Pieniądz najlepiej napędza ludzi

DCZ
opublikowano: 09-10-2009, 00:00

W niemal wszystkich branżach firmy znacznie obniżyły premie. Najwięcej stracili pracownicy produkcji.

W niemal wszystkich branżach firmy znacznie obniżyły premie. Najwięcej stracili pracownicy produkcji.

— Kiedy pytamy pracowników, co jest dla nich największym "napędem" do przyjścia i pozostania w firmie, od lat pojawiają się podobne odpowiedzi: możliwość rozwoju i atrakcyjne wynagrodzenie — mówi Piotr Sierocińki, dyrektor generalny firmy doradczej HRM Partners.

Ile dostaniesz

Premie i ich wysokość są ważne przede wszystkim dla młodych mężczyzn pracujących w działach: sprzedaży, obsługi klienta i zakupów. Dużo mniej zainteresowane premiami są kobiety w średnim wieku. Dla nich najistotniejsze jest bezpieczeństwo pracy i płacy. Trudno też motywować gotówką wysokiej klasy specjalistów i ekspertów. Tych pociągają raczej wyzwania.

— Zazwyczaj firmy nastawione na wysoką jakość nie motywują premiami lub robią to na niewielu stanowiskach. Nastawione na szybki rozwój i wyniki — czyli banki, firmy dystrybucyjne, świadczące usługi — chętnie używają premii. Natomiast firmy lokalne, istniejące niedługo, które często konkurują ze światowymi potentatami, stosują bardziej agresywną politykę płac, których część zmienna jest wyższa od stałej. Światowe koncerny dają relatywnie wyższe płace zasadnicze niż premie — informuje Piotr Sierociński.

Gotówka za wyniki

W niemal wszystkich branżach premie znacznie zmalały — najbardziej w usługach (o 46 proc.) i produkcji (o 28 proc.). Jeśli chodzi o stanowiska, to najwięcej stracili pracownicy produkcji (o 39 proc.) i administracji (o 17 proc.).

— Premia to naturalny bufor kosztowy w budżecie wynagrodzeń. Jeżeli firma nie ma wyników, to nie wypłaca premii lub mocno je ogranicza. Podobnie jest z premiami uznaniowymi. Pula pieniędzy do rozdzielenia często zależy od wyników przedsiębiorstwa — mówi Krzysztof Katolo, menedżer Badań i Analiz HRM Partners.

Aż w 70 proc. firm premie wiążą się z wynikami pracy. Zwłaszcza podczas kryzysu to rozwiązanie atrakcyjne dla pracodawców. Dobrym sposobem motywowania pracowników jest też premia powiązana z indywidualnymi wynikami. Pozwala dodatkowo wynagradzać najlepszych, a jednocześnie pilnować kosztów.

Najwyższe premie otrzymują pracownicy banków, zwłaszcza ci, którzy odpowiadają za budowanie relacji z klientami w bankowości korporacyjnej. Jeśli chodzi o udział premii w wynagrodzeniu, to najwyższy mają dyrektorzy, handlowcy, kierownicy.

— Przewidujemy, że w tym roku premie nie wzrosną. Ale firmy będą się starały znaleźć pieniądze, aby nagrodzić przede wszystkim tych, którzy wypracują najlepsze wyniki — dodaje Krzysztof Katolo.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane