Paulsen: pojawił się niebezpieczny fenomen z ery dotkomów

opublikowano: 19-06-2018, 15:22
aktualizacja: 19-06-2018, 15:24

Jim Paulsen, strateg Leuthold Group zwraca uwagę na zjawisko na rynku akcji, które widać było ostatni raz niedługo przed pęknięciem bańki dotkomów pod koniec XX wieku.

- Coraz więcej wiodących na rynku spółek, to spółki agresywne z wysoką betą, natomiast wiele spółek defensywnych zostało porzuconych – powiedział Paulsen w CNBC.   

Jim Paulsen
Zobacz więcej

Jim Paulsen youtube.com

Zwrócił uwagę, że nie widział tego fenomenu od końca lat 90. XX wieku, szczytowego momentu „gorączki dotkomów”.

- Nie uważam, że to jest tak poważne zjawisko jak wówczas, ale kultura jest ta sama. Charakter jest taki sam. Wszyscy robią to samo, jest bardzo wąska grupa popularnych spółek – powiedział Paulsen. - Tak naprawdę nikt nie inwestuje nowych pieniędzy w resztę S&P500 – podkreślił.  

Wskazał na dane, które pokazują spadek zainteresowania inwestycjami w spółki defensywne od rozpoczęcia rynku byka w 2009 roku. Jego zdaniem, obecnie takie inwestycje są rekordowo niskie. Z drugiej strony wielu inwestorów ma zbyt dużą ekspozycję na „modne” obszary rynku, jak spółki określane skrótem FANG, czyli Facebooka, Amazon, Netflix  i Alphabet, spółkę-matkę Google.  

- Można się zastanawiać, czy jeśli trafimy w „dziurę powietrzną”, jeśli doszłoby do spadku poniżej minimów z lutego w pewnym momencie w tym roku, to kto wówczas będzie sprzedawać akcje? Prawdopodobnie będą to te popularne spółki, bo to one były ostatnio przez wszystkich kupowane – powiedział Paulsen.

Jego zdaniem szanse przeceny o 15 proc. na rynku akcji w tym roku są „pół na pół”. Wezwał właścicieli akcji największych spółek technologicznych do realizacji części zysków.  

- Może poklepcie się po plecach, pogratulujcie sobie świetnej inwestycji – powiedział Paulsen. - Może kupcie jakieś spółki z segmentu dóbr codziennego użytku lub użyteczności publicznej, a może farmaceutyczne, na które dzisiaj nikt nie patrzy – dodał.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Druś, cnbc.com

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Paulsen: pojawił się niebezpieczny fenomen z ery dotkomów