Rozwój kolei oznacza rozwój gospodarki kraju

  • Materiał partnera
opublikowano: 04-02-2019, 22:00

Kolej w Polsce się zmienia, zmieniając też nasz kraj. Pomaga likwidować zjawisko wykluczenia komunikacyjnego w małych miejscowościach, łącząc je z metropoliami. Jej zadaniem jest też zapewnienie spójności logistycznej i transportowej w transporcie kolejowym, drogowym, ale i rzecznym — mówił premier Mateusz Morawiecki, otwierając I Kongres Rozwoju Kolei

Kongres Rozwoju Kolei został zorganizowany z inicjatywy PKP SA, PKP Polskie Linie Kolejowe SA, PKP Cargo SA i PKP Intercity SA. Jego celem ma być wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Przedstawiciele rządu, nauki i samorządów, którzy spotkali się na Stadionie Narodowym w Warszawie, rozmawiali o największych wyzwaniach i planach.

Strategia rozwoju kolejnictwa jest strategią rządu dla całej Polski —
tymi słowami, wypowiedzianymi podczas otwarcia kongresu, premier Mateusz
Morawiecki najlepiej zdefiniował rolę, jaka operatorom infrastruktury kolejowej
i przewoźnikom przypada w realizacji planów rozwojowych kraju.
Zobacz więcej

STRATEGICZNE ZADANIE:

Strategia rozwoju kolejnictwa jest strategią rządu dla całej Polski — tymi słowami, wypowiedzianymi podczas otwarcia kongresu, premier Mateusz Morawiecki najlepiej zdefiniował rolę, jaka operatorom infrastruktury kolejowej i przewoźnikom przypada w realizacji planów rozwojowych kraju. Fot. Bartek Syta

Rządowa strategia

Kierunek dyskusji wyznaczył premier Mateusz Morawiecki, przypominając, że kolej to pierwszy wynalazek w dziejach ludzkości, który tak bardzo przybliżył ludzi do siebie i skrócił czas. Do dziś jest dla nas głównym elementem komunikacyjnym. Zaznaczył przy tym, że gdy wychodziliśmy z PRL-u, mieliśmy około 30 tys. km linii kolejowych, a teraz PKP zarządza niecałymi 19 tys. km linii kolejowych.

— Wyzwaniem jest, aby przez 5-10 lat uzupełniać linie kolejowe w miejscowościach powyżej 10 tys. mieszkańców, które ich nie mają. Strategia rozwoju kolejnictwa jest strategią rządu dla całej Polski. Do 2023 r. przeznaczymy ponad 100 mld zł na polską kolej. Biorąc pod uwagę ogromną inwestycję, jaką jest budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, może to być jeszcze więcej — zapowiedział premier.

Stwierdził przy tym, że kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu. Przed nią więc wielka przyszłość. Potrzeba tylko determinacji i rozsądnych decyzji.

— Wciąż, patrząc na mapę połączeń kolejowych, mówimy: „widać granice zaborów”. Jako rząd PiS mamy determinację, by zmieniać tę rzeczywistość — zapewnił Mateusz Morawiecki.

Linie pod ochroną

Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, wyliczył, że pieniądze, jakie dostaje obecnie kolej, są przeznaczane na modernizację niemal 9 tys. km torów i rewitalizację ponad 200 dworców w Polsce. Unowocześniony zostanie też tabor PKP Inter City — wagony, elektryczne zespoły trakcyjne, lokomotywy.

— Dzięki naszym inwestycjom kolej staje się bardzo przyjazna dla pasażerów. Remedium na to, że wiele miast w Polsce jest pozbawionych dostępu do połączeń kolejowych, będzie program Kolej Plus. Prowadzimy bardzo zaawansowane rozmowy z Ministerstwem Finansów, dotyczące programu w 20 wytypowanych w pierwszym etapie miastach. To już niebawem będzie się działo — przekonywał minister infrastruktury.

W jego ocenie przez ostatnie 30 lat kolej była traktowana po macoszemu.

— Dziś to zmieniamy. Do końca 2030 r. główne szlaki kolejowe będą wyposażone w niezbędną infrastrukturę. W przygotowywanym projekcie ustawy będzie wprowadzony zakaz likwidacji szlaków kolejowych. Zapiszemy w nim, że nie można zlikwidować linii kolejowej, nie można jej podzielić na przykład na działki. Nie można przebiegu szlaku kolejowego unicestwić — zapowiedział Andrzej Adamczyk.

Gotowi do ekspansji

Minister ogłosił też powstanie holdingu Grupy PKP. Jego stworzenie ma przebiegać wieloetapowo, zgodnie z polskim i unijnym prawodawstwem. Wpisuje się w niego też budowa CPK i kolei dużych prędkości.

— Mam nadzieję, że na zawsze skończył się czas, gdy polska kolej była zaniedbywana — powiedział Andrzej Adamczyk.

Deklaracja dotycząca holdingu bardzo ucieszyła Krzysztofa Mamińskiego, prezesa PKP SA.

— Działamy w sferze odwrócenia atomizacji kolei. Z wielkim zadowoleniem przyjmuję informację ministra Adamczyka, że powstanie holding PKP. Nikt nie ma planów tworzenia jednej wielkiej instytucji, ale jest kilkanaście obszarów, w których możemy współpracować — zaznaczył Krzysztof Mamiński.

Jego zdaniem, kolej to dziś firma, która przyczynia się do rozwoju polskiej gospodarki, staje się jej kołem zamachowym.

— Dowodem na to jest nasz dynamiczny rozwój. Uruchomiliśmy wspólny bilet, dworce kolejowe są modernizowane i dostosowywane do potrzeb osób niepełnosprawnych, uczestniczymy w programie Mieszkanie Plus, przeznaczając pod budownictwo mieszkaniowe nasze grunty, a za rok, dwa będziemy mogli powiedzieć: obawiajcie się ekspansji PKP na inne rynki, bo jesteśmy do tego coraz bardziej przygotowani — stwierdził prezes PKP SA.

W trakcie kongresu kapituła konkursu na innowacyjne rozwiązania dla kolei wyłoniła cztery projekty, które zostaną zrealizowane — po jednym dla każdej spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu