Pielęgnowanie Sequoi i Frisco

ANP
opublikowano: 2013-06-17 00:00

Przejęcia, alianse, ekspansja terytorialna i być może giełda — tak widzi przyszłość właściciel obu spółek — Paan Capital.

W portfelu młodego funduszu znajdują się dwie firmy: farmaceutyczna Seqouia i e-sklepy spożywcze Frisco.

— W przypadku Sequoi myślimy zarówno o przejęciach marek pasujących do portfela lub całych spółek. Nie boimy się inwestycji w firmy mające problemy, w tym finansowe. Możemy je zrestrukturyzować, jeżeli posiadają interesujące portfolio produktów — mówi Marcin Mierzwiński, partner w Paan Capital.

W tym roku przychody Sequoi mają przekroczyć 50 mln zł. Fundusz nie wyklucza, że jeżeli pojawi się projekt akwizycyjny, którego Sequoia nie będzie w stanie sama sfinansować, rozważy zdobycie dla niej kapitału z rynku publicznego. W portfelu Paan Capital znajduje się także spółka Frisco.

— Do tej pory Frisco budowało pozycję na najbardziej chłonnym rynku warszawskim. Poważnie jednak zastanawiamy się nad wyjściem poza stolicę. Rozważamy różne opcje i rozmawiamy też z kilkoma potencjalnymi partnerami strategicznymi, z którymi moglibyśmy szybko urosnąć na skalę ogólnopolską — mówi Marcin Mierzwiński. Jego zdaniem, punktem odniesienia dla Frisco jest brytyjskie Ocado.

— Z powodzeniem konkuruje w Wielkiej Brytanii z dużymi graczami tradycyjnymi — mówi Marcin Mierzwiński. Na warszawskim rynku jednym z kilku dużych konkurentów Frisco jest sieć delikatesów Alma, która również handluje w internecie.

— Dla e-sprzedaży artykułów spożywczych Warszawa jest najlepszym miastem w Polsce. Potem jest długo, długo nic i dopiero Kraków. W tych dwóch miastach Alma generuje 75 proc. e-sprzedaży. Dobrze rokują Lublin, Wrocław i Trójmiasto — mówi Jerzy Mazgaj, właściciel Almy. Jego e-sklep ma 30-procentową dynamikę rocznego obrotu.

— Są miesiące, jak ostatnio luty, gdy w internecie osiągamy 10 proc. obrotu całej grupy. W tym biznesie trudniej mają ci, którzy nie mają sklepów w rzeczywistości — uważa Jerzy Mazgaj. — Zarówno Sequoia, jak i Frisco rosną w tempie kilkudziesięciu procent rok do roku — zapewnia Paweł Kapłon, partner w Paan Capital.

Dziś farmacja, jutro odpady

Paan Capital to fundusz, który inwestuje w farmację, FMCG i handel. Pojedyncza inwestycja, trwająca od 3 do 5 lat, może sięgnąć 10-40 mln zł. Fundusz planuje również wejście w sektor ochrony zdrowia oraz zagospodarowania odpadów komunalnych. W ciągu trzech lat wyda na inwestycje 200 mln zł.