Polska dopiero buduje fabrykę przyszłości

opublikowano: 02-04-2019, 22:00

Jeszcze w tym roku uaktywniona zostanie Platforma Przemysłu Przyszłości. Będzie ona wspierać firmy we wdrażaniu cyfrowych rozwiązań

Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii poinformowało o powołaniu rady programowej fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, wyznaczyło też miejsce na siedzibę nowej jednostki — Radom. Przed organizacją jest jeszcze powołanie członków zarządu i rejestracja w KRS. Po uruchomieniu finansowania dla projektu, co ma nastąpić jeszcze w tym roku, fundacja oficjalnie zacznie działalność. Jej głównym zadaniem będzie przeprowadzanie przedsiębiorców przez kolejne etapy technologicznych zmian, dziś określanych mianem „przemysł 4.0”. Mowa o wprowadzaniu do biznesu i produkcji zaawansowanych, cyfrowych narzędzi — od robotów do systemów analitycznych bazujących na gigantycznych zbiorach danych, coraz częściej pozyskiwanych w czasie rzeczywistym. Ich popularyzacja w krajach wysokorozwiniętych następuje znacznie szybciej niż w Polsce, co jednocześnie dystansuje naszą gospodarkę od najlepszych na świecie.

INNOWACJE DLA MNIEJSZYCH:
INNOWACJE DLA MNIEJSZYCH:
Mamy do wykonania pracę edukacyjną, szkoleniową, ale także pilotażową, która dla małych i średnich firm jest najistotniejsza — podkreśla Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.
Fot. Marek Wiśniewski

W kolejnej erze

Zadaniem fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości ma być — jak podaje resort — „przybliżanie przedsiębiorcom tematyki przemysłu 4.0, a także proponowanie rozwiązań biznesowych, doradztwo strategiczne, budowanie sieci kooperacyjnych czy dbanie o otoczenie prawno-regulacyjne”. W grę wchodzi również aktywizacja firm do działań zmierzających w kierunku coraz większej digitalizacji przemysłu.

„Cele, zadania i narzędzia fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości wypracowaliśmy na podstawie rozmów z przedstawicielami biznesu i przemysłu. Z naszego rozeznania wynika, że brak działań proinnowacyjnych w polskich firmach często wynika z tego, że brakuje czynników stymulujących innowacyjność lub świadomości i wiedzy na temat nowych trendów” — wskazała w komunikacie Jadwiga Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii.

„Wszelkie działania fundacji wynikające z potrzeb rynku mają na celu budowanie silnego ekosystemu przemysłu 4.0 w Polsce. Chcemy, aby firmy wzmacniały swoje kompetencje we współdziałaniu, stając się bardziej konkurencyjne na rynkach globalnych” — dodaje Andrzej Soldaty, prezes nowej jednostki.

Fundacja w przyszłości ma utworzyć sieć centrów kompetencji działających w całym kraju. Powstanie także „centrum kontaktu z konsultantami przemysłu 4.0”. Jednostki mają uczyć przedsiębiorców, jak modernizować własne hale produkcyjne i skutecznie korzystać z nowych technologii, których z roku na rok przybywa coraz więcej.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Dogonić innych

O ile tak zarysowanej koncepcji trudno zarzucić brak zasadności, o tyle odsłania ona i dobitnie pokazuje poziom, na jakim znajduje się obecnie polski przemysł. Firmy wciąż jeszcze mają wiele do zrobienia w zakresie cyfryzacji. Problem w tym, że przy obecnym tempie rozwoju technologicznego nie wystarcza już jednorazowa modernizacja. Potrzebne są stałe dostosowywania i regularne nakłady na innowacje. Według szacunków IDC globalne wydatki firm na cyfryzację do 2022 r. mogą rosnąć w tempie nawet 16,7 proc. rok do roku. W Polsce, jak pokazał raport ASD Consulting, czwarta rewolucja przemysłowa przechodzi obok rodzimych producentów. Zamiast sięgać np. po automatyczne systemy analizy danych bazujące na sztucznej inteligencji — jak robiliby idealni menedżerowie — aż 84 proc. z nich przyznaje, że w ich firmach informacje o cyklu produkcyjnym nadal zapisywane są ręcznie na papierze. Proces ten wspomaga skanerami tylko 16 proc. firm, a z automatycznych narzędzi korzysta 12 proc. przedsiębiorstw.

Potrzebny impuls

Zdaniem Kiejstuta Żaguna, szefa zespołu innowacji, ulg i dotacji w KPMG w Polsce, tego typu inicjatywa rządowa była w kraju potrzebna. Obecnie cały świat wdraża technologie 4.0 i — aby nie pozostać w tyle — trzeba podążać za trendami.

— Polska znalazła się niejako w imadle — między państwami zachodnimi, jak Niemcy czy Francja, które stawiają na cyfryzację, a mechanizmem, jaki utrzymywał naszą gospodarkę na powierzchni w ostatnich latach, czyli dobrej jakości produkcji przy niskich kosztach. Jakość nadal się utrzymuje, ale koszty wytwarzania szybko rosną, więc nasza przewaga konkurencyjna na arenie międzynarodowej topnieje. Potrzebujemy nowej strategii działania — mówi Kiejstut Żagun.

Przypomina, że ideę Platformy Przemysłu Przyszłości wcielili w życie również nasi zachodni sąsiedzi — Niemcy. Warto jednak zauważyć, że swoją Plattform Industrie 4.0 podlegającą pod tamtejsze ministerstwa gospodarki i energii oraz nauki i badań uruchomili już siedem lat temu. Ten czas musimy teraz nadrobić. Nie oznacza to jednak, że polskie firmy dopiero teraz włączają się do wyścigu 4.0, ale najnowsze narzędzia w wielu sektorach wdrażają nieco wolniej niż kraje zachodnie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane