ROZMOWA Z... IWONĄ SROKĄ, PREZES KDPW, O EDUKOWANIU SPOŁECZEŃSTWA W DZIEDZINIE FUNKCJONOWANIA RYNKÓW FINANSOWYCH I ICH MECHANIZMÓW
Działa pani na rzecz rynkowej edukacji od lat, nie tylko jako prezes KDPW, ale wcześniej także na GPW i jako pracownik naukowy. Czy wiedza Polaków o rynku rośnie? Iwona Sroka, prezes KDPW:
Rzeczywiście z racji aktywności zawodowej i akademickiej sprawa edukacji na rynkach finansowych jest mi szczególnie bliska. Podsumowując stan wiedzy społecznej z zakresu funkcjonowania rynków finansowych i ich mechanizmów, nie powiem nic odkrywczego — nie jest dobrze. Poza obserwacją praktyki potwierdzają to wyniki różnych badań, jak chociażby tegoroczne opracowanie Instytutu Wolności, z którego wynika, że Polakom generalnie brakuje wiedzy z podstaw ekonomii, nie najlepiej znają zasady działania systemów podatkowego i bankowego, nie orientują się w możliwościach oszczędzania i pomnażania swojego kapitału. W tych samych badaniach ludzie młodzi, między 25. a 39. rokiem życia, uzyskują najlepsze wyniki w odpowiedziach na pytania dotyczące gospodarki i finansów osobistych. Wierzę, że to także efekt pozytywistycznej często pracy podmiotów działających na rynku finansowym...
Co trzeba zrobić, by ta wiedza była powszechna? Jaka jest w tym rola wyższych uczelni?
Uczyć, informować, promować, zachęcać i wspierać. Zbierać w tym celu jak najliczniejszych sojuszników. Uczelnie mają całkiem profesjonalną ofertę wykładową, my na rynku kapitałowym wspieramy te procesy przez dostarczanie praktycznej wiedzy, danych rynkowych, przychodząc z pomocą akademikom, organizując inicjatywy przeznaczone dla wykładowców uniwersyteckich i ich studentów. To nasi partnerzy i koalicjanci. Niezwykle ważne jest, aby akademicy rozumieli i mieli dostęp do najnowszych informacji dotyczących funkcjonowania rynku finansowego, który podlega nieustannym przeobrażeniom i ewoluuje bardzo szybko. To właśnie z myślą o nich co roku wspólnie z Wydziałem Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego organizujemy Kongres Rynku Kapitałowego, podczas którego wspólnie z Giełdą, maklerami, funduszami i organizacjami zrzeszającymi spółki i inwestorów giełdowych staramy się upowszechniać specjalistyczną wiedzę o najnowszych tendencjach i perspektywach zmian zachodzących na rynkach międzynarodowych i w kraju.
Grupa KDPW stara się także docierać do młodszych — wspieramy i angażujemy się we współpracę z organizacjami upowszechniającymi wśród uczniów szkół ponadgimnazjalnych ideę przedsiębiorczości, oszczędzania, pomnażania pieniędzy. Widzimy w tym naszą misję społeczną.
Co jeszcze można zrobić oprócz takich programów jak Akcjonariat Obywatelski, działań Fundacji im. Lesława Pagi czy Kongresu Rynku Kapitałowego? Jakie nowe instytucje mogą się zaangażować w edukację?
Dla rozwoju rynku jest ważne, aby jak najwięcej firm działających w sektorze finansowym wspierało edukację ekonomiczną — nawet jeśli ograniczy się tylko do klientów konkretnego podmiotu, będzie to już znaczący sukces. Rzetelna i fachowa komunikacja z inwestorami, dostępność profesjonalnej wiedzy, informowanie o specyfice i ryzyku poszczególnych produktów na rynku finansowym przekłada się na świadome zarządzanie aktywami przez klientów. Przy okazji jest spora szansa, że na linii klient — instytucja powstanie jedno z najcenniejszych aktywów na rynku finansowym — wzajemne zaufanie.