Czytasz dzięki

Po Polsce jeżdżą stare maszyny

opublikowano: 24-05-2020, 22:00

31,5 mln zarejestrowanych pojazdów. Wśród nich ponad 8 mln martwych. Jeżdżące mają średnio 15 lat

Na koniec 2019 r. w Polsce było zarejestrowanych ponad 31,5 mln samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. To niemal o 4 proc. (blisko 1,2 mln) więcej niż rok wcześniej — wynika z pobieżnej analizy danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Największą grupę pojazdów stanowią samochody osobowe. Według oficjalnych statystyk było ich ponad 24,6 mln, co stanowi 78 proc. całego parku. W porównaniu z 2018 r. liczba tych aut zwiększyła się o 3,9 proc. (914,5 tys.). Na drugim miejscu znalazły się samochody dostawcze o dmc do 6 ton. Z danych CEPiK po polskich drogach powinno się poruszać prawie 2,8 mln takich aut. Tu wzrost wyniósł 3,8 proc. (przybyło ich 102,8 tys.)

Więcej niż co drugi Polak jest zmotoryzowany. Statystycznie. Po
drogach jeździ blisko 23,5 mln pojazdów. Starych. Średnia wieku przekracza 15
lat.
Wyświetl galerię [1/3]

KOREK RZĘCHÓW:

Więcej niż co drugi Polak jest zmotoryzowany. Statystycznie. Po drogach jeździ blisko 23,5 mln pojazdów. Starych. Średnia wieku przekracza 15 lat. Piotr Guzik

Trzecią pod względem wielkości grupą pojazdów zarejestrowanych w Polsce są samochody ciężarowe o dmc powyżej 6 ton — jest ich nieco ponad 1 mln (o 5 proc. więcej niż przed rokiem). Analiza danych wskazuje również na ciągłe starzenie się polskiego parku.

Wielka stara flota…

Według danych CEPiK średni wiek pojazdów zarejestrowanych w Polsce na koniec 2019 r. wyniósł już 20,28 roku, a więc w ciągu ostatnich 12 miesięcy park postarzał się statystycznie o 0,29 roku. Zwiększył się też wyraźnie wskaźnik liczby pojazdów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców, który sięgnął 821,6 (+30,9 r/r). Największy wzrost wskaźnika zanotowano w kategorii aut osobowych (+24). Na koniec 2019 r. sięgnął 640,8. Według najświeższych dostępnych danych Polska przekroczyła poziom średniej unijnej wynoszący 602 samochody zarejestrowane na 1000 mieszkańców (dane ACEA z grudnia 2017 r.).

…mniejsza na drogach

Dane dotyczące szczególnie średniego wieku aut mogą przerażać. Na szczęście w praktyce nie jest aż tak źle. Liczba zarejestrowanych w systemie aut nie przekłada się bowiem na ich liczbę na drogach.

— Zawartość bazy CEPiK pojazdów zarejestrowanych w Polsce nie prezentuje prawdziwego obrazu rynku. Niestety, w kwestii wiarygodności danych niewiele zmieniło się od ubiegłego roku. Baza CEPiK jest obciążona błędami oraz nieścisłościami, które znacznie utrudniają prawidłową analizę danych. Wciąż tkwią w niej pojazdy, które już dawno zniknęły z polskich dróg, w tym porzucone, rozebranena części przez ich właścicieli, zezłomowane poza systemem oraz pojazdy sprzedane i zarejestrowane w kraju, a wywiezione później za granicę także w ramach tzw. reeksportu — twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Na przykładzie samochodów osobowych, po oczyszczeniu parku przez Samar, wynik zmniejszył się z 24,6 mln do 18,5 mln sztuk, co oznacza, że w ich przypadku było ponad 6 mln „martwych dusz”. W ciągu roku przybyło zatem 918 826 aut osobowych. Znacząco zmienił się także ich średni wiek, który zamiast blisko 20 lat wynosi nieco ponad 15. To jednak i tak o 0,26 roku więcej niż rok wcześniej. Uwzględnienie w analizie pojazdów „archiwalnych” przyniosło także zmiany w wielkości wskaźnika nasycenia rynku, czyli liczby pojazdów zarejestrowanych na 1000 mieszkańców, który zmniejszył się do 610,8. W przypadku samochodów osobowych wskaźnik spadł o 158,6, co oznacza, że bliższy rzeczywistości wynosi obecnie zaledwie 482,2.

— Tezę o błędach w CEPiK potwierdzają również dane firm ubezpieczeniowych — wiele aut tkwiących w bazie CEPiK nie ma ubezpieczenia — mówi Wojciech Drzewiecki.

Dlaczego nie zostały wyrejestrowane?

— Nasze prawodawstwo ma wiele wad. Podczas tworzenia przepisów dotyczących rejestracji i wyrejestrowania pojazdów zabrakło politykom konsekwencji. Niedopełnienie obowiązku wyrejestrowania pojazdu nie pociąga za sobą żadnych sankcji prawnych, co sprzyja istnieniu tzw. martwych dusz. Nie ma przepisów, które umożliwiłyby urzędnikom wyczyszczenie zbiorów — podkreśla Wojciech Drzewiecki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane