Podróżować taniej i szybciej

  • Materiał partnera
opublikowano: 04-02-2019, 22:00

Kolej jest dla pasażera, dlatego uruchomiliśmy projekty Wspólny Bilet, Dostępność+ i Portal Pasażera — deklarują szefowie kolejowych spółek

Podczas debaty „Kolej dla pasażera” szefowie kolejowych spółek mówili o działaniach na rzecz klientów. Zaznaczyli przy tym, że przez wiele lat społeczny odbiór kolei w Polsce sprowadzał się do brudnych dworców, starego, psującego się taboru, traktowania klienta jak zło konieczne. To na szczęście już przeszłość. Dzięki realizowanyminwestycjom podróżujemy nowoczesnymi, komfortowymi pociągami, wsiadamy i wysiadamy na zmodernizowanych stacjach i dworcach, jeździmy szybciej i bezpieczniej dzięki remontom tras. Kolej staje się coraz bardziej dostępna dla wszystkich podróżnych, w tym osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Mimo że polska kolej przestaje się już kojarzyć ze spóźniającymi się
pociągami i niezapewniającymi minimum komfortu dworcami, to wiele jeszcze
pozostało do poprawy. Przedstawiciele kolejowych spółek i resortu
infrastruktury, podczas dyskusji zatytułowanej „Kolej dla pasażera” omówili
zmiany, których już dokonano i te, które jeszcze przed nami.
Zobacz więcej

PLAN ZMIAN:

Mimo że polska kolej przestaje się już kojarzyć ze spóźniającymi się pociągami i niezapewniającymi minimum komfortu dworcami, to wiele jeszcze pozostało do poprawy. Przedstawiciele kolejowych spółek i resortu infrastruktury, podczas dyskusji zatytułowanej „Kolej dla pasażera” omówili zmiany, których już dokonano i te, które jeszcze przed nami. Fot. Bartek Syta

Słuchamy klienta

— Zmieniamy się dla naszych klientów. Z myślą o ich wygodzie i kieszeni od 9 grudnia 2018 r. dostępny jest w sprzedaży Wspólny Bilet w degresywnej taryfie — pasażer może więc zaoszczędzić, wybierając taki bilet, a dodatkowo system podpowiada mu najbardziej atrakcyjne połączenia. Do oferty z czasem dołączą kolejne spółki, dzisiaj Wspólny Bilet obejmuje 80 proc. siatki połączeń na terenie naszego kraju — wyjaśnił Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.

Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, zaznaczył, że dla pracowników kolei wspólny bilet oznacza także wygodę i szybszą obsługę klientów.

— Sprzedaż jednego biletu trwa krócej, więc pracownik jest w stanie obsłużyć większą liczbę pasażerów, co może się przyczynić do zwiększenia liczby pasażerów przewożonych przez koleje — stwierdził Janusz Malinowski.

Jako przykład skutecznego przyciągnięcia nowych klientów podał linię z Łodzi do Łowicza, którą wygaszono, bo nie było chętnych, by tą trasą jeździć. Teraz ją „odwieszono” i od razu zaczęto odnotowywać trzycyfrowe wzrosty liczby przewożonych pasażerów. Zakup biletu umożliwia też jeszcze przyjaźniejszy w obsłudze Portal Pasażera. Marek Olkiewicz, wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych SA, wyjaśnił, że zbierane są opinie pasażerów, które umożliwiają jeszcze lepszą obsługę za pośrednictwem aplikacji.

— Przy jej pomocy można nie tylko planować podróż i kupić bilet, lecz również obserwować przejazd pociągu na mapie i w czasie rzeczywistym — dodał Marek Olkiewicz.

Przysłuchujący się dyskusji Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, zaznaczył, że naturalnym krokiem dla kolejowych spółek po inwestycjach w tabor jest poprawa jakości obsługi.

— Po unowocześnieniu taboru trzeba postawić na usprawnienie i jakość obsługi, zlikwidować bariery architektoniczne, dostosować wysokość peronów i szerokość drzwi dla osób z ograniczoną możliwością poruszania. To są rzeczy, o których należy teraz pomyśleć — podkreślił minister.

Cena nie jest najważniejsza

Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA, dodał, że to oczywiście nie wszystko, bo dla pasażera równie ważne są: pewność, dostępność, bezpieczeństwo i cena.

— Dokładnie w tej kolejności, bo podróżny nie kieruje się tylko i wyłącznie ceną. To wszystko ma znaczenie przy wyborze kolei, plus udogodnienia związane z dostępnością pociągu dla osób z niepełnosprawnością — orzekł szef PKP SA.

Zaznaczył, że w ramach programu modernizacji dworców obiekty dostosowywane są do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Natomiast tam, gdzie nie ma wind lub pochylni, pracują zespoły ludzi, których zadaniem jest pomoc każdemu podróżnemu w skorzystaniu z usług dworca, dostaniu się na peron i do pociągu.

— Co więcej, PKP Intercity zatrudnia też konsultantów, którymi są osoby niepełnosprawne. Biorąc pod uwagę swoje doświadczenia, wskazują nam, czego na kolei brakuje, co trzeba zmienić lub usprawnić — wyjaśnił prezes.

Jakie wyzwania pozostają? Oczywiście rozwijanie zautomatyzowanej obsługi pasażera. Marek Chraniuk wymienił też przyspieszenie przejazdu.

— Istnieją już w Polsce linie, na których pociągi rozwijają prędkość 200 km/h, teraz wyzwaniem i celem jest osiąganie prędkości 250 km/h. Jest to możliwe dzięki unowocześnieniu taboru. Do 2023 r. 80 proc. naszych połączeń będzie obsługiwane nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami — dodał prezes PKP Intercity. Pasażerom, zwłaszcza młodym, wciąż jednak brakuje w wagonach dostępu do wi-fi, maszyn z jedzeniem i napojami. Prezes zapewnił, że to także się zmieni. W każdym składzie kategorii ekonomicznej będzie się można połączyć z siecią, kupić przekąskę i wybrany napój.

— Pojawią się też przedziały rodzinne. Nierzadko obserwujemy, że to dzieci naciskają na rodziców, by podróżować koleją. Przedziały rodzinne jeszcze bardziej zachęcą do takich podróży — stwierdził szef PKP Intercity.

Praca nad opóźnieniami

Bolączką są jeszcze dość powszechne opóźnienia kursowania pociągów. Odpowiada za to stary tabor.

— Nad tym wszystkim pracujemy i to poprawiamy. Musimy jednak pamiętać, że winę ponoszą też wypadki, zdarzenia losowe, z którymi niestety mamy do czynienia codziennie. Wyjściem jest eliminacja tych czynników przez większą staranność i przestrzeganie przepisów — powiedział Andrzej Bittel.

Punktualności na kolei starał się bronić Krzysztof Mamiński, przekonując, że nie jest z nią aż tak źle.

— Spóźnienia na kolei wcale nie wychodzą poza standardy europejskie. Samoloty spóźniają się wiele razy, a jakoś nikt z tego tragedii nie robi — zaznaczył prezes PKP SA.

Marek Olkiewicz, wiceprezes PLK dodał, że pomimo prowadzonych na szeroką skalę prac, ruch pociągów jest utrzymany.

— Na sieci kolejowej prowadzone są ogromne inwestycje, na torach trwają remonty i przebudowywane są dla pasażerów stacje i przystanki, a mimo to utrzymujemy rozkładowe przejazdy pociągów pasażerskich i możliwość kursowania składów towarowych m.in. z kruszywem. Trzeba też podkreślić, że w minionym roku zwiększyła się liczba pociągów — ocenił wiceprezes Olkiewicz.

Dodał, że spółka prowadzi także inwestycje, które umożliwią powrót pociągów pasażerskich na linie, na których nie było takich połączeń od lat. Osiągnięcie wszystkich założonych celów nie oznacza jednak końca pracy nad poprawąi usprawnieniem obsługi pasażerów, bo — jak zaznaczył Krzysztof Mamiński — pasażerowie się ciągle zmieniają i stale oczekują czegoś nowego. Wtórował mu Andrzej Bittel, który przyznał, że także rząd stawia przed koleją nowe wyzwania: budowę CPK, program utrzymaniowy, Kolej Plus, konkursy intermodalne i wiele innych.

— Wszystko po to, by zachęcić jak największą liczbę pasażerów do skorzystania z usług kolei. Udało się przyjąć wspólny bilet, który wymagał przekonania do niego wielu środowisk, a zwłaszcza uzgodnienia spraw finansowych, co napawa optymizmem, że inne wyzwania też się powiodą. Nakłady na tabor to inwestycje w przedsiębiorstwo, które jest dużym kołem zamachowym polskiej gospodarki — zaznaczył podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

O tym, że pozostało jeszcze dużo do zrobienia, przypomniał na zakończenie Janusz Malinowski.

— Najważniejsze jednak to słuchać pasażerów — powiedział prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wtórował mu Marek Chraniuk.

— Wymagania pasażerów ciągle rosną i my chcemy na nie odpowiadać. Wierzę, że kolej wróciła na właściwe tory i staje się liderem przewozów — podsumował szef PKP Intercity.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu