PKP z deweloperami zainwestują 9 mld zł

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2014-08-14 00:00

Firmy wspólnie zbudują obiekty handlowo-usługowe na sześciu dużych dworcach. Na mniejszych kolej zaczyna pilotaż.

PKP dzięki funduszom unijnym oraz dotacjom budżetowym modernizują stare zniszczone dworce, szukając jednocześnie najemców, którzy zagospodarują powierzchnie handlowe. Idzie im coraz lepiej. W połowie 2014 r. na głównych dworcach poziom wynajmu powierzchni sięgnął 78 proc., podczas gdy jeszcze rok temu wynosił 43 proc. Na dworcach powstają restauracje, apteki, drogerie i sklepy dyskontowe.

— W Krakowie na starym dworcu może powstać kino — mówi Jarosław Bator, zarządzający pionem nieruchomości w PKP. Operator zostanie wyłoniony za kilka miesięcy, bo kolej czeka jeszcze na zgodę konserwatora zabytków. Wynajem dworców to niejedyny pomysł PKP na zagospodarowanie nieruchomości i zarabianie pieniędzy. Spółka rozwija także projekty deweloperskie. Na sześciu dużych dworcach wraz z partnerami handlowymi zamierza inwestować w galerie i obiekty usługowe.

— W grę wchodzą inwestycje wartości 9 mld zł — szacuje Piotr Ciżkowicz, prezes PKP.

W kwocie tej uwzględniona jest zarówno wartość kolejowej nieruchomości, jak i zbudowania na niej obiektu komercyjnego. Najdroższe będzie reaktywowanie i zagospodarowanie dworca Warszawa Główna, które może kosztować nawet 3,6 mld zł. Tylko nieco tańszy — 2,2 mld zł — będzie projekt realizowany na dworcu Warszawa Gdańska. Wrocław Świebodzki, obecnie nieczynny, odżyje dzięki zainwestowaniu w powierzchnie komercyjne 2 mld zł. 900 mln zł pochłonie Gdynia Międzytorze, 650 mln zł Warszawa Zachodnia.

Najtańsze będzie zagospodarowanie jednego z dworców krakowskich, na ul. Bosackiej, które wyceniono na 240 mln zł. Na tym nie koniec. PKP szykują się także do pilotażowego projektu dotyczącego deweloperskiego zagospodarowania dworców w mniejszych miejscowościach. Szukają partnerów, którzy przedstawią koncepcję poprawy standardów i ożywienia dworców w Mińsku Mazowieckim, Koninie, Dębicy, Oświęcimiu, Włocławku, podwarszawskich Włochach i Katowicach od strony pl. Andrzeja. Koszty inwestycji na razie nie są znane. Jeśli pilotaż się powiedzie, projekty deweloperskie trafią do kolejnych miast.

— Docelowo chcemy włączyć do projektu 40 mniejszych dworców — szacuje Piotr Ciżkowicz.

PKP mają pomysł nie tylko na komercyjne zagospodarowanie nieruchomości, ale także obniżkę kosztów ich utrzymania. Na miejscu wielu starych, zniszczonych, dużych i niewykorzystanych w pełni budynków zamierzają budować z prefabrykatów niewielkie tzw. dworce systemowe. Pierwsze powstaną w Strzelcach Krajeńskich, Mławie, Ciechanowie i Nasielsku. Ich utrzymanie będzie o 40- 60 proc. tańsze niż obecnie.