Pogromcy hipermarketów

IT
opublikowano: 04-11-2009, 00:00

Sieci dyskontów rosną w siłę. Polacy oszczędzają i coraz chętniej sięgają po marki własne.

Sieci dyskontów rosną w siłę. Polacy oszczędzają i coraz chętniej sięgają po marki własne.

Już ponad połowę zakupów Polacy robią w sklepach wielkopowierzchniowych, które coraz bardziej zagrażają sklepikom osiedlowym — wynika z raportu GFK Polonia. Ale hipermarkety i supermarkety też mają poważną konkurencję —niskimi cenami, stałymi promocjami i markami własnymi wabią klientów... dyskonty. Zjawisko to nasiliło się w czasie spowolnienia gospodarczego. Polacy coraz częściej rezygnują z marek premium na rzecz marek własnych dyskontów.

— Dyskonty to rynek megaszybkiego rozwoju, bardzo agresywny cenowo. Ich ekspansja jest tym bardziej skuteczna i szybka, że w przeciwieństwie do hipermarketów i supermarketów mające do 2 tys. mkw. powierzchni handlowej dyskonty nie muszą być wpisane do planu miejscowego — mówi Marek Noetzel z Suchman Wakefield.

Liderzy to Biedronka, Lidl i Kaufland. Właściciele sieci chcą je powiększać w tempie 150-300 placówek rocznie.

— To normalny etap rozwoju. To samo dzieje się w Europie Zachodniej. Niemcy i Francuzi zaopatrują się głównie w takich sklepach. W Polsce rynek jest jeszcze nienasycony — mówi Marek Noetzel.

Jego zdaniem, nadal jest miejsce dla nowych graczy, ale będzie im ciężko przebić się i dorównać sieciom o ugruntowanej pozycji i marce.

— Dyskonty to nie tylko produkty spożywcze, ale także sprzęt RTV AGD i odzież. Dyskonty z tej drugiej branży mogą jednak mieć problemy z zagnieżdżeniem się na naszym rynku, bo Polacy kochają markową odzież i wolą odwiedzać outlety — mówi Marek Noetzel.

Kiedy zatrzyma się ekspansja Biedronki, Lidla czy Netto? Zdaniem Marka Noetzela, wtedy, gdy otwarcie kolejnego dyskontu obniży obroty już istniejących sklepów tej samej sieci. Do tego czasu będą rosły jak grzyby po deszczu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IT

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy