Pernod Ricard poluje na Wyborową
Pernod Ricard może spróbować przejąć dwie fabryki spirytusowe — nieoficjalnie mówi się w branży. Prawdopodobnie obiektem zainteresowania Francuzów będą Polmosy z Poznania i Zielonej Góry, pod warunkiem, że przypadnie im w udziale prawo do znaków towarowych Wyborowej i Żubrówki.
Francuski koncern interesuje się przede wszystkim zdobyciem prawa do dystrybucji wódki Wyborowej. Jak już wcześniej pisaliśmy, Pernod Ricard wejdzie do Agrosu, by mieć prawo do zagranicznej sprzedaży wódek z ogólnopolmosowskimi markami. 16 kwietnia stołeczny holding poinformował oficjalnie, że Pernod będzie jego inwestorem strategicznym.
— Interesuje nas dystrybucja Wyborowej — potwierdza Allain Serge Delaitte, rzecznik prasowy Pernod Ricard.
Podkreśla on przy tym, że PR nie zamierza kupować zakładów spirytusowych samodzielnie, ale być może za pośrednictwem utworzonej z Agrosem spółki joint venture.
Apetyt na markę
Specjaliści z branży twierdzą nieoficjalnie, że Agros wspólnie z PR mają apetyt na Wyborową i Żubrówkę i być może spróbują kupić przyszłych właścicieli tych marek.
Agros od 1991 roku procesuje się z Polmosami o prawo do eksportu krajowych wódek. Konflikt usiłował rozwiązać resort skarbu. Barbara Litak-Zarębska, podsekretarz stanu w resorcie skarbu, uważała, że dobrym wyjściem z patowej sytuacji byłoby właśnie kupienie przez warszawski holding zakładów spirytusowych, które dostaną wyłączność na produkcję najbardziej konfliktowych marek — Wyborowej i Żubrówki.
Przezorny Agros
Stołeczny holding już teraz jednak stara się umocnić pozycję znaków za granicą. Dzięki współpracy z Marblehead Brand Development, angielskim dystrybutorem alkoholi, Agros o 60 proc. zwiększył — w porównaniu z rokiem ubiegłym — sprzedaż Wyborowej w Wielkiej Brytanii. Obecnie zamierza powierzyć Marbleheadowi również dystrybucję Żubrówki.
Agros na pewno nie zrezygnuje z ich zagranicznej sprzedaży, czego domagają się Polmosy. Wyborowa i Żubrówka zapewniają bowiem stołecznemu holdingowi 95 proc. eksportu wódek. W ubiegłym roku Agros zarobił na tych markach 10 mln USD (40 mln zł) — o 15 proc. więcej niż w roku 1997. Pierwsze miesiące tego roku zapowiadają podobny wzrost.
Pernod Ricard jest jednym z największych światowych producentów i dystrybutorów alkoholi oraz innych napojów. Jego udział w światowym rynku alkoholowym szacuje się na 14 proc. Zgodnie z danymi na 19 maja, obroty PR wyniosły 4,72 mld FRF (2,97 mld zł).