĄSIEDZTWIE:

W warunkach zagrożenia zakażeniem lepiej radzą sobie małe centra i parki handlowe. Tu chodzi się po konkretne rzeczy i nie poświęca na to dużo czasu. Fot. ARC

Mały może więcej

W początkowym okresie zamrożenia gospodarki spowodowanego pandemią parki handlowe mogły działać, ale w praktyce wiele się nie otwarło z przyczyn leżących po stronie najemców, takich jak braki kadrowe, niejasne przepisy, kto może handlować, a kto nie, czy niekorzystna kalkulacja finansowa. Aby pomóc najemcom, właściciele parków handlowych zaproponowali rozmowy na temat możliwych form wsparcia. W trzyosobowej delegacji znalazł się Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.

— Negocjacje toczyły się z 38 sieciami i firmami prowadzącymi ponad 900 sklepów w więcej niż 200 obiektach na terenie całego kraju. Rozmowy zaczęliśmy z początkiem kwietnia. Otwartość i chęć współpracy obu stron sprawiły, że cały proces przebiegł bardzo sprawnie, dzięki czemu wszystkie parki handlowe zostały już otwarte — mówi Jacek Wesołowski.

Według szefa Trei w czasie negocjacji nikt nie zakładał, że parki handlowe tak szybko wrócą do równowagi, a obroty najemców do poziomu sprzed pandemii (a niektóre nawet przekroczą te wartości o 20- 60 proc.). Jacek Wesołowski zwraca uwagę, że działo się tak szczególnie tam, gdzie po okresie zamknięcia lokali najemcy organizowali duże wyprzedaże, aby upłynnić zgromadzone towary.

Państwowe regulacje z tarczy antykryzysowej były skierowane jedynie do najemców i w efekcie zantagonizowały obie grupy, co w segmencie dużych centrów handlowych nadal nie pozwoliło dojść do porozumienia we wszystkich obiektach. Sukces w parkach handlowych szef Trei łączy z ich specyfiką.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Proponowaliśmy obniżki czynszów dla sklepów w zamian za przedłużenie trwania umowy. U nas było to łatwiejsze niż w galeriach, bo mamy znacznie niższe koszty stałe. W parkach opłaty serwisowe wynoszą 6-8 zł za m kw. miesięcznie, a w dużych centrach handlowych obowiązują stawki rzędu 70 zł. Mogliśmy więc liczyć,że najemcy w najtrudniejszym okresie pokryją przynajmniej koszty obsługi obiektów. W galeriach nawet opłaty stałe były dla najemców zbyt dużym kosztem. Nasz kompromis zaczynał się dużo niżej — tłumaczy Jacek Wesołowski.

Mniejsze mają większość

Parki są obecnie najczęściej budowanymi obiektami handlowymi. Według BNP PRE w drugim kwartale 2020 r. podaż nowej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła zaledwie ok. 92 tys. m kw., co zdecydowanie odbiegało od średniej z ostatnich lat. Najwięcej nowej powierzchni (niemal 50 proc.) przypadło na główne aglomeracje, a nieco mniej (ok. 30 proc.) na miasta poniżej 50 tys. mieszkańców.

Autorzy raportu podkreślają rosnącą rolę małych obiektów handlowych. W okresie kwiecień—czerwiec otwarto np. Rondo Hakena Park i Park Handlowy Mieszka w Szczecinie oraz Park Handlowy Chojnice i Park Handlowy Kasztelania w Chrzanowie. Do końca roku analitycy BNP PRE spodziewają się oddania jeszcze 250 tys. m kw. powierzchni, o ile tempo i ciągłość prac deweloperów zostaną zachowane. Na koniec czerwca na etapie budowy było w sumie ponad 480 tys. m kw.

Wśród obecnie powstających obiektów pod względem udziału w powierzchni dominują centra handlowe (61 proc.), jednak inwestycje w małe i średniej wielkości centra i parki handlowe są liczniejsze. Tylko pięć spośród obecnie budowanych obiektów ma mieć więcej niż 20 tys. m kw. powierzchni najmu.

— Bitwa z wirusem o handel trwa i pomimo symptomów poprawy upłynie jeszcze kilkanaście miesięcy, zanim rynek zacznie oddychać pełną piersią. Z jednej strony rok można uznać za stracony pod względem dochodów i rozwoju sieci, z drugiej — obecne problemy wymuszają poszukiwanie niestandardowych rozwiązań, które mogą być ożywcze dla całej branży — mówi Patrycja Dzikowska z działu badań i analiz rynkowych BNP PRE Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane