Polska gospodarka konsumpcją stoi

opublikowano: 01-09-2019, 22:00

Mimo piętrzących się problemów światowej gospodarki i kończącego się budżetu UE polski PKB nadal jest w unijnej czołówce.

GUS zrewidował w górę wynik PKB w II kw. Tym samym polska gospodarka urosła o 4,5 proc. rok do roku, co jest wynikiem jedynie o 0,2 pkt proc. niższym niż w I kw. Motorem napędowym gospodarki nadal jest konsumpcja prywatna. Spożycie w sektorze gospodarstw domowych wzrosło w badanym okresie o 4,4 proc., czyli szybciej niż w poprzednim kwartale, kiedy zwiększyło się o 3,9 proc. To oznacza, że prywatna konsumpcja ciągle odpowiada za ponad połowę wzrostu gospodarczego — w II kw. było to 56 proc., czyli 2,5 proc. PKB. Wygląda na to, że wygasają wydatki publiczne — spożycie publiczne rosło w tempie 3,4 proc., a więc najwolniej od dwóch lat.

Decydujące znaczenie dla gorszego wyniku PKB w II kw. miało jednak saldo handlu zagranicznego. W I kw., dzięki niskiej bazie, odpowiadało ono za 0,7 proc. wzrostu PKB. W II kw. saldo miało neutralny wpływ na tempo wzrostu gospodarczego. Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium, podkreśla, że sytuacja na rynku pracy oraz kolejne świadczenia socjalne sprzyjają zwiększonym wydatkom konsumpcyjnym.

— Konsumpcji gospodarstw domowych, pozostającej głównym motorem aktywności gospodarczej w Polsce, sprzyja historycznie niska stopa bezrobocia, rosnące płace i transfery społeczne z budżetu państwa wspierające i tak dobre nastroje konsumenckie oraz skłonność do wydatków gospodarstw domowych. Naszym zdaniem druga połowa roku przyniesie dalsze przyspieszenie wzrostu konsumpcji ze względu na wypłaty w ramach rozszerzonego na pierwsze dziecko programu Rodzina 500+ — uważa ekonomista.

Podkreśla również, że w danych GUS widać koniec perspektywy budżetowej UE. — W II kw. spowolnił wzrost inwestycji do 9,0 proc. r/r z 12,6 proc. Szczyt aktywności inwestycyjnej w zakresie infrastruktury współfinansowanej z budżetu UE został już osiągnięty, a słabszy wzrost za granicą ogranicza nakłady finansowe firm na odbudowę parku produkcyjnego — puentuje Grzegorz Maliszewski.

Piotr Bielski, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych Santander Banku, zwraca uwagę, że hamująca koniunktura za granicą skazuje nas na oparcie wzrostu gospodarczego na konsumpcji prywatnej.

— Struktura PKB świadczy o tym, że popyt krajowy pozostaje głównym motorem wzrostu i to prędko się nie zmieni, szczególnie w warunkach słabnącej koniunktury za granicą. Spodziewamy się dalszego umiarkowanego hamowania dynamiki polskiej gospodarki, gdyż spowalniający wzrost inwestycji i słabszy eksport netto będą częściowo kompensowane przez stymulowane fiskalnie ożywienie konsumpcji — uważa Piotr Bielski.

Jeśli chodzi o prognozę wzrostu PKB na cały 2019 r., najbardziej pesymistyczny jest Santander Bank, który spodziewa się go na poziomie 4,3 proc., ING Bank Śląski prognozuje 4,4 proc., a coraz więcej banków, m.in. PKO BP, Millennium oraz mBank, oczekuje 4,6 proc.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane